Nästa artikel
Klassiker: Trabant

Klassiker: Trabant

Publicerad 19 juni 2016 (uppdaterad 16 november 2022)
Nedtryckt, hopklämd och pressad av ett grått samhälle – men ändå urkul att köra!

Linjerna har något av ett Triumph Herald-foster i sjunde månaden över sig men där slutar också likheterna med de flesta andra bilar för Trabant 601. Sammanbrottet för Östtyskland är numera på behagligt avstånd i tid och vi behöver knappast älta historierna om Trabants bomullskaross, tvåtaktsmotorn eller den om den uppdragbara stickan som tankmätare längre. Vi har hört alltsammans förr, till leda.

Bevekelsegrunden för Trabants existens var ju något helt annat än att någon profithungrande fabrikör skulle tjäna maximalt med pengar på att miljoner exemplar byggdes. Den grå lilla bilen var blott en diminutiv extremitet i en större samhällskropp, en lucka staten nödsakades att fylla för de tillfällen folk nödvändigtvis skulle transporteras individuellt (svälj!) och inte kollektivt, så som evangeliet för lyckans land egentligen föreskrev.

Det gällde framför allt att inte bygga in någon västerländsk attraktion i det hela. Nix till flashiga linjer, inget blixtrande krom, inga tekniska nymodigheter. Trabant var en bil som folk efter evig väntan på leverans var nödda och tvungna att acceptera. Att den så relativt oförändrad byggdes under så lång tid säger ändå mer om samhällssystemet än om kunskapen hos teknikerna och ingenjörerna hos VEB Sachsenring, där bilen kom till. En titt på de prototyper som aldrig blev av (du kan googla dem) avslöjar att det fanns massor av kreativitet och idéer, men de fick inte utvecklas vidare.

Du kanske hör till dem som provat dig igenom det mesta i gammelbilssortimentet och som erfar ett visst sug vid åsynen av de här bilderna? Det finns alltid ett par Trabant på marknaden och ägandet är nästan lika enkelt som bilen själv. Dessutom är bilen urkul att köra! Det kunde myndigheterna aldrig komma åt. Det låter om bilen, det ryker om den, det är kuriösa handgrepp och lösningar från front till bakparti, allt till veteranentusiastens höga nöje.

Diskutera: Vad tycker du om Trabant?

Trabant 601 Deluxe 1984

Nypris: Såldes inte i Sverige.
Värde i dag: 25 000–40 000 kr.
Motor: Tvåcylindrig tvåtakt radmotor. Förgasare. Luftkylning. Volym 595 cm3. Max effekt 26 hk DIN vid 4 200 v/min. Max vridmoment 54 Nm vid 3 000 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak.
Mått: L 356/B 151/H 144 cm. Tjänstevikt 700 kg. Tank 26 liter. 
Fjädring/hjulställ: Enkel tvärställd bladfjäder fram. Dubbla bladfjädrar bak. Triangellänk fram och bak. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång.
Hjul: Stålfälgar, 145/80-13. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor fram och bak. Tvåkrets bromssystem.
Fartresurser: Toppfart 100 km/tim. Acc. 0–90 km/tim 22 s. 
Förbrukning: 0,65 l/mil.

Livscykeln
1957 Den första Trabanten, P50, tillverkas. Före årets slut har 50 bilar hittat ut på vägarna. 
1958 VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau bildas 1 maj när Horch och Audi slås ihop till ett företag. 
1964 P50 avlöses av 600 (kallas även P60) med 600-kubiksmotor 1962. Nästan helt utan budget uppdateras P60 till 601 1964. Bättre värme och ventilation, ljudisolering och nedvevbara rutor. Leendet i fronten rätas ut.
1965 Växellåda med hydraulisk koppling finns att tillgå – Hycomat. Målgrupp: invalidiserade krigsveteraner som nått långt i det nya livet men inte långt nog för Volga med egen chaufför.
1967 De kommande åren uppdateras Trabant något, motorn omarbetas så den kan köras på hälften så stor oljeinblandning.
1986 Skruvfjädrar istället för bladfjädrar bak. Standardmonterad ekonomimätare. 26 hästkrafter och 12 volt växelströmsgenerator. 
1991 Muren föll 1989. Trabant gick att köpa med VW Polo-motor. Den 30 april 1991 rullar den allra sista Trabanten av bandet.

