Nästa artikel
Takata uppges erkänna airbag-skandal
Nyheter

Takata uppges erkänna airbag-skandal

Publicerad 13 januari 2017
Ska betala 1 miljard dollar, en del av det till offren som drabbats av de exploderande krockkuddarna.
Flera nyhetskällor, bland annat Automotive News och Reuters rapporterar att japanska airbag-tillverkaren Takata har nått en överenskommelse med amerikanska justitiedepartementet.

Förutom att bolaget erkänner sig skyldiga till kriminella handlingar ska de också böta 1 miljard dollar, motsvarande nära 9 miljarder kronor. 125 miljoner dollar av summan går till offren och deras familjer och 850 miljoner dollar ska kompensera de biltillverkare som använt sig av Takatas felaktiga krockkuddar och drabbats av massiva återkallelser.

I USA har Takata återkallat nära 70 miljoner krockkuddar. Den felaktiga konstruktionen har gjort att kuddarna kan explodera för kraftigt vid en kollision och sprida dödligt splitter i kupén. Felet har länkats till 16 dödsfall världen över.
 
Diskutera: Vad tror du kommer att hända med Takatas krockkuddar i Europa?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-01-14 18:12
Roy J

Det blandas lite äpplen och päron.
VW ska sättas åt ordentligt eftersom de aktivt fuskat. Detta trots de orealistiskt usla testnormerna - som egentligen också borde bestraffas.
Takata ska sättas dit för att de tillverkat en säkerhetsprodukt som kan vara direkt farlig. Det vore illa nog om den inte utlöste som den skulle, men den kan alltså förvärra situationen.

Vad som kommer att hända med Takatas krockkuddar i Europa är väl rimligen att de återkallas och byts ut. Förhoppningsvis sker det över hela världen.

#c • Uppdaterat: 2017-01-15 10:32
trasten

Vilket ansvar tar Takata för airbagen i min Saab?

#d • Uppdaterat: 2017-01-15 17:09
A.L

Edmund; den beräkningen är i prnicip så dålig att den inte kan användas. Ö.h.t kan man inte ställa dessa riskfaktorer mot varandra, då de bygger på helt olika antaganden och riskmoment. Dessutom saknar alla utsläppsvärden verklighetsförankring, varvid flertalet tillverkare överskrider gränsvärdena i högre utsträckning än just Volkswagen ute i verkligheten. Trots detta är riskförändringen inte i närheten av den man kan härleda i fallet krockkuddar.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2017-01-16 09:31
Farbror Blå

Jag tycker flertalet inlägg kommer ifrån ämnet när man diskuterar utsläpp.

Det är inte speciellt kul när man känner osäkerhet inför vad som kan komma att hända om en krockkudde aktiveras. Det är många biltillverkare som har satt in Takatas krockkuddar under de år som felaktigheterna fanns. Jag har inte hört talas om att några biltillverkare återkallat några bilar i Europa än så länge.Det verkar som att det endast skett i Nordamerika där jag antar tillverkarna är rädda för att betala höga skadestånd när någon skadas pga kuddarna. I Europa går det tydligen bättre att strunta i återkallelser.

#f • Uppdaterat: 2017-01-16 13:32
EnannanRobban

Man pratade förr om rattstången på Amazon var som ett spjut rakt in i bröstet vid en olycka, men nu har vi istället en splitterbomb rakt framför ansiktet, känns inte bra...
Har inte en Takata utan en Autoliv, men ändå...
Vet dock inte hur mycket NOx det är i en kudde, men av kommentarerna att döma så är det tydligen ett stort problem...

#g • Uppdaterat: 2017-01-16 16:51
Peter E

Ja en del kommer billigt undan, bättre advokater förmodligen.

#h • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Farbror Blå
Amerikanska myndigheter verkar genomgående ha betydligt mer muskler än motsvarande enheter inom såväl EU som Sverige. Näringslivet har lärt sig innebörden "konsekvenser".

#i • Uppdaterat: 2017-01-13 21:52
milkylainen

Pi: Ja. Jag är inte någon VW-ivrare eller tycker att VW borde komma lindrigt undan... Men GM med sina tändningslås dödade högvis med folk. Takata med sina airbags... De flesta har kommit lindrigare undan än VW. Vilket är lite märkligt som du säger. Takatas och GM's agerande kan man direkt koppla till dödade människor. Det är direkta bevis. Ändå är det VW som får mer stryk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.