Nästa artikel
Bilfrågan: Bästa suven?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bästa suven?

Publicerad 17 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Vilken SUV ska vi välja? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Sambon och jag är ute efter en prisvärd suv som är säker, har hyfsad bränsleekonomi och mycket komfort! Vi bor i Värmland med flera branta, leriga och hala backar upp till huset. Jag har kollat på Volvo XC70 samt XC90, men enligt forum och liknande är XC90 inte så bra. Stämmer det? Ska man satsa på en Land Rover/Range Rover? Eller är det bara rost och elektronikproblem?

Anders

Svar:
Volvo XC90 hade i början problem med hjullager och spindelleder men dessa ska ha bytts ut på alla bilar. Handbromsen kan vara svag och det bör kollas på den bil du eventuellt tittar på. Är bilen äldre än åtta år kan det vara fara för att styrenheten till Haldexsystemet börjar krångla och måste bytas ut. På tidigare modeller av XC90 kan också radiopanelen slockna på grund av glapp. 

Om eventuella elektronikproblem med Range respektive Land Rover vet vi inte så mycket. Den enda vi testat på senare år är Range Rover Evoque. Den torde dock inte drabbas av några svåra rostproblem, ty den befanns ha ett medelbra rostskydd, en trea på den femgradiga skalan.

Har du tänkt dig att köpa en stor suv bör du kolla förbrukningen och vad bilskatten hamnar på. Den kan bli hög, speciellt på äldre bilar. 

Det finns förstås också andra fyrhjulsdrivna suvar i den större klassen, exempelvis Kia Sorento, Hyundai Santa Fe och Audi Q7 för att nämna några. Fyrhjulsdrivna kombibilar som kan konkurrera med Volvo XC70 är Skoda Octavia 4X4 eller Scout, VW Passat Alltrack, Audi Allroad och Subaru Legacy.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-12-19 12:58
Hackenbush

BMW, jag trampade på en öm tå tror jag. Det är lite tråkigt att se all dessa stora Suv varje dag som kör omkring med bara 1 person i dem. Miljömässigt känns det fel. Däremot får naturligtvis alla köpa de bilar de vill ha det är inget fel i det men man kan ju tycka att det inte direkt gynnar miljön.

#m • Uppdaterat: 2015-12-21 17:28
Styggavargen

Jag tycker SUV är mest trams, visst finns det behov av bilar som tar sig fram lite bättre vid dåligt väglag, och sådana bilar har funnits i Sverige i över 30 år. Dock har dessa bilar använts av de som haft ett behov av detta, oftast bönder osv. Men nu köper folk som bor i glesbygden och inne i stan som enbart kör på asfalterade vägar dessa SUV's, och då tycker jag det blir ett problem både miljömässigt och säkerhetsmässigt. När alla börja köpa på sig bilar i 2 tons klassen är vi alla förlorare. Jag vet att mellan/mindre SUV's väger mindre om nu någon inte gillar vad jag säger, men relativt en liknande bil som lastar lika mycket som en SUV väger dessa oftast 15-40% mindre. Små bilar som tex en Qashqui motsvarar en Golf, och då väger Golfen typ 300 kg mindre. Detta gör att vi kör omkring i små SUV's som väger som stora vanliga bilar (typ kombi modell större). Hur många hade tyckt att det var OK att en Golf vägde in på 1600 kg? (bilarna i exemplet är ungefär lika långa, skiljer max 5 cm).Men plötsligt är det helt OK och köpa en Qashqui SUV som väger så mycket. Ingen vågar prata om dessa miljöförluster vi gör för att folket skall ha en tung SUV med högt luftmotstånd.

#n • Uppdaterat: 2015-12-21 22:14
Stefan Eriksson

Som vanligt håller jag med dig Styggavargen gällande SUV/CrossOver tramset. Fjollträsk Truckar kallas de av mina släktingar i Norrland. Dessutom är en större andel dieseldrivna jämfört med riktiga bilar-för att få en inte helt orimlig bränsleförbrukning. Dieselmotorer är ju mer miljöovänliga än bensinmotorer.

