Nästa artikel
270 döda i trafiken 2016
Nyheter

270 döda i trafiken 2016

Publicerad 3 maj 2017 (uppdaterad 26 mars 2020)
Antalet omkomna är högre än året innan. Kraftsamling behövs för att klara nollvisionens mål.
Trafikverket har tillsammans med VTI och Transportstyrelsen gjort en analys av trafiksäkerhetsläget i Sverige. Det visar att antalet döda i trafiken årsvis är på väg uppåt igen. 2016 omkom 270 personer på vägarna, det är 11 mer än året innan.

Trafikverket konstaterar i ett pressmeddelande att om nollvisionens mål om högst 220 döda i trafiken år 2020 ska kunna uppnås behövs det göras en kraftsamling. Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, föreslår skärpta åtgärder som fler mittseparerade vägar, fortsatt hastighetsanpassning, ökat fokus på hastighets- och nykterhetskontroller och fler sänkningar till 40 kilometer i timmen i tätort.
 
Diskutera: Tror du att nollvisionen om högst 220 döda i trafiken år 2020 kommer att uppnås?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-05-04 14:31
Axa

Varför inte förbjuda alkohol?

#m • Uppdaterat: 2017-05-04 15:49
EnannanRobban

Hultarn, det hjälper inte eftersom det finns allt för många dyngtaskar som skiter i skylten eller för all del kameran då de kör oskattat, oförsäkrat och ägaren Pekka i parken aldrig kommer att betala något.

#n • Uppdaterat: 2017-05-04 16:18
Lars_A

Har vi ett skäl till fler olyckor här? http://www.expressen.se/motor/trafik/avslojar-fyrhjulsdrift-ar-farligare-pa-sno-och-is/

#o • Uppdaterat: 2017-05-04 18:21
Ola-E

Antalet alkohol- och drogrelaterade dödsolyckor har blivit fler för varje år sedan 2013.
2015 var det 61 och 2016 var det 67 alkoholrelaterade dödsolyckor.
2015 var det 21 och 2016 var det 35 drogrelaterade dödsolyckor.
Eftersom en del är både och, så var det 75 dödsolyckor 2015. 2016 borde det vara ungefär 20 dödsfall fler. Beror väl på en nästan halvering av poliskontroller.

#p • Uppdaterat: 2017-05-04 19:08
PNI

Nu har man fokuserat länge på det här med vägar och hastighet.
När ska man titta på, det stora problemet nämligen.
Den i samhället ökande egoismen, JAG ska fram och skiter fullständigt i alla andra.
Den ökande effektivismen ALLT ska bara gå fortare. Det är bara i trafiken det måste gå långsammare.
Vi bombas ständigt om att effektivisera, rationalisera öka takten, att bara tro att allt blåser bort bara för människan sätter sig bakom ratten och kör. Nej då ser man inte hela helheten.
Förändra samhällstänket så får man trafiken med sig, i stället för att starta i fel ände.

#q • Uppdaterat: 2017-05-04 19:39
glamoureus

Tydligen räckte det inte att sänka 50 till 40..
... och 90 till 80
... och 70 till 60

Dags att sänka 40 till 30
.. och 80 till 70
.. och 60 till 50

#r • Uppdaterat: 2017-05-04 22:27
Thommys

Inför alkolås i alla bilar. Förbjud förare att se sin mobiltelefon under färd. Inför körförbud på all tung yrkestrafik (även för bussar, inte minst) på natten mellan 02:00 och 04:00.

#s • Uppdaterat: 2017-05-05 11:06
hultarn

Intressant att läsa Trafikverkets rapport. Där kan man se att antalet drogpåverkade i bil har ökat kraftigt, att hastighetsefterlevnaden inte minskat sedan 2012 trots att man satt upp hundratals kameror. Ändå kommer man att sätta upp ytterligare 800 kameror! Vidare kan noteras att andelen alkoholpåverkade döda är särskilt hög för ATV (100%!), men även för cyklister. Att bara hälften av de som omkom på moped hade hjälm. Att ökande antal elcyklar bidrar till ökande antal dödade/skadade cyklister. Att majoriteten av de som dör på MC varken har körkort, skydd eller nykterhet. ... Vad jag saknar är hur många som omkommit mot träd, stolpar och berg vid sidan av vägen. Det är ett betydande antal som dör/skadas för att vägmiljön inte är förlåtande. Likaså vägrar Trafikverket att förbättra mitträcken som dödar motorcyklister, trots att liknande räcken till och med är förbjudna i andra länder av just den orsaken.

#t • Uppdaterat: 2017-05-05 11:29
Hackenbush

Sen undrar man ju hur sänkta hastigheter hjälper mot olyckor för de som jämt har näsan i sin telefon under körning.
De som kör bil höga har ju inte en susning om trafikregler när de svävar omkring bland molnen.

#u • Uppdaterat: 2017-05-05 14:31
Ola-E

En intressant undersökning gjordes i USA där man kamerabevakade 2000 bilister. Det visade sig att nästan alla olyckor och incidenter som inträffade skedde när man hade tittat bort från trafiken minst en sekund. Man tittade bort i genomsnitt 20 % av tiden. Alltså under 80 % man hade koll på trafiken hände nästan ingen olycka. Jag har inte hittat rapporten utan läst om den. Artikeln finns på länken

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/extremt-farligt-med-sms-i-bilen-1.61671

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.