Nästa artikel
Toyotas vinst minskar
Nyheter

Toyotas vinst minskar

Publicerad 10 maj 2017 (uppdaterad 10 maj 2017)
Japanska biljätten har backat med en femtedel och varnar för att den nedåtgående trenden fortsätter.
Toyotas vinst för räkenskapsåret som slutade i mars blev 1830 miljarder yen. Året innan var den siffran 2310 miljarder. För detta år spår Toyota att vinsten kommer att sjunka ner till 1500 miljarder yen. En av orsakerna sägs vara att den japanska valutan är stark.  

Toyota blev förra året omkört av Volkswagen i flest antal sålda bilar och försäljningen minskade på nyckelmarknaden USA.

– Fram till nu har det funnits tider då Toyotas bilar kallades för tråkiga och karaktärslösa. Men jag känner att avseende köregenskaper och design har våra kunder börjat utvärdera våra bilar positivt. Å andra sidan finns det fortfarande utrymme för förbättringar. Jag känner en känsla av kris över om vi faktiskt gör bilar utifrån kundens perspektiv på alla Toyotas arbetsplatser, säger biltillverkarens chef Akio Toyoda i ett uttalande.
 
Diskutera: Tror du att Toyotas vinst kommer fortsätta att sjunka?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-10 14:33
Hackenbush

En av orsakerna till mindre vinst är nog alla återkallningar för det kostar stora summor.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det finns ju faktiskt en risk med att Toyota ska satsa på körglada bilar med design som väcker känslor, och det är att de riskerar att tappa kundkärnan som genom åren föredragit enkla pålitliga bilar som inte sticker ut.

Möjligt att det minskade resultatet redan speglar detta, i så fall gäller det att hitta en ny kundkrets snabbt innan raset eskalerar.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-10 15:10
HT19

Toyotas modell utbud är hel ointressant!
Hur många tjänstebilar säljer dom per år? Det kan inte vara många. Trötta motorer och dom nya bilarna är överdesignade. Mötte en C-HR igår och jag började småskratta när jag såg den.
Jag spår ingen ljus framtid för Toyota

#4 • Uppdaterat: 2017-05-10 15:19
Styggavargen

Håller med, ointressanta modeller.. tråkiga motorer, dålig design mm. Det måste gå att kombinera driftsäkra bilar med roligare motorer, och bättre design, eller? Ge oss en ny Avensis? Eller Camry hybrid?

#5 • Uppdaterat: 2017-05-10 15:41
40-talisten

Om Toyota tror att deras framtid ligger i överdesignade modeller typ C-HR, eller jättegrillar typ nya Lexus, så har de gruvligt fel. Den typiske toyotakunden vill ha modern teknik i klassisk, tidlös design. Dessutom är märkets kärnvärde, tillförlitlighet, oerhört viktigt.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-10 16:03
Vidstige

Shogun, jo inte så konstigt att Toyota har en inkomstsvacka nu när man ju är på gång med ett stort generationsbyte av modeller. Dom man har nu säljer rätt bra förvisso men det är då med kraftiga rabatter mest, vilket förstås försämrar lönsamheten. Sen kan jag tycka att Toyota är lite för långsamma att byta ut gammal teknik. Exempelvis varför sälja Auris hybriden med förra generationens 1,8 HSD idag? Man borde även snabbt ta in en ny Avensis med den större hybridmotorn som sitter i RAV4.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-10 18:22
edmund

Är det något fel med att ha 10 år gamla modeller med utdaterade bensinmotorer helt plötsligt?

Kombinerat med att man gjorde reklam under 2016 som försökte göra det till en fördel att man inte hade plugin-hybrider - "man behöver inte plugga in något kabel".

#8 • Uppdaterat: 2017-05-10 18:39
ASK

Toyota och Lexus måste var de mest tråkiga märkena av alla och Honda verkar följa dom med samma tråk-fula design.
Detta är nog den största anledningen till att vinsten sjunker, färre köper dessa bilar. Sen när man ser ViB:s tester av rostskyddet förstår man att kunderna inte har det så roligt och troligtvis väljer något annat märke vid nästa bilköp.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-10 18:45
Papillon

Är det Koreabilarna som äter av Toyota tro?

#a • Uppdaterat: 2017-05-10 19:01
ASK

Koreabilar designas i Europa så där har dom en fördel. Känns inte som om kvalitén är så hög dock.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.