Nästa artikel
Test: Startkablar
Produkttest

Test: Startkablar

Publicerad 14 april 2016 (uppdaterad 16 november 2017)
Startkablar var förr något som fanns i varje bil. En modern bil är dock en riktig strömslukare varför du bör ha ett set även i dag.
Det är mycket i en modern bil som drivs av elektricitet. Förutom startmotorn har vi belysning, klimatanläggning, multimediasystem och ibland också styrservo för att nämna några av förbrukarna.

Enligt Trafikverket är 50 procent av bilresorna i Sverige under fem kilometer vilket ställer stora, ibland för stora, krav på bilbatteriets återuppladdning.

Förr eller senare kommer dagen när batteriet gjort sitt och då är startkablar din bästa vän. Startkablar finns i många olika varianter och vi har testat åtta modeller av varierande pris och kvalitet. 

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 02/2016. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilka startkablar använder du?
Märken i detta test:
  • Autoexperten
  • Batteriexpressen
  • Biltema
  • Jula
  • Lantbutiken.se
  • Mekonomen
  • OKQ8
  • Skruvat.se

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-14 16:39
bgl

Bästa och ibland tyvärr sannaste kommentaren på länge!

#2 • Uppdaterat: 2016-04-14 18:29
glamoureus

Ska jag vara helt ärlig, med elbilen har jag ingen aning om längre hur jag ska göra.. tyvärr vet nog inte trafikskolan det heller.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-14 19:47
Farbror Blå

Jag har aldrig insett varför det är så noga vilket märke man har på kablarna. Att man behöver rejälare doningar till lastbilar kan jag förstå.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-14 19:53
Vidstige

En fördel med Toyota HSD, man slipper sånt här trams med startkablar, startboost etc. Finns redan kraftigare startström än vilken konventionell bil som helst och batteriet blir aldrig urladdat. Man behöver heller aldrig fundera på att köpa nåt större och kraftigare startbatteri för dyra pengar.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-14 20:07
Vidstige

milkylainen, huvudbatteriet håller extremt bra och blir i praktiken aldrig urladdat även om du säkert kan hitta nåt scenario där det lyckas. Har aldrig hört talas om det dock och även bilar som är riktigt gamla och gått riktigt långt så är det sällsynt att huvudbatteriet behöver bytas. Däremot finns faktiskt ett litet 12 volts batteri som kan behöva bytas efter typ 7 år, det är dock inte så dyrt och startmotorn drivs inte av det batteriet, det håller därmed också bra då ju batterier håller sämst om dom blir mycket urladdade vintertid. Nu menar jag inte att Toyota HSD är bäst för alla, snarare att fler märken borde början med liknande modern konstruktion. När man numera läser om sånt som startkablar så känns det som rena 1900-talet.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-14 21:14
Vidstige

milkylainen, det stämmer att 12 volts batteriet måste funka men det behövs inte mycket kräm där. Men kanske är det nåt som kan förbättras ytterligare. Själv tänker jag byta mitt i förebyggande syfte detta år (då är bilen 6 år gammal). Vet inte om det finns nåt varningssystem i HSD som börjar larma när det batteriet visar tendenser på att börja bli dåligt, det skulle kunna vara ett sätt annars. Bästa vore kanske om man kunde göra ett 12 volts batteri som håller lika länge som huvudbatteriet, om det nu inte går att rationalisera bort 12 volts batteriet helt.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-15 08:27
Mr.Wheeler

@milkylainen: Vad jag vet är det likspänning i bilbatterier och då är det inte impedans utan resistans.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-15 14:34
PREVIA

Om man vill skaffa ett mycket bättre 12 Voltsbatteri till sin Prius så kan man köpa ett batteri som har mycket lägre självurladdning och som inte är känsligt för att aldrig hinna bli fulladdat vilket blybatteriet är när man nästan bara kör korta sträckor hela tiden.
http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?cur=1
Är man kunnig i el så kan man koppla en lämplig batteriladdare till Priusens huvudbatteri vilken man kan koppla in vid urladdat tolvvoltsbatteri så kan man åka iväg med sin Prius efter bara någon minut trotts urladdat 12 Voltsbatteri.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-17 17:54
benny karlsson

Vanliga startkablar inköpta på OKQ8 för ca. 20 år se´n. Användes för första gången i augusti förra året.

#a • Uppdaterat: 2016-04-25 11:25
Sammen

Jag har en kollega som har en Prius och han skulle iväg på en längre resa under vintern, tror det var 3 månader. Han hade bett sin farsa att köra bilen då och då men så skedde av någon anledning inte så när han kom hem var batteriet dött bilen och gick inte att starta. Det var iaf vad han sa till mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.