Nästa artikel
3-stjärnigt för Fiat Tipo i krocktest
Nyheter

3-stjärnigt för Fiat Tipo i krocktest

Publicerad 27 oktober 2016 (uppdaterad 27 oktober 2016)
3/5 stjärnor till Fiat Tipo i Euro NCAP:s krocktest.
”Den är billig, men är den säker?” frågar sig krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP.
Fiat Tipo har fått ett ljummet utlåtande av krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP. Bilen testades enligt det nya systemet, där det ges två betyg: Ett för standardutförandet och ett där fordonet har säkerhetsutrustning som är tillval.

Det blev bara tre av sammanlagt fem stjärnor i grundutförandet. När bilen krocktestades med tillvalet ”Pack Saftey” höjdes betyget till en fyra. Paketet innehåller adaptiv farthållare, kollisionsvarnare och autobroms.

– Tipon marknadsförs som en funktionell bil som maximerar värdet för pengarna. Men, för att maximera säkerheten och få upp bilen till samma skyddsnivåer som erbjuds av dess största rivaler i segmentet, borde bilköpare inte hoppa över säkerhetspaketet, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Fiat Tipo börjades säljas i Sverige i våras till ett pris på 129 900 kronor.

Uppdatering: Bjarne Petersen, som är skandinavisk presschef för Fiat, berättar att Tipo Hatchback kommer att lanseras i Sverige under första kvartalet 2017, med Pack Safety som standardutrustning.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i Euro NCAP?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-10-27 22:04
Optimus

Har kollat bilar 2015 och 2016 som är krockade hos Euro NCAP. De båda Fiat bilarna som finns med på listan ligger på sista platsen med 3 stjärnor tillsammans med Suzuki Baleno. Känns som om Fiat bara gör precis vad som krävs för att komma helskinnade ur testet och inte mer än nödvändigt. Inte direkt någon storsatsning på krocksäkerhet. Ganska dåligt på en ny bilmodell.

#c • Uppdaterat: 2016-10-28 09:38
L. Mäkinen

Jag är som vanligt inte riktigt överens med alla andra angående hjälpsystemen. För mig är det viktiga i säkerheten i en bil allt som händer från det att en fara uppstår till att man är i säkerhet igen. En bil som stannar innan jag träffar en annan bil är något jag föredrar framför en som inte gör det och skyddar mig i smällen.
Det kommer alltid slå högt för mig att kunna undvika olyckor. I min Dacia gör jag det genom att den inte går så fort.

#d • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Om jag mins rätt fungerar autobroms i hastigheter runt 30 km/t och lägre. Hur relevant är närvaro av detta hjälpmedel i höjning av bilens säkerhet? Hur många krockar med dödlig utgång har vi i 5km/t? När bilen är 10 år gammal kan den ursprungliga rostskyddet vara mer betydelseful än en massa elektronik som inte fungerar längre, eller? I många år hade myndigheterna fel kreiterier för avgaser och tillverkarna rättade sig efter det och hål på down sizing. Det var fel väg att gå. Bilarna drar betydlig mer i verkligheten och det är myndigheternas fel och inte tillverkarnas. Många år av utsläpp och många miljarder satsning i urusel teknik. Nu skall man börja från början. Skall det bli samma sak med säkerheten nu, en massa lampor som blinkar istället för degig konstruktion? Hur är relationen mellan dödlig utgång i en frontalkrock och krock i en påkörning bakifrån eller vid filbyte? Hjälper varnare, farthållare och autobroms i singelolyckor och frontalkrock?

#e • Uppdaterat: 2016-10-31 17:53
Audi A5 SB

Hannnah är felinformerad. Ja, det vill säga, det stämmer det där med upp till ca 30 km/h. Men det gäller bara bilar med fejk-autobroms. (Bl.a. några franska fabriklat.) Min egen bil har en autobroms som funkar upp till 200 km/h.

Se måste jag hålla med L. Mäkinen och med emfas. Resonemanget om att säkerhetssystemen inte spelar en roll när man ska bedöma en bils förmåga att rädda liv är ju inte annat än komiskt. Det spelar väl ingen roll hur en bil räddar liv (via passiv eller aktiv säkerhet), huvudsaken är väl att den just gör det- Räddar liv.

#f • Uppdaterat: 2016-11-01 14:08
N-iklas

Dumheter, talar man om KROCK - säkerhet så är det pang i plåten som gäller.

Talar man om BARA säkerhet kan det innefatta precis vad som helst.

Men använder man ordet "krocksäkerhet" ska det uteslutande handla om att klara en faktisk olycka som HAR inträffat och ingenting annat.
Att tala om krocksäkerhet och i den bedömningen blanda in faktorer som inte påverkar en INTRÄFFAD olycka ett enda dugg, är vilseförande information och ett mycket fult tilltag.

#g • Uppdaterat: 2016-10-27 19:11
milkylainen

Hmm.. Jag tittar på videon och ser inget direkt anmärkningsvärt. Buren är helt intakt. Ratten rör sig inte, krockkuddarna utlöser ordentligt och fångar passagerare och förare. Vad är felet? Jag såg en Amerikansk maskin (Buick Envision) där dockan missar hela krockkudden för att rattstången rörde sig under en small overlap.. och den fick TOP SAFETY PICK+ IIHS (Inte Euro NCAP) för bara en månad sen. Typ högsta betyg. Hur katten kan "missa krockkudden" ge högsta betyg? Ibland vet man inte vad man ska tro på.

https://www.youtube.com/watch?v=ugy5IAoqmTc

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.