Nästa artikel
Provkörning: Lexus RX 450h (2015)
Provkörning

Provkörning: Lexus RX 450h (2015)

Publicerad 20 januari 2016
Den karakteristiska ”hopnupna” grillen skvallrar om att här kommer en Lexus. Formspråket sticker ut ur mängden.
Lexus stora suv RX kommer i ny upplaga. Bland nyheterna märks mer utrymme, högre komfort och aktivt säkerhetssystem.
Målet med ny design är inte alltid att en bil ska uppfattas som ”vacker”. Lexus nya kantiga och kurviga formspråk väcker uppmärksamhet och signalerar exklusivitet. Jämför gärna med hur modeskapare arbetar med haute couture. I motsats till de mer extrema ensemblerna från exempelvis Jean Paul Gaultier, Dior eller Christian Lacroix är Lexus RX däremot väldigt enkel att umgås med i vardagen.

Vi provkör hybridversionen RX 450h och det krävs inte många meter under hjulen innan vi inser att det här är en bil som är helt och hållet fokuserad på komfort. Vi kör den topputrustade versionen Executive där aktivt chassi är standard. Inte ens i sitt extremaste läge, Sport+, blir bilen särskilt hård, eller för all del, sportig. Styrningen är hyfsat snabb men avslöjar knappast något om underlaget. Ljudisoleringen förefaller föredömlig och jag skulle bli överraskad om ens vår grova svenska asfalt gör RX bullrig. Som förare känner man sig alltid en smula distanserad från omgivningen. Upplevelsen handlar mer om att åka med än om att köra bil.  
 
RX har vuxit, totallängden har ökat med tolv cm och en stor del av utrymmet har kommit baksätet och bagageutrymmet till gagn. Baksätet är inte bara elektriskt fällbart, i Lexus RX kan ryggstödet också fällas upp igen via en enkel knapptryckning. Instrumenten är tydliga men mängden information är närmast överväldigande. Det tar tid innan man lär sig hitta bland rattknapparna och i färddatorns menyer. Navigationsskärmen är en rasande elegant historia, 12,3 tum stor, men systemet manövreras med en liten joystick vid växelspaken som inte är så lätt att ha att göra med. Här erbjuder konkurrenterna mer användarvänliga lösningar.
 
Bensinmotorn i RX 450h, en V6:a på 3,5 liter, samarbetar med två elmotorer. Den större av dem driver framaxeln medan den mindre tar hand om bakaxeln och ger därmed också bilen elektrisk fyrhjulsdrift. Ett enklare alternativ kommer att erbjudas Sverige i form av RX 200t med en bensindriven turbofyra på 238 hk. I grundutförandet kostar den 75 000 kr mindre än motsvarande hybrid.

När hybriddrivlinan belastas hårt, ylar motorn på klassiskt CVT-manér men i vardagslag är den närmast ljudlös. Det standardmonterade aktiva säkerhetssystemet är omfattande. Radar i kombination med kamera ser till att bilen bromsar för att undvika kollision med såväl andra fordon som fotgängare.

För kundgruppen välbeställda storfamiljer är det en nackdel att RX enbart finns som femsitsig. Någon sjusitsig variant är inte aktuell. Lexus RX kommer inte heller som laddhybrid trots att den möjligheten erbjuds i nästan alla konkurrenter.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX 450h?
Lexus RX 450h AWD Executive

Pris, från kr: 763 500.
Modell: 5-dörrars, 5-sits suv.
Säljstart: Januari 2016.
Mått, cm: L 489/B 190/H 169.
Tjänstevikt, kg: 2 210.
Motor: V6-bensinmotor på 3,5 liter. Max effekt 263 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm från 4 600 v/min. Elmotor fram 167 hk/335 Nm. Elmotor bak 68 hk/ 139 Nm.
Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift E-Four, steglös CVT-låda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE.

Plus: Komfort, omfattande säkerhetsutrustning.
Minus: Bakåtsikt, svårskött navigationssystem.
 
