Nästa artikel
Toyota Prius återkallas
Nyheter

Toyota Prius återkallas

Publicerad 12 oktober 2016 (uppdaterad 25 oktober 2016)
340 000 Toyota Prius tillverkade från augusti 2015 fram till nu kan få fel på parkeringsbromsen.
340 000 hybridbilar tillverkade mellan 2015 och 2016 återkallas på grund av fel på parkeringsbromsen.
Av de sammanlagt 340 000 bilar som återkallas finns 17 000 i Europa. Det rör sig om bensin- och eldrivna hybriden Toyota Prius tillverkad mellan augusti 2015 till oktober 2016 i Toyotas Tsutsumi-fabrik utanför japanska staden Nagoya.

Nyhetsbyrån AP rapporterar att en kabel till parkeringsbromsen riskerar att lossna och därmed orsaka att bromsarna slutar fungera korrekt. Om bilen lämnas i något annat läge än parkeringsläget kan den rulla iväg. 

I Japan har inga olyckor rapporterats enligt Reuters, medan AP skriver att Toyota bekräftat att de fått in rapporter om krascher, skador och dödsfall. Biltillverkaren kunde inte ge några närmare detaljer, då rapporterna fortfarande bearbetas.
 
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

#11z • Uppdaterat: 2016-10-19 18:12
McTar

Jag tycker det är riktigt bra att Toyota tar sitt ansvar och återkallar - det bara visar hur ansvarstagande de är när de gjort en undermålig konstruktion.

#120 • Uppdaterat: 2016-10-19 19:23
Pi

Men Shogun - vad har Toyota för incitament med att faktiskt redovisa denna mycket kraftiga ökning av sina garantikostnader om inte bara för att vara ärliga i sin årsredovisning. Inte ens du kan väl neka till att detta är en mycket kraftig ökning - eller ? Uppenbarligen har man mera problem med sina fordon nu är vad man hade i början av 2000-talet - vilket vi väl också konstaterat tidigare. Mera komplicerade konstruktioner drabbar även Toyota och inte bara övriga märken. Och "ett besök på ett verkstadsgolv" ger noll i verifierade resultat till skillnad mot företagets officiella bokslut. Att snacka med nån på Toyotas verkstadsgolv (=bara dom som hanterar garantiärenden) är ju verkligen så subjektivt det bara kan vara.

#121 • Uppdaterat: 2016-10-19 19:57
Vidstige

Shogun, lär inte hända att man erkänner att Toyota har egenskaper som är bättre än VW.

Jag erkänner utan vidare att VW är bättre än Toyota på många saker men det omvända händer ALDRIG.

Så vilka är dom s.k. fanatikerna?

Och man bara kan komma på dåliga egenskaper och inga positiva när det gäller Prius så är man just en fanatiker av rang.

Jag har hört allt dom 3 åren jag ägt bilen, tro mig, fascinerande vad folk tycker sig veta om bilen, trots att dom aldrig ägt den eller verkligen läst på om hur den funkar, dom bara vet ändå på ett magiskt sätt. Den är dålig på allt, inget bra överhuvudtaget enl dom. Inte snålare än nåt annat, obekväm, tråkig, dyr, plastig, bullrig, ful, farlig, kan inte dra släp etc etc. Inget plus what so ever kan dom komma på. Och tydligen går dom sönder alltså nu, inte bättre än vilken VW som helst säger dom. Så ser VERKLIG fanatism ut!

#122 • Uppdaterat: 2016-10-19 20:04
Audi A5 SB

Vidstige skrev: "Shogun, lär inte hända att man erkänner att Toyota har egenskaper som är bättre än VW."

Hur kom det in i bilden? Det var inte något som efterfrågades ö.h.t. (VW har f.ö. ungefär dubbelt så höga garantikostnader som Toyota.)

Men jag är inte förvånad.

#123 • Uppdaterat: 2016-10-19 22:41
Vidstige

Tidigare hette det här att vinst var ett säkert tecken på kvalitet... Toyota gjorde en vinst på 150 miljarder kronor för 2015 och utses gång på gång som världens mest värdefulla bilmärke. Men folk måste ändå vara idioter eller extremt okunniga som köper ett så mediokert märke som gör såna övervinster. Bilarna är ju sämre i allt jämfört med t.ex. VW samtidigt som kvaliteten (ja bara driftkvalitet då, inget annat) i bästa fall bara är snäppet bättre (om man blundar för återkallelserna). Stannar det där? Nej, trenden är dessutom negativ vad gäller kvalitet, och inget annat positivt finns att säga om hur märket utvecklas i övrigt. Har jag missat något...

Vi bilägare gör helt rätt i att alltid utse VW framför Toyota som vinnare i sina tester, det är neutralt och objektivt.

