Nästa artikel
Rosttest: Honda Jazz (2016)
Rost

Rosttest: Honda Jazz (2016)

Publicerad 5 december 2016
Honda Jazz.
Att snåla in på behandlingen ses inte med blida ögon av Vi Biägares rostskyddsexpert.
Nej, det här duger inte. Täckkåporna undertill är av filt, inte plast, med en extra tjock och fuktsamlande massa till ljudisolering på insidan. Dessutom är det endast sparsamt behandlat med slitskydd undertill. Endast sista decimetern på avgassystemet är rostfritt. Även bränslepåfyllningsröret är i plåt.

Karossen är av ovanligt tunt lackad plåt med dåligt tätade hörn på huv, baklucka samt dörrar. Endast bakluckan har invändig behandling. Inte heller balkarna undertill är behandlade. Tröskellådan har nedåtvänd skarv med dålig tätning. Flera övriga skarvar är helt otätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-12-05 18:58
Vidstige

Lasse J, som jag skrev, Golf som man jämförde med Prius var mer rostig än Prius. Även en revidering från 4 till 3 reflekterar inte verkligheten eftersom man fortsätter ge Prius betyg 2. Varför nya Golf skulle vara värd 4 är oklart. Hur folk tänker är avgörande för hur bra rosttestet fungerar som konsumentupplysning. Har det effekten av att folk undviker Honda Jazz så har den misslyckats, bättre småbil är svår att hitta, särskilt om man fokuserar på problemfrihet.

#c • Uppdaterat: 2016-12-05 19:26
RogerZ

Jag ägde en Skoda som hade fått betyget 4 av Vi bilägare. Bilen behövde lackas om rostlagas efter knappa 12 månader....sen kom lite andra rostskador som jag inte orkade bry mig om att anmärka på...så dessa betyg är inte mycket att hänga i granen då flertalet bilar som fått dåliga betyg håller sig riktigt fina i verkligheten...

#d • Uppdaterat: 2016-12-05 19:29
Pi

Men folk får väl tänka själv också, Vidstige. Lasse J har förklarat vad dessa "rosttester" grundar sig på. Skall jag ha bilen i typ 3 år så struntar jag antagligen i betyget - om jag överhuvudtaget läser ViB och deras "rosttester". Men skulle jag vara spekulant på en 8 år gammal bil med dåliga rotbetyg, och om jag kollar ViB, så skulle jag nog kolla roststatus tämligen noga. Varken du eller jag har möjlighet, kunskap eller verktyg för att se hur förutsättningarna att klara rostangrepp är på helt nya bilmodeller. Då är det väl bra att i alla fall EN biltidning i Sverige försöker sig på en prognos - även om den inte jämt stämmer med utfallet. Jag uppskattar i alla fall dessa prognoser som ju faktiskt också beskriver lite runt de problem dom upptäcker - liksom styrkorna. Sen får man som sagt tänka själv också.

#e • Uppdaterat: 2016-12-05 19:39
Vidstige

Pi, frågan är just hur folk tänker. Jag tror risken är stor att nån som tänker sig köpa en sprillans Jazz och läser rosttestet helt avskräcks av det och undviker köp. Och även om du byter in efter 3 år vill du ju ha ett högt restvärde. Risken är f.ö. också att Vi bilägares nybilstest påverkas av rosttestet och sänker även helhetsbetyget samtidigt som modellen inte får något plus för hög driftsäkerhet.

#f • Uppdaterat: 2016-12-05 19:46
Rutger Jönåker

Jag håller med Pi och Lasse J. Jag tycker det är givande att läsa dessa tester och se hur olika bilar är byggda. Även bland dom som får säg 4 i betyg så kan man ju läsa sig till skillnader i hur dom är byggda och skyddade och det tycker jag är bra information. Har svårt att förstå att det skulle vara bättre om ingen gjorde dessa tester... Bara för att flera då kanske skulle köpa denna Honda... Dom som vill ha en Honda köper den säkert ändå, men får nu veta att det kan vara klokt att kosta på den en rostskyddsbehandling ifall dom har för avsikt att behålla bilen några år.

#g • Uppdaterat: 2016-12-05 23:39
Granlundii

Samma diskussion varje gång en japansk bil blir rosttestad :) Min erfarenhet är nog som flera andra här att japanska bilar håller bättre mot rost än vad betygen visar, men samtidigt finns det nog andra tillverkare som är bättre på rostskydd än Toyota och Honda. Jag har en gammal Avensis -99 som hållit ihop bra så här långt, men den har också en trea i rostskyddsbetyg. Har å andra sidan provkört 8-9 år gamla Lexusar som varit enligt mig oacceptabelt rostiga i underredet för att vara premiumbilar. Skulle jag köpa en ny japan och köra den länge skulle jag nog kosta på mig en rostskyddsbehandling. Det är ändå ingen jätteinvestering...

#h • Uppdaterat: 2016-12-06 08:16
Pi

Fast en halvdålig konstruktionslösning kan säkert inte kureras till 100 % via en rostskyddsbehandling - det visar väl om inte annat bilar med reella rostskyddsproblem som vi sett många av genom åren. Ligger t ex fuktig sand eller annat ständigt kvar så hjälper nog inte en rostskyddsbehandling speciellt mycket. Däremot - om grundkonstruktionen är bra men det som saknas är rostskyddsmedel så kan det säkert bättra på rostskyddsprognosen.

#i • Uppdaterat: 2016-12-06 08:25
VW Polo 2012

Det är klart att det är bra att testa rostskyddet. Alltid är det någon biltillverkare som tar åt sig av kritiken. Så heja VIB ! Sedan finns det ju alltid fanatiker som försvarar sitt bilmärke med näbbar och klor.

#j • Uppdaterat: 2016-12-06 08:30
Leif Kavander

Den som vill ha Hondan, kan gott kosta på sig en rostskyddsbehandling. Är inte så dyrt, och problemet är löst.

#k • Uppdaterat: 2016-12-06 08:52
celef

Jag förstår inte kritiken, hur många år hade ni tänkt behålla Honda jazzen? I evighet? Tillverkarna vill sälja bilar, ju fler ju bättre tänker tillverkarna, det finns således incitament till att strunta i att bygga det perfekta rostskyddet. Utvecklingen av bilar går framåt och äldre modeller åldras snabbt så det finns incitament till att bygga bilar som saknar det perfekta rostskyddet. Tillverkarna vill tjäna pengar och konsumenter vill köpa billigt så det ju fullt förståeligt att det ser ut som det gör

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.