Nästa artikel
Klassikern: Fiat 500

Klassikern: Fiat 500

Publicerad 24 januari 2016
En av de billigaste bilar som gick att köpa 1954 känns faktiskt ombonad i dag! Klädselsatser och mattor går att köpa nytillverkade liksom suffletter. Trivsamma färgkombinationer!
Fiat Topolino är en av bilhistoriens bästa konstruktioner. En riktig bil fast riktigt liten.
Det har alltid funnits efterfrågan på riktigt små bilar. Ofta har dessa varit rena Kalle Anka-bilar i konstruktion och utförande, surrogat till vilka man varit nödd och tvungen eftersom den egna plånboken varit ännu mindre än själva bilen.

20162301200411.jpg?itok=nhrpC354

Men så har det också funnits riktigt små bilar som varit riktiga bilar. Fiat 500 Topolino är definitivt en av dem, så ironiskt då att den fick sitt smeknamn efter en Disneyfigur (Musse Pigg).

Hjärnan bakom det drygt tre meter långa mästerverket hette Dante Giacosa, en legendarisk Fiatkonstruktör som dessutom var flygingenjör. Han studerade riktigt små bilar från olika länder men hittade ingenting som ens liknade hans vision: en fyrcylindrig, vattenkyld bil med låg vikt, hydrauliska bromsar, givetvis fyra hjul istället för tre som inte var ovanligt i den här storleken, riktig kupévärme och gott om plats också för vuxna resande. Dessutom en bil med estetiska kvaliteter, inte som pynt men som resultat av den funktionalism bilen skulle präglas av.

20162301200330.jpg?itok=33W8mn3l

Projektet kallades Zero A och inleddes i början av 1930-talet med att Giacosa runt sig samlade flygingenjörer han samarbetat med. Inför debuten den 15 juni 1936 döptes Zero A om av marknadsförarna och Fiat ”500” var född. Det var världens minsta riktiga bil – och den första Fiat som saknade fotsteg. Smeknamnet Topolino kom direkt, det var bara att titta på bilens käcka strålkastare på framskärmarna för att förstå varför.

20162301200357.jpg?itok=bT9QP2L8

Topolino lade grundentill Fiats välförtjänta rykte som specialist på små bilar, små bilar som väldigt ofta rymde väldigt många italienare, små bilar som var perfekta att pila fram med i trånga gränder i urgamla italienska städer. Titta på den underbara 500 C på våra bilder: kan man tänka sig en mer anspråkslös, trivsam kamrat att njuta av en varm och skön sommardag då en lagom marschfart och nedfällt soltak är allt som behövs?

20162301200429.jpg?itok=Pc4A-SQB

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500?
Fiat 500 C 1954

Nypris: 5 980 kr.
Värde idag: 80 000–110 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig med toppventiler. Vattenkylning. Enports fallförgasare. Cylindervolym 569 cm3. Max effekt 16,5 hk vid 4 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda, golvspak.
Mått: L 325/B 129/H 138.
Tjänstevikt: 610 kg.
Hjulställ: Fram underliggande länkarmar med överliggande tvärgående bladfjäder. Bak: Stel axel med längsgående bladfjädrar.
Styrning: Snäcka. Vändcirkel 8,7 m.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Toppfart: Cirka 95 km/tim.
Förbrukning: Cirka 0,5 l/mil.

Livscykeln

1936 Världens, enligt Fiat, minsta serietillverkade bil börjar produceras. Karossen står på en kryssram och bilen väger 535 kg. Sidventilsmotorn på 569 cm3 ger 13 hk. Toppfarten är 85 km/tim. Två personer och 50 kg får lastas.
1939 Fiat tvingas inse att 500-ägarna ofta överskrider lastkapaciteten och klämmer in fyra–fem personer i den tvåsitsiga bilen. Bakfjädringen ändras därför från kvartselliptiska bladfjädrar till semielliptiska.
1940 Italien går in i andra världskriget. Under kriget fortsätter ett mindre antal 500 att tillverkas.
1948 500 B. Ny toppventilsmotor i gjutjärn ger tre hk mer. Toppfarten ökar till 95 km/tim.
1949 500 C. Fronten är helt ny med strålkastarna integrerade i framskärmarna. I bakpartiet har reservhjulet flyttats in i en lucka. Motorn får topplock i aluminium och för första gången får en Fiat värmesystem som standard. Giardinieramodellen får motsvarande förändringar.
1951 En ny version av herrgårdsvagnen med kaross helt av stål lanseras. 500 C Belvedere är i likhet med föregångaren fyrsitsig, har tre dörrar och fällbart tygtak.
1955 Sista året för Topolino. A-versionen byggdes i över 122 000 exemplar, B-versionen i över 21 000 och 376 370 blev det av 500 C.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-24 11:40
Mistro

