Nästa artikel
Bilfrågan: Varför åkte jag med körförbud?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför åkte jag med körförbud?

Publicerad 4 oktober 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren fick ingen information från bilfirman om att bilen var obesiktigad vid köpet.
”Jag har alltså åkt med obesiktigad bil med körförbud i två år! Hur kan detta hända?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte en Volkswagen Golf i maj 2014 av Atteviks i Jönköping. Bilen var inregistrerad i juli 2010 och har slutsiffra 3. När jag i maj i år skulle beställa besiktningstid fick jag veta att bilen skulle ha besiktigats senast 31 maj 2014. Jag har alltså åkt med obesiktigad bil med körförbud i två år!
Hur kan detta hända? Ingen myndighet har reagerat! Är det ett resultat av privatisering av bilprovningen? Hur många obesiktigade bilar rullar det i dagens Sverige?
Vad jag förstår fick bilen körförbud elva dagar efter leverans! Jag tycker ju förstås att Atteviks skulle besiktat bilen eller åtminstone informerat mig. Eller är det helt enkelt bara min skyldighet att se till att bilen besiktas i rätt tid?
Kjell i Jönköping
 
Svar:
Det var klantigt och nonchalant av bilfirman att inte påminna dig om att bilen skulle besiktigas, men rent formellt är det du som ägare som ansvarar för att besiktning görs i rätt tid. Transportstyrelsen skickar inte ut någon påminnelse om besiktning – det är upp till de olika besiktningsföretagen att erbjuda bilägarna sina tjänster. Däremot bör du ha fått ett brev från Transportstyrelsen med information om att bilen hade fått körförbud på grund av utebliven besiktning. Men med tanke på att ägarbytet skedde strax innan bilen fick körförbud, kanske informationen hamnade fel. Det går knappast att utreda i efterhand. Men du borde nog ha reagerat över att du inte fick någon avi för fordonsskatt eftersom bilen var avställd.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du varit med om en liknande situation?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-04 07:21
Hackenbush

Hur kan man köra med en bil i två år utan att besiktiga bilen och inte förstå att något är fel?
Att inte betala någon fordonsskatt är ju också en varningssignal att något är fel.

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det framgår inte klart om bilen var avställd eller bara obesiktad.
I det fall Atteviks försäljer ett fordon som sätts i trafik, avställt, oförsäkrat utan att ställa på (firman är ägare av fordonet tills ägarbyte registrerats) och försäkra detta, är dom i mina ögon "klandervärda" och bör kompensera kunden.
Har dom ställt på fordonet är detta sannolikt försäkrat på firman tills ägarbyte sker.
Att dom inte informerar kunden angående besiktningsstatusen är riktigt dåligt och även där borde man kompensera kunde.
Även märkligt att inte försäkringsbolaget vid den nya försäkringens tecknande, tipsar kunden om det akuta läget.
Man måste tydligen sköta allting själv!

#3 • Uppdaterat: 2016-10-04 09:43
duccedriver

Så länge bilen är påställd får man skatteavi, oavsett om bilen är besiktigad eller inte.
Obesiktigad är inget hinder för påställning, om påställning sker före körförbud inträder.
Slarvigt av atteviks att inte besiktiga före leverans, det brukar man ha koll på.
Däremot bör det ha gått ut brev från ts när körförbud inträdde, det gör det alltid.
Och det till köparen eftersom ägarbytet skett innan.
Mitt besked om körförbud för utebliven besiktning kom typ den 2 juli, skulle varit bes senast juni, men jag väntade att besiktiga eftersom jag var på semester då, och ledig och hade tid med sånt när jag kom hem.....
Bilen var likväl påställd och försäkrad.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-04 09:49
Lason1

Bilen var ju inte obesiktigad vid köpet.
Dock borde som sagt atteviks besiktigat den, eller åtminstonde informerat.

Tycker dock ändå frågeställaren har dålig koll i sin brevlåda...

#5 • Uppdaterat: 2016-10-04 10:01
Tobo

Köper man en begagnad bil bör man förvissa sig om när den senast är besiktigad och när nästa besiktningsperiod infaller.
Men, med tanke på att bilen köptes sista månaden i inställelseperioden är det dock under all kritik att inte VW-handlaren Atteviks besiktade den innan leverans till kunden.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-04 11:53
bluearrow54

Lasse J ; "Man måste tydligen sköta allting själv!" Ja vem tycker du annars ska göra det?

#7 • Uppdaterat: 2016-10-04 13:10
L. Mäkinen

Om man inte vet huruvida bilen är besiktad eller inte kanske man ska skicka tillbaka körkortet till utgivaren.
Såvitt jag vet är det förarens ansvar att kontrollera att bilen uppfyller de regler som gäller.
De gånger jag köpt obesiktade bilar har det kommit information om det tillsammans med registreringsbeviset.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-04 14:14
Axa

Haha. Det är ju frågeställaren själv som ansvarar för att ha koll. Alla bidragande förklaringar och önskemål är vuxencurling.

"Oj, nu gick det lite fort här, 120 utanför skolan där det är 40"
"Men det är ju inget som påtalat det för mig..."
"Det är ju faktiskt skyltat"
"Jag tycker att någon borde personligen ringt upp mig och upplyst mig om hastighetsbegränsningen. Sedan tycker jag Transportstyrelsen ska ha frivilliga som viftar med små röda flaggor som förvarnar mig att jag inte får böter. Tycker även det borde ett skickas ett litet brev med post-it som man kan sätta i bilen som påminnelse..."...

Frågeställaren är ett resultat av det curlande samhället ....

#9 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Tja "bluearrow 54"..........
Nu har han faktiskt köpt bilen hos en auktoriserad handlare och i konceptet ingår självklart att bilen levereras i "bruksskick" dvs med all pappersexercis avklarad, vilket självklart inkluderar uppgift angående besiktningsstatus.
Övriga funderingar kan du finna svar på via Atteviks hemsida.
Läs gärna deras programförklarig "Vårt arv och Atteviks idag" , så kanske poletten faller ner.

#a • Uppdaterat: 2016-10-04 16:46
RobertSt2

Jag ägde en gång i världen en Golf 4-motion. När bakhjulen slutade att fungera sålde jag bilen, en lampa i instrumentpanelen informerade om felet.
Jag sade då till den nya ägaren att han knappast skulle få igenom bilen i besiktningen om han inte släckte lampan. Han svarade: "Besiktning? Jag har aldrig besiktat någon bil jag har ägt! Det har aldrig varit några problem med det, ändå kör jag 2500 mil / år!"
(Jag postar mina inlägg bara EN gång, men av någon anledning blir det oftast TVÅ inlägg... Ja se datorer...)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.