Nästa artikel
Bensinpriset kan höjas till 20 kronor per liter
Nyheter

Bensinpriset kan höjas till 20 kronor per liter

Publicerad 22 juni 2016 (uppdaterad 30 juni 2016)
MRFs vd Tommy Letzén är kritisk till förslagen i miljömålsberedningens betänkande.
UPPDATERAD ARTIKEL. Miljömålsberedningen lämnar i dag sitt slutbetänkande för utsläppsminskning i transportsektorn. Om förslagen går igenom kan bensinpriset höjas till över 20 kronor per liter.
Miljömålsberedningen vill minska utsläppen för inrikes transporter med 70 procent till år 2030, vilket skulle göra Sverige världsledande i utsläppsminskning. I ett nästan 750 sidor långt betänkande föreslås därför en rad åtgärder, bland annat en höjning av koldioxidskatten.

Konjukturinstitutets uträkningar om vad som krävs för att skatten ska få önskad effekt säger då att dagens koldioxidskatt på 112 öre per kilo måste höjas till 380 öre per kilo. Det innebär en prishöjning på sex kronor per liter för bensin och över sju kronor för diesel.

Enligt Motorbranschens Riksförbund (MRF) skulle en sådan skattehöjning vara ett dråpslag för både enskilda svenskars mobilitet och för Sverige som nation.

–Vi ligger redan idag i världstopp när det gäller drivmedelsbeskattning och med detta förslag kommer vi att vara helt unika. Att Sverige som en liten nation ska avvika och gå före alla andra är ingen framgångsväg. Vi ska naturligtvis vara med och driva på i alla sammanhang vi kan, men för att nå framgång så måste vi gå i takt med övriga Europa, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

–Jag är övertygad om att vi kan nå en fossilfri fordonsflotta till 2050 (som är det mål riksdagen satt upp), men detta ska ske genom tekniska landvinningar, biobränslen, elektrifiering, satsningar på laddinfrastruktur och sunt förnuft, avslutar Tommy Letzén.

Tillägg 2016-06-23:

Moderaternas ledamot i miljömålsberedningen och partiets miljö- och klimatpolitiska talesperson Johan Hultberg vill förtydliga miljömålsberedningens ståndpunkt.

–Det är viktigt att det är klart att miljömålsberedningen inte lagt några förslag om höjningar av koldioxidskatten. Från beredningens sida slår vi bara fast att koldioxidskatten i dag är ett viktigt styrmedel och det fortsatt kommer vara det och att koldioxidskatten säkert kommer behöva anpassas i framtiden, säger Johan Hultberg.

Det Johan Hultberg vill lägga vikten på är i stället satsningar på biodrivmedel. Om klimatmålen till år 2030 ska nås menar han att det måste satsas ordentligt på alternativa bränslen till de bilar som redan finns.

–Framförallt det som behöver komma fram är mer av den av den typen av biodrivmedel som kan användas i dagens fordon, vi behöver alltså mer biodiesel till exempel, och andra drivmedel som vi kan tanka i de fordon vi har i dag. Vi har satt ett ett väldigt ambitiöst mål till 2030 och ska vi nå det så räcker det inte att öka försäljningen av elbilar eller laddhybrider utan det krävs också att man får in mer biodrivmedel som kan användas i dagens fordonsflotta. En bil som säljs i Sverige rullar i genomsnitt i 17 år så det är helt avgörande att vi får fram den typ av biodrivmedel som kan användas i dagens bilar, säger Johan Hultberg

–Det är viktigt är att om de stora drivmedelsbolagen och skogsindustrin och andra stora företag och organisationer ska kunna göra investeringar på flera hundra miljoner, eller miljardinvesteringar, så räcker det inte med dagens skattebesked som visar hur det ska se ut ett par år framåt i tiden. Det måste skapas ett investeringsklimat som gör det möjligt att satsa på biodrivmedel.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-06-22 14:54
JOCA_1

Tänk att den där lögnen om koldioxiden har fått gå så långt! Och tänk att alla köper det, och tycker visst, höj ni med flera kronor... Milkylainen har ju helt rätt här nedan, ni ska ju inte tro att elbilar kommer att få vara ifred för de klåfingriga politikerna! Var är lyxskatten för Tesla?
Och tänk att det skulle ta 750 sidor för att komma fram till detta... någonstans undrar jag hur kompetenta de är de där tjänstemännen, och hur mycket politisk agenda har fått smyga sig in i detta...
Dessutom kan jag ju inte låta bli att undra: när man bara höjer och höjer och höjer... vad får jag tillbaka som medborgare av det? INGEN politiker idag driver linjen att det ska finnas t.ex. tillgång till samma mängd laddare som det finns mackar. Men de kunde tvinga på den konkursmässiga etanolen till småmackarna ute på landet så att de fick lägga ner....

