Nästa artikel
Audi Q8 – störst, bäst och vackrast?
Nyheter

Audi Q8 – störst, bäst och vackrast?

Publicerad 22 december 2016 (uppdaterad 27 april 2020)
Q7 räcker inte, nu fläskar Audi på med försmak om en ännu större suv.
På Detroit Auto Show i januari kommer det att rulla in en jätte med fyra ringar i en grill med kolossala proportioner. Det rör sig om Audi Q8 – visserligen bara ett koncept – men Audi menar att den är i stort sett produktionsklar. Den fyrhjulsdrivna bilen sägs kombinera flexibiliteten i en suv med elegans från en coupé.

– Med Audi Q8 Concept har vi skapat en ny spjutspets bland Q-modellerna. Designen förmedlar både sportighet och prestige, förklarar Marc Lichte, designchef på Audi.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8 Concept?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-12-26 10:05
Zyn

Det ligger i sakens natur att en tung bil oftast behöver lite mer energi än en lätt för samma förflyttning, ingen har väl påstått annat?
Jag menar att, bäst är om bilen är så rymlig, praktisk och säker som möjligt. Suv konceptet tycks komma närmast där. Det är så en bil ska byggas.
Bilen kan nog aldrig bli för stor, eller stor nog men för liten finns det otaliga modeller att välja på.

#w • Uppdaterat: 2016-12-26 10:13
Hackenbush

Suv är sällan mer rymlig än en vanlig halvkombi eller kombi.

#x • Uppdaterat: 2016-12-26 13:38
pinjong

En halvkombi eller kombi är ur rymlighetssynpunkt ett slöseri om man jämför med optimalt lådformade bilar. Sådana finns t ex i Japan. Man kan inte enbart anlägga praktiska synpunkter på bilen eftersom den så mycket är en produkt som appellerar till känslor. Smaken (känslorna) varierar över tid och just nu är SUV:en en biltyp som många gillar. Om man sedan länge "fastnat" när det gäller smak så är man möjligen obenägen att utan vidare ta åt sig nya (eller återuppfunna) former.

#y • Uppdaterat: 2016-12-27 08:10
Hackenbush

Visst kan man välkomna nya former om de är vettiga, en fyrkantig klossig bil som endast bjuder på lite mer plats på höjden är inget snyggt eller revoltionerande.

#z • Uppdaterat: 2016-12-27 08:24
Styggavargen

Pratar ni skåpbilar nu?, dessa har hantverkare övergett och kör nu pick-up av någon anledning. SUV lider oftast av att lastutrymmet är för "grunt", man tvingas lasta på höjden och det är inte helt optimalt. Kombi var förr i tiden mycket mer fyrkantiga och rymde mycket mer, tex 940/960.

#110 • Uppdaterat: 2016-12-28 11:12
Swemba

Som artikeln lite motsägelsefullt också säger så är detta en Coupé-liknande SUV typ BMW X6 och MB GLC Coupé.
Troligtvis baserad på Q7, precis som att A5 bygger på A4 och A7 på A6.
Mao, inte en "ännu större SUV".

#111 • Uppdaterat: 2016-12-28 11:13
Hackenbush

Undrar hur de menar att den liknar en Coupe, jag ser inte det alls.

#112 • Uppdaterat: 2016-12-28 20:00
Styggavargen

pinjong, du har helt rätt i vad du säger. Jag tycker lika illa om vanliga bilar som väger 2 ton (tex V90 och Mercedes E-serie). Min poäng är mer att ingen har lyckats visa mig en SUV som lastar lika mycket som en vanlig bil och som släpper ut lika mycket eller mindre än den vanliga bilen. Därför tycker jag SUV är lika illa, och du får kalla det vad du vill och vilken form på bilen spelar mig ingen roll. SUV ser inte bara klumpigt ut, det är tyngre och drar mer energi med ökade utsläpp till följd och inga fördelar alls i princip. Visst, större SUV kan vara en bra dragbil men det finns även vanliga större vanliga bilar som också är bra dragbilar. Har vi råd med dessa ökade utsläpp? Har vi råd att åka runt i stora 2 tons bilar. Vikten ökar hela tiden, det går åt fel håll och jag tror att orsaken har med säkerheten att göra. Volvo har under mer än 30 års tid alltid vägt mest och sålt på säkerhet. När tar det slut? Vad väger nästa modell efter V90? 2,5 ton? Nu pratar jag bilar som inte ens har batteri i sig (det väger förstås mycket och kommer göra bilarna ofrivilligt tyngre).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.