Nästa artikel
Opel Insignia Sports Tourer officiell
Nyheter

Opel Insignia Sports Tourer officiell

Publicerad 6 februari 2017 (uppdaterad 6 februari 2017)
Opel har offentliggjort nya Insignia i kombiutförande.
Bagageutrymmet i nya versionen av Insignia Sports Tourer har växt med jämfört med föregångaren. Opel säger att det får plats 100 liter extra med sätena nerfällda, då den totala volymen uppgår till 1640 liter. Det finns inte någon information om hur mycket som ryms med sätena uppe. Bakluckan kan öppnas och stängas med en fotrörelse under den. Tillval är att få sätet delbart enligt 40/20/40 och det kan fällas med en knapp på bakluckan. Man kan också köpa till sidoskenor, avdelande nät och fästmöjligheter för att maximera lastsäkerheten.

Precis som i sedanversionen som presenterades i december har Insignia Sports Tourer matrixstrålkastarna Intelliux LED med en extra fjärrljusfunktion som sträcker ut helljuset upp till 400 meter. Andra förarstödsystem är 360-graders kamera, head-up display, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och varning för korsande trafik vid begränsad bakåtsikt.

Beroende på drivlina och utförande blir den nya bilen upp till 200 kilo lättare än föregångaren. Det ska finnas såväl turboladdade bensin- som dieselmotorer och möjlighet till fyrhjulsdrift samt Opels nyutvecklade åttastegade automatlåda.  

Bilen visas upp på Genèves bilmässa i början på mars. Uppgifter om priser och när Insignia Sports Torer kommer till Sverige är ännu inte officiella.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.

Vi Bilägare har redan tagit en första provtur i Opel Insignia och fått prova två av motoralternativen. Läs om det här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Sports Tourer?

 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-02-06 16:41
Korvola

Behåller nog Omegan från 1996 ännu ett tag. Men nästa gång blir det nog en Sports Tourer....

#c • Uppdaterat: 2017-02-06 16:45
Tvärnit

En väldigt elegant och välutrustad bil men som tyvärr ser ut som Mazda, Honda,Toyota, Hyundai.
Karossens alla linjer och veck tilltalar inte riktigt mina sinnen utan att jag kommer in på tankar om affärsknep där man brer på lite av varje för att så att säga vara på det säkra typ en Buffè.
Det märks tyvärr fortsatt att Opel tillhör GM.

#d • Uppdaterat: 2017-02-06 17:01
N-iklas

"men som tyvärr ser ut som Mazda, Honda,Toyota, Hyundai."
Nej det gör den inte, det är fullkomligt fel.

DÄREMOT om man skriver "JAG UPPLEVER" då blir det en annan sak, för då öppnar man upp för möjligheten att man kan ha fel och det kan ju många ha om de inser sin egen begränsning.

#e • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

"N-iklas
2017-02-06 17:01

"men som tyvärr ser ut som Mazda, Honda,Toyota, Hyundai."
Nej det gör den inte, det är fullkomligt fel.

DÄREMOT om man skriver "JAG UPPLEVER" då blir det en annan sak, för då öppnar man upp för möjligheten att man kan ha fel och det kan ju många ha om de inser sin egen begränsning."

-Tycker nog att N-iklas är farligt nära att stiga över gränsen från entusiast till fanatiker när han hela tiden rättar vad andra tycker om Opel när inte det överensstämmer med hans egen åsikt, men det han är ju iofs inte ensam om på detta forum... ;-)

Själv tycker jag att nya Insignia är riktigt snygg men visst hittar man designelement från flera andra tillverkare, precis som med i stort sett alla andra märken på marknaden då de flesta inte vågar avvika från de gällande designtrenderna.

De som dock vågar bryta mot gängse normer typ Nissan Juke, Fiat Multipla och Pontiac Aztec för att nämna några förlöjligas istället, det kan kosta att vara annorlunda och sticka ut så biltillverkarna följer hellre med strömmen.

#f • Uppdaterat: 2017-02-06 17:49
Audi A5 SB

Snygg bil - och ser extremt lika ut som en Mazda 6. Inget fel i det.

I övrigt är väl #15 ganska träffsäker.

#g • Uppdaterat: 2017-02-06 17:56
A.L

Något måste ju gått otroligt fel med Opel eftersom man halverat sina marknadsandelar på huvudmarknaderna. Är det bara så enkelt att köparna inte blivit korrekt informerade om produkternas osannolika förträfflighet, eller kan det finnas andra faktorer som påverkar?

Jag håller en ganska rejäl slant på att det finns betydligt mer än dålig marknadskommunikation som föklarar tappet- och förlusterna. Men vad vet jag; jag ser tydligen inte skogen för alla träden;)

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2017-02-06 18:02
Pi

Som redan sagts - Opel har ingen riktig egen identitet utan plockar lite här och var för varje ny modell. Likheten vid en snabb blick med Mazda 6 är det ju många som sett, förutom N-iklas, och det är väl inget fel men för att Opel skall ta steget till det dom en gång varit så måste man nog se över sin design och hitta en grund som håller i längden och som identifierar bilen som en Opel - även för oss som inte är "Opel-entusiaster".

#i • Uppdaterat: 2017-02-06 18:11
Audi A5 SB

Tvärt emot AL, så tycker jag att Opel (bortser från en och annan fanatism här på sidan - som f.ö. är ganska vanlig) gör ganska trevliga produkter. Finessrika och smart förpackade. Se bara på nya Astra - en helt OK bil i det segmentet.

Varför man misslyckas? Ingen aning, faktiskt. Men för oss läsare här, så kommer ju "överdriven entusiasm" att verka i precis motsatt riktning mot vad som önskas. Nu är vi ju inte så värst många, så det kanske man kan bortse från.....

#j • Uppdaterat: 2017-02-06 18:45
christer_1

A.L 2017-02-06 17:56
Något måste ju gått otroligt fel med Opel eftersom man halverat sina marknadsandelar på huvudmarknaderna.
Har dom verkligen det A.L ? I Europa??

#k • Uppdaterat: 2017-02-06 18:47
hullsjön

Fantastisk snygg bil och håller den samma kvalité som övriga Oplar så kommer det att bli succé, inte i Sverige förstås.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.