Nästa artikel
Långteststallet 2017: Peugeot 3008 SUV
Långtest

Långteststallet 2017: Peugeot 3008 SUV

Publicerad 2 januari 2017 (uppdaterad 2 januari 2017)
Sista bilen ut i vår presentation av vårt nyinköpta långteststall är Peugeot 3008. Året som kommer får visa hur den står sig mot SUV/Crossover-konkurrensen med Volkswagen och Kia.

Precis som i fallet Kia, finns bilen än så länge bara med framhjulsdrivning. Därmed är den, trots modellbeteckningen, snarare att betrakta som en crossover än som en renodlad suv.

Långteststallets 3008 drivs av en 1,6-litersdiesel på 120 hk i kombination med en sexstegad automatlåda. Utrustningspaketet heter Allure och det är mellannivån, enligt Peugeots vokabulär.

På prislappen står 293 100 kronor och det gör att 3008 hamnar mitt i fältet i årets långteststall när det handlar om inköpskostnader.

Peugeot 3008 SUV Alllure Bluehdi/120 Automat

GRUNDPRIS: 269 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr, Drive Assist 2 5 500 kr, Citypaket 3 6 900 kr, nyckelfritt lås- och startsystem 4 900 kr.  
TESTBILENS PRIS: 293 100 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 
SKATT: 1 103 kr/år. 
MÅTT & VIKT: L 445/B 184/H 162 cm. Tjänstevikt 1 512 kg. Maxlast 478 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagagevolym 520–1 482 liter (VDA).  
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Maxeffekt 120 hk (88 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 750 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 108 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2017-01-03 11:57
Deeds

Axa.. Jag tror också att denna kan överraska positivt! Kul bil!

#w • Uppdaterat: 2017-01-03 13:38
saabnisse

Ser ganska otäck ut i fronten!
Vill fransoserna ta efter japanerna?

#x • Uppdaterat: 2017-01-03 18:17
hultarn

Stygga vargen: den är inte särskilt klumpig, ok högre än en Octavia scout, men inte mer än 9 cm. Av de 9 är 5 cm mer markfrigång än Octavia, med andra ord är 3008 bara 4 cm högre i karossen.

#y • Uppdaterat: 2017-01-03 23:08
Bilklok

Angående sätesvärme, så har jag en Scenic -11 med "rulle" på vänster sida på förarstolen och höger sida på passagerarstolen... fullständigt idiotiskt! Förutom att man aldrig riktigt lär sig åt vilket håll man ska höja eller sänka värmen, så måste man luta sig över passagerarstolen och precis lyckas nå "rullen" för att stänga av värmen när det inte sitter någon där! Fullständigt livsfarligt när man ligger i tät trafik på väg till jobbet! Det borde vara en förbjuden placering, åtminstone på passagerarstolen!
Dessutom visar bara indikeringslampan på panelen om värmen är av eller på, inte vilken värmenivå den är inställd på.
Jag håller med tidigare inlägg om att en MPV skulle finnas med i årets test, en betydligt smartare biltyp än en SUV, även om jag uppskattar vissas baksäten med lutbart ryggstöd och bra benutrymme (tex KIA sportage).

#z • Uppdaterat: 2017-01-04 10:44
Deeds

Varför måste du luta dig över och stänga av om ingen sitter där just när du kör bilen? Tar sätet eld om du inte gör det?
Låt det vara på och stäng av när du parkerat? Om man inte lär sig vilket håll som är vilket, PÅ SIN EGEN BIL, så måste det ju enbart bero på att man inte är intresserad av att lära sig. Vi människor är vanedjur och således borde det inte vara speciellt svårt att "vänja" sig vid vad som är vad.

#110 • Uppdaterat: 2017-01-04 10:46
Hackenbush

Tycker också att Biloklok borde fixa stolvärmen när bilen står stilla.

#111 • Uppdaterat: 2017-01-04 11:03
pinjong

På min bil finns det en avkännare som stänger av stolsvärmen om ingen sitter i stolen. Detta även om reglaget är påslaget. Man kan alltså inte skrapa rutorna medan stolen blir varm. Frågan är om man kan det på någon bil överhuvudtaget?

#112 • Uppdaterat: 2017-01-04 19:24
Hackenbush

På min bil stängs stolvärmen av när motorn stängs av. Nästa gång man startar bilen får man sätta på stolsvärmen igen manuellt om man vill ha den.

#113 • Uppdaterat: 2017-01-04 19:32
Henrik M

Så irriterande med bilar där man måste starta om stolsvärmen varje gång man startar bilen! Sån är vår BMW och det är riktigt dumt! Likadant med rattvärmen. Volvon vi har kommer ihåg det från man körde sist....likaså om man kört Spotify genom mobilen startar den om på samma ställe medans BMW:n alltid startar med radion....

#114 • Uppdaterat: 2017-01-04 21:06
Bilklok

Jag vet så klart att vrider man rullen framåt så sätter man på/ökar värmen och vrider man den bakåt så sänks/stängs den av.
Men visst har det hänt att man vridit den på fel håll, något som knappast hade hänt med reglagen någonstans på mittkonsolen. Och visst kan jag stänga av passagerarvärmen stillastående! Det gör jag...oftast iaf! Frågan är varför jag överhuvudtaget ska behöva luta mig över passagerarstolen för att stänga av stolsvärmen? Så oerhört oergonomiskt! Alternativet är klart att gå ur och runt bilen, öppna passagerardörren, stänga av stolsvärmen, gå tillbaka och sätta sig bakom ratten...
För övrigt är jag hittills väldigt nöjd med bilen efter snart 12000 mil. Särskilt avseende driftsäkerheten, otroligt lågt däckslitage och att det enda jag hittills behövt åtgärda är byte av vänster yttre länkarm fram (vilket gick på garantin 4 dagar innan den 5-åriga garantin gick ut! Tummen upp för det Renault!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.