Nästa artikel
Audi Q8 – störst, bäst och vackrast?
Nyheter

Audi Q8 – störst, bäst och vackrast?

Publicerad 22 december 2016 (uppdaterad 27 april 2020)
Q7 räcker inte, nu fläskar Audi på med försmak om en ännu större suv.
På Detroit Auto Show i januari kommer det att rulla in en jätte med fyra ringar i en grill med kolossala proportioner. Det rör sig om Audi Q8 – visserligen bara ett koncept – men Audi menar att den är i stort sett produktionsklar. Den fyrhjulsdrivna bilen sägs kombinera flexibiliteten i en suv med elegans från en coupé.

– Med Audi Q8 Concept har vi skapat en ny spjutspets bland Q-modellerna. Designen förmedlar både sportighet och prestige, förklarar Marc Lichte, designchef på Audi.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8 Concept?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-12-23 21:48
Zyn

Du sätter själv gränsen Optimus, grannen sin osv
Min gräns slutar inte där.
Både Audi och många andra tillverkare av stora Suvar tillverkar även minibilar för de som önskar sådana.
Min "stora" SUV (2,5 ton) drar 0,7/ mil vilket är lite, lite mer än en normal och ganska begränsad hybridbil.

#m • Uppdaterat: 2016-12-24 08:10
Hackenbush

ÄVen om en suv inte dricker så mycket soppa så skulle den dricka ännu mindre om den var en vanlig sedan eller kombi med samma motor. Detta tycks man glömma när man tycker att suven dricker lite.

#n • Uppdaterat: 2016-12-24 12:24
Styggavargen

Ja, många verkar resonera om att 0,7 liter/mil för en diesel är lågt idag. Det motsvarar ca 0,85 liter/mil eller mer om samma bil haft bensin motor. Det är minst 0,25 liter/mil för mycket för en bil som tillverkas idag. Räknar lite på det så innebär det 500 liter diesel/år för en bil som kör 2000 mil i ökad förbrukning och utsläpp. Ser man det på detta viset så blir det väldigt mer påtagligt. Helt onödigt också! Men vi är nog dömda till undergång, sunt förnuft och vilja till förändring verkar långt borta tills den dagen utsläppen drabbar personen i fråga direkt. God Jul!

#o • Uppdaterat: 2016-12-24 13:13
pinjong

Förmodligen kör man färre mil med en bil som har hög förbrukning så det går inte att räkna ut hur mycket utsläpp det blir beroende på en viss biltyp.

#p • Uppdaterat: 2016-12-25 11:03
Leif Kavander

Kommentarerna skulle se annorlunda ut om alla som kommenterat hade de pengar som krävs för att köpa , samt pengar över.

#q • Uppdaterat: 2016-12-25 12:21
Hackenbush

Det skulle inte skilja om man hade pengar att köpa detta monster för jag skulle inte köpa den i alla fall just för att den är vulgärt ful.
Lite fånigt att tro att det har bara med pengarna att göra om man skall gilla en bil eller inte.

#r • Uppdaterat: 2016-12-25 14:41
Styggavargen

pinjong, alla grannar i området med sina XC60 kör nog varken mer eller mindre än innan då de körde en V70 eller liknande. Man kör nog det man behöver köra så att säga, nöjesåkning är nog väldigt få ägnar sig åt. Men visst, har man en gammal glidare som tas fram på sommaren så åker man nog mest för att det skall vara kul. Ekonomiska påtryckningar funkar sällan, då måste det vara riktigt mycket skillnad för att man skall låtas sig påverkas. Ju rikare du är, ju mindre funkar den metoden som sagt.

#s • Uppdaterat: 2016-12-25 15:50
pinjong

Styggavargen, jag menar att det generellt blir fel när man slår ner på en viss bil- eller motortyp. Eller när man vill vill förbjuda viss storlek, form eller material. Man frågar sig vilket fordon som då är det perfekta som passar allas behov och personliga preferenser och vem som egentligen har den moraliska rätten att bestämma detta? Nej, sätt istället upp rimliga ramar som ger en vettig balans mellan människors inneboende behov av mobilitet och långsiktig hållbarhet. Kort sagt, tänk större.

#t • Uppdaterat: 2016-12-25 17:47
Zyn

Hej Hackenbush. Önskar man ett högbygge får man tåla en centiliter mer.
Bäst är väl ändå en cykel om man resonerar som du.

#u • Uppdaterat: 2016-12-26 08:08
Hackenbush

Märkligt resonemang, om man inte gillar suv så måste man cykla. Det finns ju annat än suv fortfarande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.