#c • Uppdaterat: 2016-06-22 15:42
systembolaget

först det idiotiska förslaget om de nya bilskatterna och nu detta, är det bara stolpskott som "jobbar"
inom miljömålsberedningen och transportstyrelsen.

#d • Uppdaterat: 2016-06-22 15:45
Swemba

Här är andra tokiga förslag som förhoppningsvis aldrig ser dagens ljus:

* Nybyggda hus ska ha vita tak.
* Skafferier ska vara obligatoriska i nya hus.
* Tobak ska bara säljas på recept.
* Mobiltelefoner bör förbjudas i kollektivtrafiken.
* Ta ifrån jägarna viltvården.
* Förbud mot försäljning av kött.
* Förbud mot motorsport.
* Avskaffa ränta och inflation.

Behöver jag säga att de kommer från Miljöpartiet?

#e • Uppdaterat: 2016-06-22 15:53
sackese

Men miljömupparna vill satsa på en pendellösning i Göteborg (Västlänken) som innebär att alla CO2-mål kommer att ryka åt helsingland, till det facila priset av 30 miljarder kronor. Inte nog med det, VL kommer att förstöra grönområden som idag tar upp en mycket stor del av CO2 som trafiken genererar.

Som kronan på verket så kommer detta inte ge nämnvärt bättre k-trafik, utan snarare så kommer den att stagnera för 50 år framåt då det inte kommer att finnas pengar till förbättringar.

#f • Uppdaterat: 2016-06-22 15:55
sackese

Vi kan väl också konstatera att då all transport kommer att drabbas så kommer även alla varor att få chockhöjning av priset, Så tyvärr, går förslaget igenom så blir Sverige ett U-land.

#g • Uppdaterat: 2016-06-22 15:57
Styggavargen

Elen till elbilen är inte "grön"... utan tillverkas till övervägande del av produktion som avger utsläpp. Så att köra runt med elbil förbättrar egentligen bara närmiljön där man kör men utsläppen totalt sett minskas inte så mycket. Men omställningen måste ske nu, det är bara att bita i det sura äpplet tyvärr, kan mycket väl vara så att valfriheten att välja vilket fordon man vill ha kommer att begränsas. Du får fritt välja bara du väljer rätt :-) Egentligen skulle bilar klassas mer hur mycket energi de förbrukar som måttstock, jag vet att Toyota har någon plansch som delar upp deras bilar i olika klasser, ifrån A till E utifrån miljöaspekten (tror jag)...såg en sådan sist jag ägde en Toyota och väntade i verkstaden.

#h • Uppdaterat: 2016-06-22 16:31
L.swenson@telia.com

De är klart att om det höjs till 20 kr. så drabbar det ju inte de som har beslutat lika hårt som vi "vanliga".
de har säkert en betydligt högre lön att plocka av.
Eller...?

#i • Uppdaterat: 2016-06-22 16:34
hultarn

Mycket intelligent förslag!

Nu kommer vi få ännu fler utländska lastbilar på svenska vägar, körda av trötta/onyktra förare, tankar fyllda med billig skitdiesel och på däck som inte passar in i svenska väglaget.

Dessutom kommer då ett stort antal svenska lastbilschaufförer bli av med jobbet, men vad gör det...?

Varför inbillar sig svenska myndigheter och politiker att de ensamma ska rädda världen?

#j • Uppdaterat: 2016-06-22 16:41
Björnove

Hurraaaa!!!!!!!!!!!

#k • Uppdaterat: 2016-06-22 16:44
Lyteskomik

"Något förslag på förändring av nuvarande skattenivåer läggs dock inte av Miljömålsberedningen."

Källa: Delbetänkande av Miljömålsberedningen "En klimat och luftvårdsstrategi för Sverige" SOU 2016:47 Sid 452
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/06/en-klimat--och-luftvardsstrategi-for-sverige/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.