Nästa artikel
EU-projekt banar väg för självkörande bilar
Nyheter

EU-projekt banar väg för självkörande bilar

Publicerad 4 maj 2017 (uppdaterad 4 maj 2017)
Vad krävs för att vanliga bilar ska kunna samsas med självkörande fordon? Det ska ett EU-lett forskningsprojekt, som i Sverige genomförs av VTI, ta reda på.
Göteborg ska vara med och berätta vad som krävs för att mänskliga förare ska kunna dela vägarna med autonoma fordon.
Projektet kallas CoExist och ska förbereda europeiska städer för när självkörande bilar intar vägarna.

3,5 miljoner euro skjuts till och fyra städer bidrar med reella problem som trafikplanerare bör ta hänsyn till när de ska anpassa vägarna för autonoma fordon. Städerna som är med i forskningsprojektet är Helmond (Holland), Milton Keynes (Storbritannien), Stuttgart (Tyskland) och Göteborg i Sverige.

I Göteborg kommer det att fokuseras på vad man bör ha i åtanke om självkörande bilar färdas i vägarbeten eller andra infrastrukturförändringar. Utredare från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ska också titta närmare på hur Göteborg hanterar samverkan mellan gång- och cykeltrafik och självkörande fordon. CoExist startar nu i maj och pågår till 2020.
 
Diskutera: Vad tycker du om forskningsprojektet?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-04 09:53
Mattse

För att de autonoma fordonen ska kunna samsas på samma vägar som vanliga bilar krävs det att de mänskliga förarna blir betydligt mer intelligenta än vad de är idag. Vilket inte kommer att hända. Tvärt om. Autonoma fordon kommer att haussas av bilföretag, journalister och bilmedia ett tag framöver. Allt kommer dock att sluta med att de helt självkörande bilarna endast kommer att få nyttjas på speciellt avsedda vägar som är helt avstängda från annan trafik och andra fordon, likt tåget på sina inhängnade spår.

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Satsa pengarna på en förbättrad kollektivtrafik istället!

#3 • Uppdaterat: 2017-05-04 10:19
Hackenbush

Väldigt god idé Lasse J, jag tycker samma.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-04 10:38
stonebreaker

självkörande bilar har blivit en hype drivet av bilindustrin som bara växer ... varför skall det inte behövas en förare i bil, vad är poängen, skall förarsätet bli bagageutrymme eller skall det sitta någon och sova där?

#5 • Uppdaterat: 2017-05-04 11:00
pinjong

När en autonom bil närmar sig ett vägarbete så är det nog dags att väcka föraren. Att ett autonomt fordon ska klara precis ALLA situationer kan vara att spänna bågen för hårt.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-04 11:08
Reverend Benny

Intressant forskningsprojekt då alla dessa städer har olika utmaningar.
Precis som artikeln beskriver så är det ju utmaningar i form av vägarbeten, cyklar, gångtrafik osv som är viktigt att se hur man får till OM självkörande fordon ska bli verklighet.
Dela väg med spårvagn är nog inte heller helt okomplicerat, där kan nog Göteborg bidra med en del.

Vi har redan idag teknik i bilarna som gör oss till bättre förare sedan länge och fler lär komma.

#7 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

#4.
Vi har tydligen blivit så upptagna med annat under resans gång att vi inte hinner ägna oss åt fordonets framförande på ett säkert sätt. Autobroms, laneassist, adaptiva farthållare, automatiska torkare, automatisk tändning av liksom omkoppling halv/helljus per automatik kvittras det förtjust om i detta forum. Nu är det alltså självkörande bilar som gäller. Kan tänka mig att projekten tas emot med blandade känslor av gruppen motorjournalister. Vissa har måhända redan insett att yrkesrollen kan komma att förändras, för vem kommer att vara intresserad att läsa spalt efter spalt avseende "känslig och direkt styrning med utmärkt vägkänsla, fin avstämning av chassiet med strålande kurvegenskaper, etc...... i en framtid som passagerare i ett självkörande fordon.
Jag gissar att konceptet kommer att bli oerhört resurskrävande och tekniskt komplicerat. "I min värld" skall teknik vara enkel och användarvänlig,annars kan del med fördel förpassas till teknikhistoriens soptipp. Det finnns för övrigt redan existerande lösningar om du vill åka, i stället för att köra. Månadskort på kollektivtrafiken!

#8 • Uppdaterat: 2017-05-04 18:53
PNI

Se för 17 till att skriva det juridiska så att det alltid är någon som är personligt ansvarig för olyckor som dessa fordon orsakar.
Jag vill inte höra talas om när en olycka redan har skett att det inte finns någon personligt ansvarig för denna.
Förslagsvis tar man bilföretagets vd. Annars spottar det ut oprövade programvaror och ingen vill ta ansvar.
Men om vd får skaka galler sätter det press på företaget.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-04 19:01
S-E S

Förarlös trafik blir väl automatiskt huvudlös trafik?

#a • Uppdaterat: 2017-05-04 20:46
bluearrow54

I alla fall jag hoppas ju fortfarande att det finns någon som kan ställa sig upp och få stopp på detta vansinne med helt självkörande bilar ute bland levande människor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.