Nästa artikel
Fyra storstäder bannlyser diesel
Nyheter

Fyra storstäder bannlyser diesel

Publicerad 5 december 2016 (uppdaterad 5 december 2016)
Madrid är en av de fyra städer som valt att införa förbud mot dieselbilar 2025.
2025 är det slut med dieselbilar på gatorna i Mexico City, Paris, Madrid och Aten.
På miljökonferensen C40 som genomfördes i Mexiko i förra veckan kom borgmästarna i fyra av världens största städer överens om att förbjuda dieselfordon i Mexico City, Paris, Madrid och Aten 2025. Detta för att tackla problemen med luftföroreningar.

Enligt världshälsoorganisationen WHO dör tre miljoner människor till följd av förgiftad luft varje år, och dieseln är en stor bov i dramat. Dieselfordon släpper ut två hälsofarliga saker: kväveoxider och partiklar. Kväveoxiderna kan bidra till att marknära ozon bildas, vilket i sin tur kan ge andningssvårigheter. Partiklarna som släpps ut kan också ge ökad risk för lungcancer.
 
Diskutera: Borde fler städer förbjuda dieselfordon?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-12-05 20:14
S-klasse

Och där har de inga dubbdäck att skylla miljöproblemen från trafiken på heller...

Förra gången jag skulle byta bruksbil råkade jag vara i Pamplona på semester samtidigt som jag funderade på vad jag skulle välja. Pamplona och andra spanska städer hade då en högre andel dieselbilar än vi för ca. 5 år sedan och jag kände en kraftig doft av dieselfordon och så klart alla mopeder överallt i staden och det fick mig att slutligen bestämma mig för att nästa bil skulle också bli en bensinare. (Ok, det var ont om lätt begagnade biogas bilar på den tiden också)

Tyvärr finns det vad jag vet inte längre några oberoende avgastester, t.ex. biltidningar som faktiskt mäter vad som kommer ut ur avgasröret när de utför sina biltester. Teknikens Värld gjorde det ett tag från slutet av 90-talet fram till ca 04/05, de mätte förbrukning och utsläpp och räknade ihop ett miljö index där (om jag minns rätt) 50% av indexet var proportionellt mot förbrukningen, resten mot utsläpp av skadliga ämnen speciellt kväveoxider och partiklar och de delade tom ut ett miljöpris till de tillverkare som gjorde ett bra jobb och uppnått lägst index.
De mätningarna visade tydligt hur dieselbilarna stack ut och fick högre/mycket högre miljöindex (=dåligt) än snittbilen i deras tester. De gjorde även special reportage om vilka motortyper som släppte ut mycket partiklar, storlek på partiklarna etc - här utmärkte sig högtrycksdieslar och även högtrycks bensinare trots sina bättre prestanda och lägre förbrukning i övrigt. Tyvärr har Teknikens Värld återgått till att enbart mäta bensinförbrukning i sina tester, i enlighet med den allmänna debatten kring utsläpp (=CO2/km) från fordon i övrigt.
Skulle vara bra om någon biltidning skulle vilja återuppta oberoende faktiska mätningar av de totala utsläppen från en bilmotor när de gör sina stora biltester, som hjälp när man köper bil nästa gång. Det skulle kunna varit en biltidning som avslöjade Volkswagen-gate, precis som när de fick A-klassen att välta för nästa 20 år sedan och bidrog till att ESP system blev standard mycket snabbare.

Ett dieselförbud i storstäder kräver nog också att all kollektivtrafik och korta transporter byter till andra bränslen/hybridalternativ för att ett dieselförbud/miljözoner ska göra någon faktisk nytta.

#c • Uppdaterat: 2016-12-05 23:42
John2008

Bättre vore att ställa krav på att fordon uppfyller vissa avgaskrav. Att helt förbjuda en motorteknik är fel.

#d • Uppdaterat: 2016-12-06 00:51
snabb95

Pi @ Jag såg vad Mattse skrev, men jag tycker att bilens livslängd har betydligt större relevans i detta sammanhang, än hur länge vi behåller en nyinköpt bil som då ofta har lång tid kvar till skrotning.

#e • Uppdaterat: 2016-12-06 07:01
Peugo

"John20082016-12-05 23:42
Bättre vore att ställa krav på att fordon uppfyller vissa avgaskrav. Att helt förbjuda en motorteknik är fel."

Exakt! Försök få dumma politiker att förstå detta...

#f • Uppdaterat: 2016-12-06 08:18
celef

Är sugen på att köpa en suv, det är skönt med den extra markfrigången under vintertid, är det då bäst för mig och miljön att välja bensin? Jag tänker mig en xc60 för komfortens skull? Eller kanske en xc70.

#g • Uppdaterat: 2016-12-06 10:19
Mattse

Snabb, skilj på teknisk livslängd och ekonomisk livslängd. Den tekniska livslängden på dagens bilar kan mycket väl vara 20-25 år, beroende på hur de sköts. Den ekonomiska livslängden är betydlig kortare än så. Speciellt om den normala bilmarknaden rubbas av ett totalförbud mot ett viss bränsle. Förbjuds diesel helt år 2025 är det ekonomiska värdet på en dieselbil noll kronor år 2025. Men värdet följer inte dagens normala värdeminskning på sin väg dit utan kommer att påverkas kraftigt av förväntningar på att diesel kommer att förbjudas. Därför kommer de dieselbilar som säljs idag ha kraftigt försämrat andrahandsvärdet när de (normalt) byts ut om två till fyra år dvs runt år 2020-2021 De som köper bilarna då lär inte vilja betala allt för mycket för dem. Speciellt inte om de blir de sista som kör dem fram till förbudet 2025 när värdet på bilarna sjunker till noll. Då vill nog ingen sitta på ett billån på 100.000 kr för en bil som inte är värd något och inte ens går att sälja.

#h • Uppdaterat: 2016-12-06 21:45
jete

Men vi som inte kör i de nämnda städerna kan köra vidare. Naturligtvis följer Stockholm efter, men mycket hinner ändra sig fram och tillbaka före 2025. Förargligt bara att Stockholm inte han före! Vi som skall rädda världen!

#i • Uppdaterat: 2016-12-07 11:59
Leif Kavander

Så tar vi lite politiska tongångar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20161207/trafikborgarradet-alla-stockholmare-som-ska-kopa-bil-bor-valja-en-elbil-eller-laddhybrid

#j • Uppdaterat: 2016-12-07 13:58
Hackenbush

Blir krismöte i MP nu eftersom de inte hann först med att förbjuda Dieselbilar i storstaden.
Kommer de att tappa väljare på detta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.