Nästa artikel
270 döda i trafiken 2016
Nyheter

270 döda i trafiken 2016

Publicerad 3 maj 2017 (uppdaterad 26 mars 2020)
Antalet omkomna är högre än året innan. Kraftsamling behövs för att klara nollvisionens mål.
Trafikverket har tillsammans med VTI och Transportstyrelsen gjort en analys av trafiksäkerhetsläget i Sverige. Det visar att antalet döda i trafiken årsvis är på väg uppåt igen. 2016 omkom 270 personer på vägarna, det är 11 mer än året innan.

Trafikverket konstaterar i ett pressmeddelande att om nollvisionens mål om högst 220 döda i trafiken år 2020 ska kunna uppnås behövs det göras en kraftsamling. Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, föreslår skärpta åtgärder som fler mittseparerade vägar, fortsatt hastighetsanpassning, ökat fokus på hastighets- och nykterhetskontroller och fler sänkningar till 40 kilometer i timmen i tätort.
 
Diskutera: Tror du att nollvisionen om högst 220 döda i trafiken år 2020 kommer att uppnås?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:07
Hackenbush

220 döda är väl ingen nollvision? Så länge vi har trafik, mänskliga faktorer, (sms:ande vid körning), rattfulla, drogpåverkade förare så kommer vi att ha olyckor på en viss nivå med lite variation. Detta kommer att förbli så, så länge vi kör själva.
Fler nykterhets/drogkontroller behövs verkligen men jag gissar att det saknas pengar till detta.

#2 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:23
Axel61

Nollvisionen når man med skatten, skatta ihjäl bilismen! Kanske med en rejält sänkt hastighet, 60km/t är vad två bilar ska klara vid en frontalkrock utan dödsoffer har jag läst någon gång. Så all hastighet över det är bara politik inte säkerhet.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:28
Mattse

De senaste dödsolyckorna som media har rapporterat om har handlat om frontalkrockar där det ena fordonet "av någon okänd anledning" kommit över i mötande körbana. Denna anledning kan säkert i 9 fall av 10 tillskrivas rattsurfande.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:36
hultarn

Om myndigheterna någon gång skulle vilja inse att allt inte går att lösa med sänkta fartgränser och fartkamera vore det ett bra steg framåt. I USA har hastigheten höjts successivt sedan 80-talet, och samtidigt hade det lägsta antalet omkomna sedan WW2. En fartkamera sänker farten, javisst. Men, enbart just där den står! Efter så gasas det på igen. Resultatet blir ryckig trafik, ökade utsläpp och irritation = trafikfarligt. Mer levande poliser behövs, som Hackenbush påpekar ovan om olämpliga förare, samt koll på obesiktade, stulna, olagliga fordon.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-03 14:42
GuggeP

Nollvisionen har varit en framgång för biltrafiken, men man har totalt glömt bort cykeln. Bygg förlåtande infrastruktur så går siffrorna ner mer men då gäller det att det finns budgeterat pengar för infrastruktur. Kort sagt: "Show us the money". Cykelutredningen som kom nyligt var många fina ord och visioner, men den saknar mål och finansiering. Ska det hända någonting krävs både mål och finansiering.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-03 15:19
hultarn

Mattse: ja, sen har vi då självmord. Där räknar man med runt 10% = cirka 25 - 30 personer per år. De skiter totalt i fartkameror och 40-gränser...

#7 • Uppdaterat: 2017-05-03 15:57
Saabium

Känns som fotgängare är de som lever farligast just nu, främst pga. vårdslösa cyklister som far fram på trottoarer, stannar inte vid rödljus, övergångsställen... listan kan göras lång.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-03 16:06
Saabium

För många hastighetsgränser på vägarna just nu. Körde mellan Stockholm och Östersund och man blir ju halvt om halvt nervvrak på alla märkliga hastighetsgränser överallt. Det är 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 och 110 i en enda röra. Kan variera snabbt mellan på mycket korta sträckor dessutom och lätt att missa.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-03 18:09
Ingemar Bohman

Lustigt att dödsolyckor återigen har ökat efter all hastighets ändringar.
Det var samma resultat då hastigheten från 90 till 80 genomfördes.
att nå nollvision är bevisligen inte att modellera förvirra hastighets skyltningen

#a • Uppdaterat: 2017-05-03 18:13
S-E S

En vision om 0 döda i trafiken är uppfylld om endast 220 dör?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.