Nästa artikel
Opel Insignia Sports Tourer officiell
Nyheter

Opel Insignia Sports Tourer officiell

Publicerad 6 februari 2017 (uppdaterad 6 februari 2017)
Opel har offentliggjort nya Insignia i kombiutförande.
Bagageutrymmet i nya versionen av Insignia Sports Tourer har växt med jämfört med föregångaren. Opel säger att det får plats 100 liter extra med sätena nerfällda, då den totala volymen uppgår till 1640 liter. Det finns inte någon information om hur mycket som ryms med sätena uppe. Bakluckan kan öppnas och stängas med en fotrörelse under den. Tillval är att få sätet delbart enligt 40/20/40 och det kan fällas med en knapp på bakluckan. Man kan också köpa till sidoskenor, avdelande nät och fästmöjligheter för att maximera lastsäkerheten.

Precis som i sedanversionen som presenterades i december har Insignia Sports Tourer matrixstrålkastarna Intelliux LED med en extra fjärrljusfunktion som sträcker ut helljuset upp till 400 meter. Andra förarstödsystem är 360-graders kamera, head-up display, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och varning för korsande trafik vid begränsad bakåtsikt.

Beroende på drivlina och utförande blir den nya bilen upp till 200 kilo lättare än föregångaren. Det ska finnas såväl turboladdade bensin- som dieselmotorer och möjlighet till fyrhjulsdrift samt Opels nyutvecklade åttastegade automatlåda.  

Bilen visas upp på Genèves bilmässa i början på mars. Uppgifter om priser och när Insignia Sports Torer kommer till Sverige är ännu inte officiella.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.

Vi Bilägare har redan tagit en första provtur i Opel Insignia och fått prova två av motoralternativen. Läs om det här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Sports Tourer?

 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-02-06 18:54
A.L

Christer; År 1993 hade Opel 12,5% av EU/EFTA-marknaden mot 6,5% år 2016.

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2017-02-06 18:57
A.L

Fast jag sa inte att produkterna är sämre än något annat Audi. Även jag gillar i alla fall de nya varianterna. Men något är det som gått snett, och det är knappast bara informationsmissar som ligger bakom. GM är ju inte direkt kända för att förvalta sina investeringar väl. Det tror jag är en av orsakerna. MVH AL

#n • Uppdaterat: 2017-02-06 19:04
A.L

Till N-iklas; Har du kunskap om vilket fyrhjulsdriftssystem som kommer hitta in i nya Insignia? Blir det Haldex fem och om ja, har man gjort några modifieringar så att bakhjulen kopplas in snabbare (liknande Audi och BMW gjort)? MVH AL

#o • Uppdaterat: 2017-02-06 19:16
Highlander

Haldex har valts bort till förmån för ett GKN system med torque vectoring.

#p • Uppdaterat: 2017-02-06 19:16
Peter E

1640 liter med nedfällt baksäte......10 mer än Astra på en bil som är 4986 mm lång....duktigt.. :-)

#q • Uppdaterat: 2017-02-06 20:09
Rutger Jönåker

Stora Oplar har historiskt alltid haft svårt att sälja. Ja, möjligen bortsett från Kapitän då... Återstår att se om Insignia kan vända på den trenden... Personligen saknar jag mellanklassbilarna i sortimentet hos såväl Opel som en massa andra tillverkare. Man har en Golfklassbil och en bil i V90-storlek... Tveksam om det är rätt väg att gå. Men önskar Opel lycka till!

#r • Uppdaterat: 2017-02-06 22:10
Highlander

Peter E: Och 114 liter mer än Volvo V90, som rymmer 1526 liter, om man räknar med utrymmet under lastgolvet.

#s • Uppdaterat: 2017-02-07 00:12
N-iklas

Ja GKN men det finns endast beskrivning på engelska vad det innebär och kritikerna är många, man säger allmänt att det är billig skit som passar en sån skitbil som Opel så marknaden har sin åsikt klar.
Som vanligt.

"The all-new Opel Insignia Grand Sport, arriving in the market early this year, will be available with a torque vectoring all-wheel drive system. The new Opel Insignia uses a GKN Twinster all-wheel drive system with a rear drive module that uses a twin clutch system without differential. The two clutches distribute torque between the front and rear axle and between the two rear wheels.

Torque vectoring provides intelligent control of the vehicle dynamics by sending precise amounts of torque to individual wheels; by over-speeding the outside wheel in a corner, torque vectoring can induce a yaw-moment, helping steer the vehicle. Conventional torque vectoring systems use a set of planetary gears either side of the differential to achieve only very low levels of over-speeding. Other systems use braking to achieve a similar effect—but waste energy and slow the vehicle in the process.

The Insignia’s all-wheel drive system can apply torque to one or both of the rear wheels independently, enabling torque vectoring capability across the car’s full performance range. The system reacts to the driving environment and driver intention by automatically modulating the clutches when torque is required on one or both sides.

When cornering, higher torque is sent to the outside rear wheel, inducing rotation around the vertical axis (yaw)—the Insignia turns in with more precision, responding more spontaneously to inputs from the driver.

Torque vectoring also contributes to safety by controlling the distribution of torque according to changes in throttle position, steering angle and road surface, thus damping the amount of yaw. This intelligent use of torque distribution—also known as “yaw damping”—results in neutral vehicle behaviour, making the car more stable and steerable for the driver.

New Insignia drivers can choose the amount of yaw damping to suit their driving style by selecting the appropriate driving mode: from high yaw damping in “Tour” to low in “Sport”, for sportier vehicle behavior.

Twinster can also make all-wheel drive more fuel-efficient. The clutches on the rear drive unit not only transfer torque; they also can disconnect it.

Twinster was first introduced and proven on the Range Rover Evoque. GKN is now also working on Twinster applications for vehicles with eDrive and rear-wheel drive."

Duger det på en Range Rover så borde det fungera men andra vet förstås bättre.

#t • Uppdaterat: 2017-02-07 00:15
N-iklas

Ni uppträder verkligen på ett olämpligt sätt eftersom ni anklagar mig för massor av saker när det jag redovisar endast är ett vetenskapligt faktum som jag kommit fram till efter två månaders arbete med att mäta upp och analysera varenda millimeter på dessa bilar, varenda vinkel, yta, linje, varenda ljusbrytning - allt.

Följande har granskats: Alfa Romeo Giulia.
Audi A5.
BMW 3-4 GT och 5 - som 2018 förmodligen blir 6 GT, Grand Turisimo.
BMW 6 Gran Coupe.
Ford Mondeo-Fusion.
Hyundai Genesis G80.
i40.
Sonata.
Jaguar XE.
XF.
Kia Optima.
Stinger.
Mazda 6 Kombi Coupe 2008
6 2013.
Mercedes CLA.
Nissan Maxima.
Renault Talisman.
Tesla S.
Toyota Camry 2018.
Passat CC
4-d sedan
Volvo S90.

Ni däremot kan inte redovisa någonting annat än er känslomässiga upplevelse, som ni tror på så hårt att den som inte tycker som ni genast förklaras sinnessjuk.
Och detta ert agerande anser ni var utmärkt och beundransvärt?

#u • Uppdaterat: 2017-02-07 01:30
Korvola

Hej N-iklas, vet du om Camry kommer säljas i Sverige?
Fast Opel är ju bara bäst..
Har en Opel Omega kombi 1996 som har rena papper hos besiktningen varje år.
Lite rost i bakre skärmkanter är allt jag kan klaga på...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.