Nästa artikel
Bilfrågan: När funkar stopp/start?
Bilfrågan

Bilfrågan: När funkar stopp/start?

Publicerad 7 februari 2017 (uppdaterad 7 februari 2017)
Frågeställaren undrar varför stopp/start-funktionen inte alltid funkar på sin Mercedes C-klass från 2015.
”Det fungerar bara till och från. Ska inte den funktionen ALLTID vara aktiv när motorn är varm?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mercedes C-klass BlueTec från 2015 som har en stopp/start-funktion. Den gröna lampan som indikerar att funktionen är igång lyser bara sporadiskt även efter det att motorn blivit varm. Motorn slår inte ifrån när jag stannar vid rödljus och håller foten på bromspedalen. Jag kan köra hela vägen mellan Göteborg och Malmö utan att lampan tänds. Nästa gång kan den lysa redan efter någon kilometer och om jag tillfälligt stannar och stänger av motorn kan det hända att lampan inte börjar lysa igen.
Efter flera påpekanden och service säger man hos Hedin i Mölndal att om flera funktioner som AC, radio och värme är igång kan detta göra så att stopp/start inte arbetar. Jag har därför kört med allt avstängt. Men icke. Stopp/start fungerar bara till och från. Ska inte den funktionen ALLTID vara aktiv när motorn är varm?
Gröna lyktan
 
Svar:
Om inte symbolen med ECO tänds upp i grön färg i kombiinstrumentet är detta en indikering på att det inte finns en balans i bilens energisystem som möjliggör en avstängning av motorn när bilen stannar.
 Om ECO-symbolen inte lyser kan det bero på en mängd olika faktorer. En auktoriserad verkstad kan fastställa orsaken till begränsningen med hjälp av sin diagnosutrustning under en provkörning och också visa kunden anledningen till att stopp/start inte aktiveras.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-02-07 17:32
BMW_4ME

Jag hade liknande start/stopp-beteende på min C-klass. Jag kör ganska sällan så en gång när bilen stått ca två veckor i kyla så var batteriet tomt. Fick då ett nytt batteri på garantin och efter det så går start/stopp oftast in om temperaturen är högre än 6 minusgrader.

#c • Uppdaterat: 2017-02-08 00:10
Tvärnit

Kia Venga fungerade start/stopp bara första månaderna, dagens teknik x gårdagens batterityp, en dålig kombination.
Opel Adam med Absorbent Glass Mat (AGM) Batteri, två år och start/stopp fungerar fortsatt och hela tiden.

#d • Uppdaterat: 2017-02-08 10:03
Pi

I min förra Golf TDI så fungerade start/stopp perfekt hela tiden jag ägde den - alltså under drygt 4 år. Vilket den givetvis skall göra. Fungerade den inte i Kia'n mera än några månader så förutsätter jag att Kia åtgärdade detta som ett garantiåtgärdande.

#e • Uppdaterat: 2017-02-08 10:25
Chewie

Har det på min Mazda med bensinmotor och manuell låda. Fungerar väldigt bra när man kopplar ur, och om man går in på ett visst läge i info-displayen så står det status på batteri, motor och AC. När någon av dessa inte skulle fungera optimalt vid avstängd motor så står det not ready och motorn stängs ej av. Max avstängningstid är två minuter, och det har jag kommit upp ett par gånger vid ett rödljus som jag avskyr. Men på vintern verkar det max vara 30 sekunder av naturliga skäl. En diesel förmodligen kortare tid. Sedan i manualen kan man läsa vilka faktorer som gör att det kanske inte fungerar. Finns en lång lista däribland svängda hjul och uppförsbacke finns skrivet. Det stämmer dock inte, utan det fungerar då också.

#f • Uppdaterat: 2017-02-08 15:20
Styggavargen

Stopp/start system har jag alltid varit emot, fyller knappt någon funktion mer än i storstäderna. Irriterande att man varje gång startar bilen måste slå av funktionen manuellt. Jag har också varit rädd vid tillfällen då motorn stannade när jag behövde köra ut på större väg och missat acceleration för att glömt avaktivera systemet.

#g • Uppdaterat: 2017-02-09 12:50
Minimats1

Stänger alltid av det manuellt på en knapp i mittkonsolen. En turbomotor mår inte bra av start/stopp. Det är inte många droppar bensin man sparar heller då bilen drar runt 1 liter per 1 timme på tomgång. Kanske bra för miljön men inte för motorn.

#h • Uppdaterat: 2017-02-10 08:27
wacom59

Har en MB C 180 från med denna funktion. Har inte upplevt några problem med detta. Missar ingen acceleration ut på större väg då motorn startar och svarar genast. Sen kan nämnas att denna motor inte har turbo, den är kompressormatad.
Jag var oxå lite konfunderad i början då motorn på de VW/Audi jag haft i tjänsten alltid stannade, och på min privata MB gjorde den det bara när ECO symbolen var grön. Men jag läste instruktionsboken, den förklarar funktionen. Problemet löst.

#i • Uppdaterat: 2017-02-07 09:03
milkylainen

Det här är ganska normalt. Jag äger två bilar. En Passat och en 5-serie med start stop. Båda har det här beteendet. Det finns ett gäng tillfällen då start stop inte är tillgängligt, även när bilen är varm. Det finns mängder av faktorer som påverkar detta. Batteriladdning, klimatsystem, olje och vattentempratur osv osv.
Alla bilar med start-stop som jag kört har likartat typ av beteende.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.