Nästa artikel
Kostnaderna ökar efter dieselgate
Nyheter

Kostnaderna ökar efter dieselgate

Publicerad 28 juni 2016 (uppdaterad 28 juni 2016)
Efter förhandlingar med amerikanska åklagare och miljöorganisationer höjs nu kostnaderna för Volkswagen efter utsläppsskandalen. Samtidigt börjar krav på ersättning komma från andra håll.
Tidigare uppskattades det att Volkswagens dieselskandal skulle komma att kosta företaget cirka tio miljarder dollar (cirka 85 miljarder kronor) för återköp och ersättning till konsumenter och miljöfonder i USA. Nu säger källor till Reuters att den siffran har höjts till över 15 miljarder dollar (cirka 128 miljarder kronor). 

Samtidigt höjs det röster för att europeiska konsumenter ska få samma ersättning som de amerikanska.

–Volkswagen borde frivilligt betala europeiska bilägare ersättning som är jämförbar med vad de betalar amerikanska konsumenter, säger Elzbieta Bienkowska, ansvarig för industri och inre marknad i Europeiska kommissionen.

Förutom de här kostnaderna har också norska oljefonden nu lämnat in sin stämningsansökan mot Volkswagen på grund av avgasfusket. Fonden, som är Volkswagens största delägare utan plats i styrelsen, har redan tidigare kritiserat Volkswagens ledning och ingår nu i den stämning mot företaget som flera av de stora investerarna driver.

Diskutera: Hur kan Volkswagen återvinna kundernas förtroende?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2016-06-29 16:51
Peter E

Maj månad 2016 så var registreringen av VW(märket)bilar 25 % högre än för maj månad 2015.
Där har ni siffror på förtroendet.
Vad Vibilägare skriver eller påstår i en frågeställning är helt irrelevant i sammanhanget.

#116 • Uppdaterat: 2016-06-30 09:29
Vidstige

Axa, svårt att diskutera om du inte erkänner problematiken som alla andra ser i media etc. Men om jag ska försöka vara lite mer positiv till bilmärket VW så måste ju på nåt sätt lönsamheten upp per såld bil. Dvs bl.a. produktionskostnaden måste ner. Ett sätt är att sänka löner kraftigt, knappast möjligt i Tyskland och man vill ju gärna ha kvar produktion av VW-bilarna i Tyskland. Och detta är ju även ett problem som det allmänt talas nu om i västvärlden när industrier flyttar till länder med lägre kostnadsläge (samtidigt som det riskerar att urvattna ett märke). Vad som då kan vända trenden man har prata om är robotisering. Så det kan då möjligen vara en lösningen för VW och då ett sätt kanske även att öka kvalitén i produktionen. Inte direkt en motivationshöjare hos personalen att dom ska bytas ut mot robotar men det är nog enda sättet. Bmw har ju gjort så med deras produktion av elbilen i3. Det handlar väl då även om att anpassa nya nästa generation bilmodeller för sån produktion där robotar används i så hög usträckning som bara möjligt så man minskar manuella moment till ett minimum. Det ser jag som en möjlig väg framåt för VW-märket och fortsatt huvudproduktion i Tyskland.

#117 • Uppdaterat: 2016-06-30 11:15
Axa

Vidstige
Erkänna vad? Har du hybris?

Du verkar inte veta så mycket om försäljningsstrategi. Om du har en kiosk och säljer kaffe med liten vinst per kopp men varje kaffekund köper en bulle och kaka med väldigt hög lönsamhet, gör du dig då av med kaffet? Kiosken går strålande och du gör goda vinster.

Det är därför VW inte kommer läggas ner.

#118 • Uppdaterat: 2016-06-30 18:08
Vidstige

Axa, VW-märket går inte strålande men det är klart, man tjänar en hel del på eftermarknaden. Och det beror mycket på bristande kvalitet. Vet inte om man ska kalla det genialiskt att man lyckats marknadsföra dessa bilar med "tysk kvalitet" och sen lyckats lura folk att tro att det är normalt när grejorna går sönder mycket. En intressant affärsidé förvisso. Kanske därför folk blir så förbannade när man påtalar detta, dom vill inte inse att dom är lurade när det gäller kvalitet och slår ifrån sig all kritik mot bilarna. Spelar ingen roll om motorer rasar, bilar som rostar sönder, lack som släpper, motorer som drar olja, avgasfusk m.m. Ägarna tror ändå det är toppkvalitet och att exempelvis Toyota håller sämre kvalitet, fascinerande på nåt sätt måste jag säga.

#119 • Uppdaterat: 2016-06-30 19:28
Peter E

Med tanke på Toyotas vinstmarginal är det inte så konstigt att bränsletankar spricker.
Uppenbarligen sparar de in på allt.

#11a • Uppdaterat: 2016-06-30 21:12
Axa

Instämmer med Peter.
Och Vidstige jag tar alla dagar i veckan hellre en VW som "bara" drabbas av rostbubblor, oljeförbrukning och avgasfusk än en livsfarlig Toyota som riskerar ha en airbag som kan explodera i ansiktet, gas som kan fastna eller annat livsfarligt.

#11b • Uppdaterat: 2016-06-30 22:49
Vidstige

Axa, Toyota fixar det gratis i efterhand (även om din beskrivning inte hade mycket med verkligheten att göra). Det gör inte VW med sina fel. Ändå tycker du och andra just det jag säger, VWs kvalitet är i världsklass. Som sagt, ytterst fascinerande att VW kommer undan med det så pass mycket som man gör ändå. Men egentligen tror jag Audi och Skoda funkar bättre där. Med Audi tycker ägarna att bilen ger mycket andra värden så lite extra verkstadsbesök kan dom ta. Med Skoda räknar man inte med toppkvalitet, halvbra duger gott. Mysteriet är alltså hur VW kommer undan med det men jag tror samtidigt många börjar vakna nu och börjar ifrågasätta VW-märket på ett annat sätt än man gjort tidigare, framförallt har dieselgate triggat det.

#11c • Uppdaterat: 2016-06-30 23:06
Axa

Jag kan inte påminna mig om att jag har sagt att VW har världskvalitet. Därför är det ett mysterium för mig att du påstår det.

Tvärtom, med VW vet man vad man får men med Toyota är det som att köpa grisen i säcken, i dubbel bemärkelse. Man vet aldrig när bilen blir återkallad och hur länge den blir borta.

#11d • Uppdaterat: 2016-07-01 14:18
Peter E

För er som är intresserade av kundernas eventuella förtroende så kan följande siffror presenteras: Juni månad 2016 så registrerades det ca 35% fler VW än under juni 2015.
Marknadsandelen i juni 2016 var 15,3%, jämfört med 12,8% för juni 2015.

Vi kan för sakens skull jämföra med tex Toyota, ett märke som sägs ha bra förtroende bland kunderna, deras registreringar sjönk med knappt 6 % juni 2016 jämfört med juni 2015.

#11e • Uppdaterat: 2016-07-01 14:22
Vidstige

Peter E, om det är så att VW ökat sin försäljning så kan jag på nåt sätt förstå det. Dom brukar säga att dåliga reklam är bättre än ingen alls och aldrig har väl ett bilmärke fått så mycket gratisexponering i media som VW. Det kan då handla om nya kunder som inte köpt VW tidigare. Det förändrar dock inte problemet med lönsamheten och varje gång man säljer en VW där man istället hade kunnat sälja en Skoda eller Audi så är det en förlust för koncernen. Och skulle dessutom inte förvåna mig ägarna överlag är mer nöjda med Skoda och Audi än VW.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.