Nästa artikel
Krav på skärpta mobillagar
Nyheter

Krav på skärpta mobillagar

Publicerad 13 mars 2017 (uppdaterad 13 mars 2017)
I slutet av april ska Transportstyrelsen presentera sin utvärdering av den så kallade sms-lagen. Enligt Motormännens tidning Motor är en majoritet av ledamöterna i Trafikutskottet positiva till en skärpning av lagen.
Av de ledömöter som Motor frågat svarar en klar majoritet att de vill skärpa reglerna kring att använda mobiltelefon när man kör bil. Den nuvarande lagen som förbjuder förare från att använda telefonen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på uppmärksamheten har visat sig vara ineffektiv och väldigt få förare lagförs för att ha rattsurfat trots att allt fler medger att de använder telefonen när de kör. Sverige är i dag det enda EU-landet som inte har ett förbud mot handhållen mobiltelefon eller liknande.

– Det är dock inte så enkelt att man med krav på handsfree blir av med problemet. Däremot blir det sannolikt enklare för polisen att övervaka och ur bevisningssynpunkt, säger Transportstyrelsens utredare Therese Malmström till Motor. 

Diskutera: Vad tycker du om telefonförbud i trafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-03-13 16:53
Focus

Vi har en poliskår med ca 4% uppklaring av småbrott. Ändå eller därför har polisen inte tid med trafikkontroller och det är därför i stort sett ingen fara att bli straffade med böter vilket är det enda botemedlet för att få bort det här ofoget. Idag ser man minst hälften av de förare som kör bil sitta med sin "suttefilt" närapå införd i örat, varken hörande eller seende.

#c • Uppdaterat: 2017-03-13 17:16
Stefan Eriksson

Väldigt bra kommentarer, jag håller med om det mesta. Problemet är mångas mobilmissbruk samt att vi inte har poliser som kan kontrollera en skärpning av mobillagen. Senast i går körde en bil framför oss på motorvägen i ca 90km/h, eftersom det är fartgräns 100km/h valde frugan att köra om och när vi börjar närma oss jämsides vinglar bilen vi kör om till och jag ser från passagerarplatsen att föraren håller på med sin mobil. Det var inte många centimeter från att han vinglade in i sidan på oss.

#d • Uppdaterat: 2017-03-13 17:24
Optimus

Stefan, sådana bilförare stöter man tyvärr på varje dag i trafiken. I alla fall i och runt.Stockholm. Noll respekt för sina medtrafikanter, de tänker bara på sig själva.

#e • Uppdaterat: 2017-03-13 17:25
2TT2

Nu är det så att det är inte alltid är majoriteten som har rätt, så bara för att alla andra länder har förbud, måste ju inte vi per automatik ha det också.
”Halvljuslagen” som vi införde 1977 har bevisligen minskat olyckor, skulle vi rätta oss till andra länder skulle vi knappt ha den lagen än.
Nä, vi ska undvika att lyssna för mycket på oseriösa länder som dubbar filmer gladeligen;-)

#f • Uppdaterat: 2017-03-13 17:28
Pedal

Har dotter som blivit påkörd 2 gånger bakifrån på R45 från Lilla Edet till Gbg - dels i januari och efter 6 veckor med "ny" bil igen. Otroligt sägar alla man berättar det för. Ja. Polisen ville inte ens ta emot anmälan efter första händelsen.
Dotter kör i 100 km/t med farthållare på. 25 årig grabb (måsta haft ca 120 km/t för att hinna ikapp...)kör ini henne på raka med denna hastighetsbegränsning. Kommentar från Polisman " Vi gör i alla fall inget åt detta"... Otroligt. Vår bil intryckt bagagelucka. If löste in den - Pengar till köpa ny bil. Köpt återigen en Megane. Påkörd i Agnesbergskrysset=rödsljus, inbromsning 45 årig kvinna "förare" - bromsade ej - bilen blev till smulor - Dotter ca 50 km/t Volvo-damen hade nog ca 70-80... vilkdet var hastheten innan. Polis / räddning/ambulans kom inga större personskador fysiskt - men psykiskt - Volvodamen chockad ! Dotter förbannad ! "Inge nu igen " . Kanske någon tänker Vårdslöshet i trafik ? JA, varför inte .... i BÅDA FALLEN. Punkt.

#g • Uppdaterat: 2017-03-13 17:39
skarj

@mattse&2tt2, exakt vad blir bättre av att inte ha lagen är ju den uppenbara motfrågan? Med Er logik är det väl bara att införa fri fart och fri sprit när man tankar, eller? Självklart finns det andra saker än mobiler som tar fokus från vägen, det innebär inte att det bör vara tillåtet att dessutom fippla med mobilen, har absolut skickat nåt SMS när jag kört och erkänner gladeligen att min kontroll över vad som händer framför bilen och med bilen klart försämras. Lag med ett straff som ger dagsböter likt att inte skrapa rutorna rena från is vore på sin plats tycker jag, lika farligt...

#h • Uppdaterat: 2017-03-13 18:00
2TT2

@skarj
Ny skrev jag inte om jag om jag var för eller emot än lagskärpning. Jag kan tänka mig en lagskärpning om man tror på att lagen minskar olyckor, men inte bara för att andra länder tycker så.
Jag har bara lite svårt för gnubeteende där inte individen(landet) kan tänka själv utan bara gör som alla andra.

#i • Uppdaterat: 2017-03-13 18:06
juhani.torro@ringen.se

Ja vi är i gott sällskap med Albanien där man också kan fippla med telefonen när man borde ha all uppmärksamhet på körningen.
Och Polisen rycker på axlarna när man säger att vid kollisionen höll föraren på med nåt i knät. Och en del singelolyckor vid bra väder och sikt kan nog lastas på telefonen. Polisen kan kolla efteråt om samtal pågick men vi har snart inga Poliser heller så det är fritt fram med det mesta i trafiken utom fartkameror, dessa fungerar. Om jag får en bot på hastighetsöverträdelse på 6 km och jag nekar så blir det rättegång med alla dessa kostnader men en bilstöld eller annat brott passerar utan åtgärd för vi har inga poliser och utredare så att samhället ser allvarligare på en fortkörning ( 76 km på 70 väg ) mitt på dagen på en glest trafikerad väg än en körning utan körkort och obesiktad och oförsäkrad bil. Då levande Poliser inte finns utom dessa Plåt-Polis.

#j • Uppdaterat: 2017-03-13 19:23
Reverend Benny

Förbud löser ju inte automatiskt problemet som artikeln även beskriver.
Har bott i länder där det är förbjudet och folk använder ju mobiler även där.
Däremot brukar kampanjer för att upplysa allmänheten om faran vara bra.

Tror dock vi kommer se allt mindre av vinglande bilar när Android Auto och Carplay finns i varje bil tillsammans med diverse säkerhetssystem såsom lane assist och autobroms.

#k • Uppdaterat: 2017-03-13 19:23
EnannanRobban

Äntligen! Fast som många av er skriver har vi få riddare därute som lagför mobilfyllon eller för all del allt annat skit som sker intrafiken.
Sedan när det gäller bilar som har touchskärm, hur ofta ändrar ni massa saker i era bilar? Jag har kört 70 mil idag och inte ändrat temp eller radio på hela vägen, inte heller den så omtalade instrumentbelysningen, den har jag aldrig ändrat efter inställning på den första mörkerkörningen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.