Vad nytt? Ny bil.
För vem? Suv-köparen som prioriterar komfort framför allt.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2016-01-23 11:22
Axa

Simon.
Hon kommer ju inte upp ur gropen till skillnad från den Nissan som kör först. Det är först när de tar ordentligt med fart det funkar. Men det hade i det läget även gjort med en 2wd.

#11g • Uppdaterat: 2016-01-23 11:36
Swemba

@Deeds, det där testet är anordnat av BMW och har diskuterats flitigt. Det är klart att man kan få vilka resultat man vill om man ändrar förutsättningarna, t ex stänger av allt vad antispinn och differentialer heter, på den ena bilen men inte på den andra. Man skapar även motstånd på olika sätt beroende på hur mycket gas man ger. Här är en "respons" där testet upprepas: https://www.youtube.com/watch?v=at9MBPhpJAQ

#11h • Uppdaterat: 2016-01-23 11:38
Swemba

@brut33, CVT är inte premium. CVT hör hemma i mopeder och åkgräsklippare.

#11i • Uppdaterat: 2016-01-23 11:56
Vidstige

Swemba, CVT som den är integrerad i HSD tycker jag kan sägas vara premium. I Prius tycker jag motor är lite för klen för att kallas premium rent effektmässigt (vilket då ger ett frågetecken för Lexus CT200h), driftkvalitén är dock på topp. Med 200h, alltså den direktinsprutade 2,5 liters motorn och en totalt effekt på ca 200 hk så tycker jag man kanna kalla det premium. Eller som i denna RX, en 6-cyl motor som går mjukt och ännu mer effekt.

I USA säljas RX dock mest med en konventionell drivlina, modellbeteckning "RX 350". Det är en 6-cyl motor på ca 300 häst som använder Atkinson och en konventionell åtta stegs automat liksom konventionell 4wd. Borde väl duga för dom som klagar här.

#11j • Uppdaterat: 2016-01-23 15:16
Simon no1

Axa, tveksamt om du tagit dig upp med 2wd, det är ju så halkigt att mannen som verkar utbildad inte heller kommer upp på första försöket trots grovmönstrat och riktig fyrhjulsdrift. Bilen tar sig dock fram helt okej för att ha eldriven bakaxel.

CVT är både premium och framtiden på en och samma gång, driftsäkert och man slipper alla växlingar, dessutom bränslesnålt och helt programmerbart, man kan till och med programmera växellägen om man vill växla med paddlarna

#11k • Uppdaterat: 2016-01-23 15:43
Axa

Simon
Och om du kollar igen så ser du att han tar sån sats med Lexusen att extradrivningen på bakhjulen varken gör till eller från.
Dvs. Det hade fungerar lika bra med en 2wd.

#11l • Uppdaterat: 2016-01-23 15:48
Deeds

Jo jag tror faktiskt att denna lilla motor hjälper till även om det inte är en "riktig" 4-hjulsdrift axa.
Man kan jämföra den med en elcykel. Den ger hjälp när du trampar vilket gör att backarna känns lättare. Däremot så klarar inte drivningen på cykeln en backe utan hjälp från den som trampar. Lite samma system här. Självklart hjälper motorn till. Du ser det bara inte.

#11m • Uppdaterat: 2016-01-23 15:56
Swemba

@Vidstige, jag delar Fifth Gear's åsikt rörande CVT: https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4&feature=youtu.be&t=2m18s

Känns inte premium någonstans!

#11n • Uppdaterat: 2016-01-23 16:02
Deeds

Här känner jag att jag lite vill försvara cvt. På filmen så pressar dom bilen på en bana. Vid kraftig acceleration så tjuter cvt rejält men jag har testat denna bilen och måste säga att den är tyst som en mus när man kommit upp i fart. Testade att åka i 120 utan några som helst problem. Accelererar man inte som en tok så är den inte speciellt högljudd ens då. Precis som top gear så är fifth gear lite vinklat.

#11o • Uppdaterat: 2016-01-23 18:04
Swemba

@Deeds,Det är väl självklart att det inte är någon skillnad på vare sig CVT, momentautomat, DCT eller manuell när man "kommit upp i fart" och lådan således inte behöver jobba alls.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.