Nästa artikel
Bilfrågan: Har Ford slutat rostskydda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har Ford slutat rostskydda?

Publicerad 8 februari 2017
Senast Vi Bilägare rosttestade en Ford Focus var den extrabehandlad mot rost. Numera gör inte Ford dessa åtgärder.
”Har sett att 2017 års modeller av Ford saknar stänkskydd fram, har dessa extra behandlingar helt enkelt upphört?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en fundering kring Fords extra rostskydd för den svenska marknaden som infördes för några år sedan. Har sett att 2017 års modeller av Ford saknar stänkskydd fram, vilka var en del i åtgärden som skulle vara standard för Sverige. Har dessa extra behandlingar helt enkelt upphört?
Peter
 
Svar:
Det stämmer att vi nu har tagit bort det extra rostskyddet. Rostskyddspaketet infördes under 2007 för den svenska marknaden med sprutning under karossen samt montering av främre stänkskydd där det var tekniskt möjligt. Detta skedde för att kunna bemöta den kritik som uppstod efter problemen med karosskarvar (FALS) i början på 2000-talet. Rostskyddspaketet har endast funnits i Sverige, inte i våra grannländer som har liknande klimat.
Ford of Europes kvalitetsavdelning har löpande utvärderat bilarnas rostskydd och har gjort bedömningen att bilarna utan problem kan leva upp till Fords 12-års garanti mot genomrostning även utan tilläggsbehandling, precis som i övriga Norden. Tekniken har förbättrats avsevärt sedan det extra skyddet infördes och därför har Ford tagit bort detta skydd från och med 2017 modellår (augusti-produktionen) på merparten av vårt modellprogram.
Jag vill poängtera att vår 12-åriga rostskyddsgaranti är oförändrad.
Erik Lindham, Ford Motor Company AB
 
Svar:
Senast Vi Bilägare rosttestade en Ford Focus av 2016 års modell, blev betyget en trea. Den bilen var extra behandlad. Hur rostskyddet ska bedömas på de nu obehandlade modellerna får vi återkomma till i samband med kommande biltester.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om att Ford numera har tagit bort extrabehandlingen mot rost i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-08 09:12
LeifV

Det är viktigt att vårda sitt varumärke och hålla positionen på marknaden, om Ford vill upprätthålla sitt rykte som en riktig skitbil så får de kämpa lite, t ex genom att ta bort rostskyddet.

#2 • Uppdaterat: 2017-02-08 09:22
Vidstige

"Vad tycker du om att Ford numera har tagit bort extrabehandlingen mot rost i Sverige?"

Jag tycker detta är mycket svårt för oss bilkonsumenter att bedöma effekten av. Inte givet att det betyder att man kommer få problem med rost i praktiken. Samtidigt har jag hört att i våra grannländer Norge och Danmark så är det närmast standard att köparna själva ser till att det utförs en kompletterande rostskyddsbehandling när man köpt en ny bil.

#3 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Min första bil var en Ford. Jag kan nu med säkerhet säga att det kommer att vara min enda Ford.

#4 • Uppdaterat: 2017-02-08 09:58
Pi

För att balansera andra skribenters fördömanden av Ford lite så kan jag säga att jag ägt några under årens lopp (49 års bilägande noga räknat) och den senaste var en Focus -07 som jag körde ca: 10.000 mil under 4,5 års tid. Före den hade jag en Toyota och jag var lite orolig inför valet av en Ford men den överraskade mig mycket. Inte ett enda fel (nåja, ett lampbyte strax innan jag sålde bilen) eller reklamation under denna tid och det är det bästa resultatet som någon av mina nyköpta bilar presterat. Sen vet jag givetvis inte hur den fungerat efter denna period men så länge jag ägde bilen fungerade den utmärkt. Dock känns ju denna åtgärd som redovisas i denna artikel klart tveksam - inte minst att snåla och ta bort stänkskydden.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-08 10:01
VW Polo 2012

Eller så tänker dom kanske så här. Vi struntar i stänkskydden så vinner vi både tid och pengar ;)

#6 • Uppdaterat: 2017-02-08 12:05
Pi

Helt klart är det ett rent ekonomiskt baserat beslut av tillverkaren - man skjuter helt enkelt (åter) över kostnaden för bl a stänkskydden till bilägaren.

#7 • Uppdaterat: 2017-02-08 12:25
N-iklas

Saltar man lika mycket på vägarna i Danmark?
Norge och Finland som i Sverige, det är väl en väsentlig detalj att omnämna?

#8 • Uppdaterat: 2017-02-08 12:52
Peter B

Riktigt dåligt! Förstår inte hur man tänker, i det klimat som råder i det här landet så ska man då inte snåla in på rostskydd om man vill ha rykte och förtroende.. Det är inte så ovanligt att man ser relativt nya bilar med rost..

#9 • Uppdaterat: 2017-02-08 14:12
pinjong

Jaha, då vet man det. Ingen bra "reklam" direkt även om de flesta märken förmodligen ligger på samma nivå när det gäller korrosionsrisk.

#a • Uppdaterat: 2017-02-08 22:43
2fast4you

Det er veldig skjelden at nybilkjøper setter bilen bort for ekstra rustbehandling i Norge, de fleste henter å bruker bilen som den blir levert fra produsent. I syd og mitt Norge så saltes det mye, veldig lite i nord

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.