#124 • Uppdaterat: 2016-10-19 22:49
Pi

Vidstige - du behöver inte fara ut med sådana oerhörda överdrifter åt alla håll. Ingen har sagt att Toyota-bilarna är dåliga - det som kan konstateras i denna tråd är att Toyotas tidigare relativt låga garantireparations-kostnader har 3-dubblats under drygt 10 års tid. Är det svårt att smälta detta enkla faktum ? Det har ingenting att göra med att Toyota på nåt sätt är värdelöst som bilmärke utan påvisar bara att ALLA bilmärken, inkl Toyota numera, uppenbarligen har problem med att bilarna inte är "färdiga" när de levereras. Du behöver inte dra till med påhittade överdrifter Vidstige och det är jättebra om/att du är nöjd med din Prius. Men det innebär inte att alla andra också skulle vara nöjd med den modellen - oavsett hur bra kvalitet den har. Som jag nämnt många gånger så finns det andra egenskaper som också skall vägas in i ett bilköp.

#125 • Uppdaterat: 2016-10-19 22:55
Vidstige

Pi, det jag skrev och det som diskuteras gäller inte bara Prius utan Toyota totalt.
Men du kan väl göra oss den äran att lista saker du tycker Toyota gör bättre än VW.
Så kan vi reda ut den pucken en gång för alla.
Jag misstänker tyvärr att mina s.k. överdrifter stämmer rätt väl och jag har faktiskt aldrig sett nåt direkt annorlunda från dig, möjligen undantaget att du skrev nån gång att du tycket Auris HSD var hyggligt snål på soppa. I övrigt var väl bilen sämre i allt än Golf. Och kvalitetsbristerna hos VW har du väl aldrig sett som nåt problem heller, rätt mig gärna där också om jag har fel. Dvs du tycker då att dagens VW är tillräckligt bra kvalitetsmässigt och ingen anledning till att köpa nåt bättre (som ju ändå då egentligen inte finns eller i bästa fall överdrivs).

Så kom igen nu!

Och f.ö. undrar jag när Toyota senast vann över VW i Vi bilägare, om det nånsin hänt. Jag tvivlar och det gör mig också tvivlande till hur det kan vara objektivt och neutralt. Märkena borde väl i alla fall vinna ungefär hälften av gångerna mot varandra.

#126 • Uppdaterat: 2016-10-19 22:59
Vidstige

AL, du som har pratat om vinst som ett mått på kvalitet. Är ju du som sysslar med Toyota-hat här (med din egen logik) och att du tycker det jag skriver är VW-hat säger allt.

När jag t.ex. skriver att VW rimligen bara borde vinna hälften av gångerna mot Toyota i testerna är det alltså VW-hat. Helt otrolig logik!!!

#127 • Uppdaterat: 2016-10-19 23:23
Pi

Vidstige - jag har gjort mitt val och senaste gången blev det en Golf SV. Dess egenskaper är de som helhetsmässigt tilltalar mig mest och det var inte Toyota som var med längst i matchen utan snarare ett par andra japaner. Så varför jag skall rada upp det som Toyota enligt mig är bra på förstår jag inte riktigt - och inte vad det heller tillför diskussionen om Toyotas något skenande garantireparationskostnader. De egenskaper som tilltalar mig behöver uppenbarligen inte tilltala andra - och vice versa.
"Sämre" har jag nog bara använt i den betydelsen att en viss egenskap passar mig bättre i Bil A än i Bil B.
Slutligen - som mitt ägarmönster ser ut så har jag inte drabbats av mera fel, i alla fall inte som kostat mig pengar, för VW-bilarna jämfört med den enda nya Toyota jag ägt. Så hittills har mina VW-bilar i "modern tid" haft tillräckligt hög "kvalitet". Däremot så har servicekostnaderna för VW varit klart lägre än för Toyotan. Om det nu är tillåtet att nämna. Men jag har ägt åtskilliga andra märken än VW och Toyota bara som information.
För mig är en bil inte annat än nåt jag transporterar mig med och ingen livsstil. Men även jag har mina krav och önskemål och bedömer därför bilarna efter dessa.

#128 • Uppdaterat: 2016-10-19 23:30
Vidstige

Pi, bra där, glömde jag i min förra lista, VW är dessutom billigare att serva, och att Toyotas garantireparationskostnader "skenar" (VW lägger mer pengar på det men deras kostnader "skenar" tydligen inte").

Inget positivt alltså alls nämnde du till Toyotas fördel.

Trodde nog att du hade kunnat komma på nånting, så det var värre än jag trodde och mitt tidigare inlägg var alltså klockrent, även om det nu inte var riktat till dig egentligen.

För dom som undrar så är VW och Toyota dom största i segmentet (totalt i världen) och naturligt alltså att jämföra med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.