#o • Uppdaterat: 2015-12-22 12:47
Styggavargen

Såg en dokumentär som utspelade sig i Alaska där man fick följa en bärgningsfirma, bilarna de fick rädda hade oftast kört utanför vägen och ner igenom isen eller liknande. Man undrar varför de skall ut med sin stora Landrover långt ut i terrängen?. Men som vanlig fick man inte veta det. Eller så var det stora tunga SUV's som fått snurr och gått av vägen vid halt väglag. Givetvis var de chanslösa fast de hade fyrhjulsdrift. Att bilen var hög och tung var nog också en nackdel för att bilen snurrar lättare och då är det bara att följa med efter ner i diket.

#p • Uppdaterat: 2015-12-22 12:57
ffodil

Bästa suven? Finns inte, enbart nackdelar med suv från mina ögon sett.

#q • Uppdaterat: 2015-12-22 17:50
Bilräven

Som vanligt ligger inte fokus på frågan som saken gäller, utan en massa snack om allt annat onödigt..
Är frågan, som i detta fall, vilken SUV som är bäst för frågeställarens förhållande - så kanske personen vill läsa svar från bilförare som har erfarenhet med SUVar... Varför annars ställa frågan?

Eftersom jag har äger en SUV, har kört olika SUVar och andra 4 hjuls drivna personbilar - läs CX70, CX90, VW Passat, Audi - så kan jag ge mitt tyckande och svar på frågan;
Land Rover Discovery Sport
Bilmodellen är ny från 2015, finns även nu med modern diesel (för miljön), variabelt lastutrymme (flyttbart baksäte), extra baksäte (7sitsig) om man behöver, 2- eller 4 hjuls drift - med olika program för olika underlag. Bra komfort i olika hastigheter, låg bränsleåtgång etc, etc. Listan kan göras lååång - men jag rekommenderar en seriös provkörning OM man önskar en SUV som klarar av mer än en förhöjd personbil.
Jag har kört Land Rover Freelander sedan 2005 - både Freelander 1, V6 (mod 2004) och senare Freelander 2, diesel 190hk (mod 2010) - ingen av dem hade några problem med vare sig elektronik, rost eller besiktningar.
Jaghoppar att jag givit frågeställarna några synpunkter att ta med vid deras slutliga val av SUV. Lycka till!

#r • Uppdaterat: 2015-12-24 14:31
Styggavargen

För en gångs skull, kanske den ända gången håller jag med c k, en XC70 kan nog vara ett smart val, en kompromiss men där fördelar kanske överväger nackdelarna. Polisen kör XC70, och det är ingen slump. Även om jag själv ogillar XC70 så måste jag nog säga att det är en bra bil när det kommer till framkomlighet, för bilen har fortfarande goda vägegenskaper. Nackdelarna handlar antagligen mer om förbrukning och ökade utsläpp som påverkar miljön negativt mer än en vanlig bil.

#s • Uppdaterat: 2015-12-27 09:19
erikivan72

Stygga Vargen: den största anledning till att folk köper SUV är inte framkomlighet. Däremot det faktum att det är lätt att ta sig in i en SUV (inte alla), och bra utsikt är stora köpskäl. Många äldre och skadade tycker att det är en enorm lättnad att slippa krypa ner på backen. Många barnfamiljer tycker att det är mycket lättare att spänna fast barnstol och ungar.
Sedan gör det inte ont att man slipper oroa sig för att trotoarkanter förstör fälgarna. Eller att man slipper skotta bort plogkanten innan man drar på jobbet.