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-06-21 18:29
trasten

Där ser man. Vi andra kollar in själva bilen...i ett bilforum.

#m • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Klassisk högerretorik...

Det går ju faktiskt utmärkt att disskutera tyska, italienska och japanska bilar från trettio och fyrtiotalet utan att kommentera dåvarande regim.

Men så fort östbilar nämns så måste regimen blandas in av någon outgtundlig anledning.

Alla bilmodeller är barn av sin tid, sen finns alltid de som vill göra politiska symboler av dessa.

#n • Uppdaterat: 2016-06-21 22:25
Vidstige

Prestigelös, nej då, dom regimerna har man diskuterat och tagit avstånd till ordentligt, med all rätt. Ingen skulle säga att dom bilarna produceras i ett land som var lite "grått" eller så som texten är här. Det som skiljer också är att det då är ofta bra bilar som klarade konkurrens på en global marknad som man hyllar eller som på annat sätt var stilbildande. Så klassisk vänsterretorik är att resonera som du och därmed också försvara Trabant, som ju verkligen är en riktig riktig skitbil och som på intet sätt är nåt som man vill ta efter. Man ska komma ihåg också att Trabant ligger betydligt närmare i tiden än dom andra bilar du talade om.

#o • Uppdaterat: 2016-06-21 22:41
trasten

Vi bilägare skulle naturligtvis ha gjort ett långt reportage om den östtyska kommunismen och dess konsekvenser. Det är ju trots allt en politisk tidning!...med ett visst inslag av bilar!

#p • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det behövs Inga förtryckarregimer för att producera skitbilar, det kan man göra precis lika bra i det fria väst... :-)

Att inte ta avstånd från Trabant är dock inte detsamma som att anamma regimen den stöptes ur, vissa verkar ha svårt att skilja på sak och sak och tillskriver därmed politiska stämplar på folk.

#q • Uppdaterat: 2016-06-22 02:18
John2008

Jag tycker ViB gör rätt i att nöja sig med att skriva ett "grått samhälle", för det är ju trots allt en biltidning. Trist att läsa de politiska inläggen.

#r • Uppdaterat: 2016-06-22 07:07
Deeds

Antifeministen.
Frågan var: Vad tycker du om trabant? Inte "Vad tycker du om politiken bakom trabant"

#s • Uppdaterat: 2016-06-22 12:44
Vidstige

John2008, artikeln i sig tar ju politisk ställning när den skriver "grått samhälle" m.m. Antingen säger man som det är, att det var ett vidrigt förtryckande samhälle, lika kasst som andra liknande förtryckande samhälle som nämts på t.ex. 30-talet (som vissa kallar höger). Eller så undviker man helt att nämna östtysklands regim och skriver bara om bilen, men så var inte artikeln utformad. Det som är trist här är alltså att folk inte bara kort kan ta avstånd från denna vidriga regim som det ju var. Bilen är ju i sig också ett extremt stolpskott och det enda som gör att den är intressant är just att den kom från denna regim (vilket då igen väcker frågan hur man ser på den regimen). Då återstår frågan varför Trabant skulle vara intressant idag och varför den ska kallas klassiker, jag har ännu inte fått nåt seriöst svar på det.

Tror inte heller om Vi bilägare skriver om t.ex. Mercedes 540k att den kom fram i ett "grått samhälle". Bilen tillverkades 1935-1940 och är en ikon, då det var en grymt bra och snygg bil. Låt vara lyxbil. Helt klart en riktig klassiker i alla fall.

#t • Uppdaterat: 2016-06-22 16:35
Egorank

Vidstige, om du är så politiskt intresserad kan du väl vända dig till ett annat forum? Dina politiska åsikter framgår av de flesta inlägg du gör, men vi bilägare är ju ingen politisk tidning.

#u • Uppdaterat: 2016-06-22 20:49
saabnisse

Vidstige, skippa politiken nu, DDR gjorde så gott de fick, det var inget fel på kunskaperna, det var samma folk efter 1945 som före!
Här har du ett praktex. som verkligen gör skäl för benämningen klassiker, https://www.blocket.se/trelleborg/Trabant__lagmil_67615845.htm?ca=8&w=3

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.