Nästa artikel
Provkörning: Lexus RX 450h (2015)
Provkörning

Provkörning: Lexus RX 450h (2015)

Publicerad 20 januari 2016
Den karakteristiska ”hopnupna” grillen skvallrar om att här kommer en Lexus. Formspråket sticker ut ur mängden.
Lexus stora suv RX kommer i ny upplaga. Bland nyheterna märks mer utrymme, högre komfort och aktivt säkerhetssystem.
Målet med ny design är inte alltid att en bil ska uppfattas som ”vacker”. Lexus nya kantiga och kurviga formspråk väcker uppmärksamhet och signalerar exklusivitet. Jämför gärna med hur modeskapare arbetar med haute couture. I motsats till de mer extrema ensemblerna från exempelvis Jean Paul Gaultier, Dior eller Christian Lacroix är Lexus RX däremot väldigt enkel att umgås med i vardagen.

Vi provkör hybridversionen RX 450h och det krävs inte många meter under hjulen innan vi inser att det här är en bil som är helt och hållet fokuserad på komfort. Vi kör den topputrustade versionen Executive där aktivt chassi är standard. Inte ens i sitt extremaste läge, Sport+, blir bilen särskilt hård, eller för all del, sportig. Styrningen är hyfsat snabb men avslöjar knappast något om underlaget. Ljudisoleringen förefaller föredömlig och jag skulle bli överraskad om ens vår grova svenska asfalt gör RX bullrig. Som förare känner man sig alltid en smula distanserad från omgivningen. Upplevelsen handlar mer om att åka med än om att köra bil.  
 
RX har vuxit, totallängden har ökat med tolv cm och en stor del av utrymmet har kommit baksätet och bagageutrymmet till gagn. Baksätet är inte bara elektriskt fällbart, i Lexus RX kan ryggstödet också fällas upp igen via en enkel knapptryckning. Instrumenten är tydliga men mängden information är närmast överväldigande. Det tar tid innan man lär sig hitta bland rattknapparna och i färddatorns menyer. Navigationsskärmen är en rasande elegant historia, 12,3 tum stor, men systemet manövreras med en liten joystick vid växelspaken som inte är så lätt att ha att göra med. Här erbjuder konkurrenterna mer användarvänliga lösningar.
 
Bensinmotorn i RX 450h, en V6:a på 3,5 liter, samarbetar med två elmotorer. Den större av dem driver framaxeln medan den mindre tar hand om bakaxeln och ger därmed också bilen elektrisk fyrhjulsdrift. Ett enklare alternativ kommer att erbjudas Sverige i form av RX 200t med en bensindriven turbofyra på 238 hk. I grundutförandet kostar den 75 000 kr mindre än motsvarande hybrid.

När hybriddrivlinan belastas hårt, ylar motorn på klassiskt CVT-manér men i vardagslag är den närmast ljudlös. Det standardmonterade aktiva säkerhetssystemet är omfattande. Radar i kombination med kamera ser till att bilen bromsar för att undvika kollision med såväl andra fordon som fotgängare.

För kundgruppen välbeställda storfamiljer är det en nackdel att RX enbart finns som femsitsig. Någon sjusitsig variant är inte aktuell. Lexus RX kommer inte heller som laddhybrid trots att den möjligheten erbjuds i nästan alla konkurrenter.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX 450h?
Lexus RX 450h AWD Executive

Pris, från kr: 763 500.
Modell: 5-dörrars, 5-sits suv.
Säljstart: Januari 2016.
Mått, cm: L 489/B 190/H 169.
Tjänstevikt, kg: 2 210.
Motor: V6-bensinmotor på 3,5 liter. Max effekt 263 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm från 4 600 v/min. Elmotor fram 167 hk/335 Nm. Elmotor bak 68 hk/ 139 Nm.
Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift E-Four, steglös CVT-låda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE.

Plus: Komfort, omfattande säkerhetsutrustning.
Minus: Bakåtsikt, svårskött navigationssystem.
 
Vad nytt? Ny bil.
För vem? Suv-köparen som prioriterar komfort framför allt.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2016-01-23 20:22
Rutger Jönåker

Apropå Simons film... Inte en chans att en 2wd tagit sig upp där! Kolla vid 7:14, när Nissan suven kör fast i samma backe! Vid 7:42 blir det stopp med NX och då tar spoilern på vänster sida i marken. Vid 7:59 är det spoilern på höger sida som har markkänning. Hur många NX ägare tar ut sin bil på dylika övningar? Backen är ju jättebrant, vilket även syns vid 8:01 då mannen halkar i backens nederdel.

Men är man ute efter en suv för terrängkörning är NX naturligtvis alldeles fel val. Då ska man nog välja en Land Rover eller Jeep istället!

Har läst testet i AMS nu och den hala backen klarade SAMTLIGA bilar när enbart bilen skulle uppför! Därefter fick dom bogsera en Skoda Yeti, med en tjänstevikt på 1245kg, uppför backen och om det gick bra drog man åt handbromsen på Yetin, för att till sist stå på bromsen i den samma. Med andra ord ett riktigt tufft test! Lexus var visserligen sämst i detta test, men kanske inte så dålig som det framförts här... Citat från testet: "Så börjar provet i Lexus som först smyger iväg snyggt på ett sätt som den inte skulle ha kunnat göra utan fyrhjulsdrift." Vilket väl bekräftar att den är bättre än en 2wd! Sen följer: "Men sedan hinner vi inte öka belastningen mycket innan framhjulen först turas om att spinna." Så, har man för vana att dra tunga släp uppför hala backar - välj en annan bil! Ex Audi och BMW briljerar i detta test!!! Däremot tror jag nog NX kan klara att dra en husvagn uppför en mindre backe på en blöt gräsmatta. Så kuperade brukar ju inte campingplatser vara...