Till frågeställaren:
Det finns ett talesätt i England om Land Rover/Range Rover: Man behöver inte vara mekaniker för att köpa en, men man kommer att bli mekaniker. Eller extremt fattig. En Land Rover eller Range Rover är fantastiskt dyra i drift. Det är inget konstigt att lägga 50 papp per år för att hålla igång en Range Rover. Och då pratar jag bara om verkstan. Man brukar säga att en Range Rover kräver 25 % av inköpspriset i verkstadskostnader. Per år.
Däremot har Land Rover Discovery och alla varianter av Range Rover charm och känsla som inget annat! Personligen älskar jag dessa bilar, men har alltid fegat ur eftersom jag vet vad de kostar att hålla igång. Och jag är inte gjord av pengar. Dessutom har jag redan en äldre Land Rover, och jag får inte köpa fler för min hustru.
Defender är min absoluta favoritbil alla kategorier. Problemet med den är bara att säkerheten är ett skämt. Antisladd och krockkuddar går inte ens att montera på grund av grundkonstruktionen. Och den har komfort som min fars Massey-Ferguson.
Den som köper en Land Rover eller Range Rover fastnar för märket för resten av livet - och bryr sig inte om hur mycket kärlek och verkstadstid de behöver. Eller också ångrar du dig bittert och hatar bilmärket resten av livet. Det finns inget mellanting där. Personligen skulle jag tillhöra den första kategorin om jag bara hade råd. Men nu är jag inte gjord av pengar, och jag har varken tid eller energi att skruva själv för jämnan.

Har du funderat på en Mercedes? GLK är billigare i drift än en XC60, men å andra sidan räcker den inte till om du har barn. En ML är inte särskilt dyr i drift heller, jämfört med andra SUVA:ar av motsvarande storlek. Ett annat alternativ är en Lexus RX 450. Eller en Subaru Outback. Där får hela familjen garanterat plats!
Koreanska SUV:ar är inte alls särskilt dåliga bilar. Men de är inte prisvärda, och du kommer att ångra dig om du kör mycket. Komfort är nämligen inte jämförbar med Tyska eller Svenska alternativ. Eller Engelska, om du skulle föredra det.

#t • Uppdaterat: 2015-12-27 09:24
erikivan72

Bilräven:
Har du verkligen haft en Freelander 1 som inte krånglat? I så fall måste du vara rätt unik!
Hm.... kanske uppdateringen av Range Rover evoque som borde komma 2016 eller senast 2017 när man byter bil nästa gång?
Eller en Discovery Sport... hm..... måste börja slipa på argumenten för min hustru (som alltid har sista ordet angående vilka bilar vi åker eftersom hon är handikappad och ska klara av stolarna), och för min bror som jag äger mitt företag tillsammans med. Han älskar ju Citroen, så varför ska inte jag få gå över till Range Rover? Hm.... det blir svårt, men kanske.... jag kan ju försöka övertala honom att ta ut någon av de nya jaggorna.

#u • Uppdaterat: 2016-01-05 10:02
Bilräven

Hej du erikivan72,

Ja - jag har inte haft några problem med någon av mina Land Rovrar. Freelander 1 var en 2004 (Sport - med hardtop) och den gick fint (även genom besiktning) alltid. Jag hade den till ca 9500mil på mätaren. Freelander 2 var en tjänstebil från start och hade gått 17500mil (!) i höstas när den byttes ut till min nuvarande Disco Sport. 2:an var en 2011 med stora dieseln (190hk) och gick som en klocka i ur och skur.
Så, att Land Rover kostar mer är nog något gammalt - precis som att Opel rostar etc..
Skoj att din kollega kör Citroen - Jag har en C5 (2013) med 204hk diesel - uppskrämd till ca 235hk - som var min förra firmabil. Den går också som en klocka - tyst och fantastisk att "flyta fram i". Är man ute efter komfort och bagageutrymme är C5 absolut topp för prislappen, dessutom ligger dieselårgången på 6,6liter per 10mil i snitt och då menar jag typ +15km över begränsningarna på 80, 90, 110 och 120 vägarna...
Så varför välja medelmåttor när det bästa finns till "samma pris"?
PS. Även min hustru gillar att köra Land Rover..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.