Nä alla behöver inte all dagens utrustning och alla vill heller inte ha den men det är kraven för krocksäkerheten som sätter stopp för de små bilarna.
Det finns många små och trevliga bilar men de importeras inte hit. Den första frågan som kommer upp då namnet Dacia nämns är fortfarande just krocksäkerheten.
Tycker också att det borde komma några alternativ på microbilar,helst då eldrivna och kanske anpassade för två personer. Perfekta för stadsmiljö.
Nu finns bara mopedbilen och den är svindyr,inte särskilt miljövänlig eller bränslesnål för sin storlek och hatad utav många p.g.a den usla krocksäkerheten. ( att den är betydligt säkrare än en moped är det ingen som bryr sig om )
Men trenden fortsätter att gå åt det rakt motsatta hållet.....det skall vara suvar med starka motorer!

#2 • Uppdaterat: 2016-01-24 13:27
Roy J

Ah, se en riktig klassiker!
Läcker, nästan vacker, i all sin enkelhet. Och bakhängda dörrar.

En detalj som jag faktiskt tänkt på även tidigare, angående det här med instrumentplacering, är att det var mycket vanligt med hastighetsmätaren mitt på panelen i bilens barndom. och då hade man ändå hur mycket sikt som helst genom de stora och tunna rattarna.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-24 13:31
Hackenbush

Kan man köpa denna som Suv?

#4 • Uppdaterat: 2016-01-24 13:54
saabnisse

Roy, det gick att få hastighetsmätaren där den riktiga(!) klockan sitter på den här bilen.
Det här är tydligen en bil som är anpassad för vänstertrafik, men fått ratten monterad på fel(?) sida.
Jag har färdats åtskilliga mil i baksätet (!) på en 500C, det gick bra med en kudde att sitta på, men ryggstöd var det dåligt med.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-25 19:28
Boxer

Riktigt bra blev den med Nuevo 500 när man placerade motorn där den ska vara på en liten bil, och för den skull på större bilar också, bak.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-25 19:42
saabnisse

Boxer, den var ju mycket mindre, jag minns att jag knappt fick plats bakom ratten.

#7 • Uppdaterat: 2016-08-06 12:20
N-iklas

Om någon annan än från redaktionen skrivit på detta "entusiastiska" sätt skulle han samstämmigt ha kallats för det populära öknamnet.
Vem som skriver spelar tydligen roll och inte vad som skrivs.

#8 • Uppdaterat: 2016-08-06 13:20
Aston Hill

Calle skriver "Smeknamnet Topolino kom direkt, det var bara att titta på bilens käcka strålkastare på framskärmarna för att förstå varför." Nu ser man ju inte det på Fiaten i artikeln eftersom bilen som presenterades 1936 ser ganska annorlunda ut.

Här ett kort inslag från Jay Leno där han tittar och provkör en Fiat Topolino 1937;

https://www.youtube.com/watch?v=4cHRFwMJe-A

#9 • Uppdaterat: 2016-08-07 17:06
107Carlsson

Väcker nostalgiska känslor. En klasskompis hade en Topolino när jag gick på teknis i början av 60-talet. Vet inte vilken årsmodell, men den såg ut som den i Jay Lenos film (se #9). Hade visserligen fyra växlar, men helt osynkade.
Vi brukade åka till plugget i den men på slutet ville den inte vara med längre så sista dagen bogserade vi den till skroten. Har ofta tänkt på den och att man verkligen skulle ha behållit den.

#a • Uppdaterat: 2016-08-07 22:51
Laila

Enligt bilder och anteckningar hade morfar en sådan Fiat Topolino.
Jag minns inte bilen eftersom jag var i 5-års åldern men jag minns morfar och hur stolt han var :)
Enda med bilen jag minns är doften. För ett fåtal år sedan fick jag åka i en veteranbil och då, återupplevde jag samma doft. Bensin och olja kanske?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.