Vad som däremot var mera negativt med NX var att den hade så aggressivt ingrepp av ESP vid ex omkörning i snö.. Att bilen bromsas upp vid en fullgasacceleration vid omkörning, eller relativt normalt filbyte, vid halt väglag låter inte OK tycker jag. Detta måste testas vid provkörning!

#11q • Uppdaterat: 2016-01-23 20:22
Vidstige

@Swemba, förstår inte riktigt problemet egentligen, gasar du mycket så varvar motorn mycket och ligger på ett varvtal som är rätt idealiskt för motorn. Du får konstant driv. Känns det bättre om motorn varierar i varvtal och rycker till ibland?

Sen är det ju ändå så att detta är en hybrid och ska man utnyttja tekniken så är det bättre att köra lugnare och även då dra mer fördel av elmotorn (eller elmotorerna i 4wd) som stöttar vid acceleration.

På en CVT kan man dessutom reglera hur bilen växlar rätt mycket själv genom vilken gasteknik man använder. Trycker man pedalen i botten så kommer resultatet just bli högt varvtal och konstant driv, då är inte bilen särskilt snål så bättre om man kan hålla sig under 4000 varv och då slipper man också motorsurret som uppstår på alla motorer på högre varv.

#11r • Uppdaterat: 2016-01-23 20:26
Vidstige

Ruger Jönåker

"Men är man ute efter en suv för terrängkörning är NX naturligtvis alldeles fel val. Då ska man nog välja en Land Rover eller Jeep istället!"

Varför inte en Toyota Land Cruiser? En legend när det gäller off road.

Kanske till och med tar sig upp för Åre Björnen....

https://www.youtube.com/watch?v=bcd2qZJ5Qco

#11s • Uppdaterat: 2016-01-23 22:04
Rutger Jönåker

Vidstige - en Land Cruiser funkar naturligtvis lika bra som en Land Rover eller Jeep. ;-) Också en klassiker vad det gäller off road.

Ja, Shogun, man ska nog vara skeptisk till vad många skriver här, om det mesta. NX har jag provkört, på sommaren och jag tycker den är för dyr i förhållande till ex. komforten. Stolarna känns bra inledningsvis, men efter ca20 minuter hade jag lätt träsmak i baken... Skönhet är en smaksak, men snygg skulle nog inte jag kalla den, om du ursäktar... Hoppas därför mer på Rav4 hybrid, som jag tror har stolar som passar mig bättre och dessutom är både billigare och snyggare. Under skalet är det ju trots allt samma bil...

#11t • Uppdaterat: 2016-01-23 22:29
Rutger Jönåker

Shogun - det var en F-sport jag körde och från 471800kr för en sån + alla tillägg tycker jag är väl saftigt... Då hamnar Rav4 hybrid mer rimligt i pris. Men jag har inte heller sett den mer än på bild än, så det återstår att se vad jag tycker om den "live". Visning nästa helg! Hoppas snön ligger kvar, så man får en chans att testa den, både i hala backar och under omkörning! ;-)

#11u • Uppdaterat: 2016-01-24 00:31
Simon no1

Axa, det märks att du inte kört i terräng, en 2wd bil hade inte ens kommit till andra gropen :)

#11v • Uppdaterat: 2016-01-24 01:21
Simon no1

AL, inte så märkligt då man valde en NX hybrid med elbakaxel och inte 200T , så det klart att testet blir som man väljer bilar, att AMS skulle låta en japansk bil vinna över de tyska märken som tidningen står för är lika troligt som att Dolly Parton sover på mage :)

Så testet är väl som man förväntar sig, hur hamnade bilarna när man jämförde hur mycket avgaser de släppte ut tro?

Fast det vill de så klart inte veta, just kördynamiken testar dom i detta klippet och Lexus får mycket beröm och särskilt i konbanan där den får bättre beröm än Volvon :)

Så enligt ditt resonemang borde ju Volvo misslyckas i europa :)

https://www.youtube.com/watch?v=MTkNG6_Bre0

#11w • Uppdaterat: 2016-01-24 11:20
Axa

Redigerad : tagga ner lite! Onödigt att gå på så hårt på ett sådan litet uttalande. // Deeds

#11x • Uppdaterat: 2016-01-24 10:36
Skodaägare

Att AMS valde NX300h är väl för att det är den som säljer bäst i sverige. Klart om testet skulle varit riktigt rättvist skulle de väl haft med en 200t också. Och AMS är inte alltid negativa till Lexus. När Lexus IS testades mot bla MB C-klass och Bmw 3 serie så fick den högsta betyg för chassit med avseende på körglädje.

#11y • Uppdaterat: 2016-01-24 11:53
Axa

Deeds.
Visst. Men jag kanske sitter med SM-guld i terrängkörning för 2wd....eller?

Faktum kvarstår att Lexusen beter sig som en 2wd i terrängen. Att "marknadsföra" eller försvara bilen som ett terrängfordon blir löjligt.

Sedan tror jag säkert att Lexusen har fin komfort, är tyst, osv. Och med bilen på garageuppfarten kan man säkert övertyga grannen om dess förnäma terrängegenskaper samtidigt som grannen då funderar på om hans nyinköpta Subaru Forester är ett felköp ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.