Nästa artikel
Provkörning: Audi A4 (2015)
Provkörning

Provkörning: Audi A4 (2015)

Publicerad 9 november 2015
De nya linjerna syns mer i verkligheten än på bild. Ytterspeglarnas placering på dörrarna är en tydlig skillnad.
Audis viktigaste modell är måttligt utseendeförändrad men imponerar med kompletta köregenskaper, bättre utrymmen och snålare motorer.
Utseendeförändringarna kanske inte får folk att famla efter plånboken? Så tänker jag när jag ser nya Audi A4 i verkligheten. Efter en stund upptäcker jag trots allt åtskilligt nytt. Grillen förstås, skarpare vinklar som grillen på nya Audi A7. Ytterbackspeglarna står på dörrbladet istället för i skärningen mellan dörr och fönsterbåge som tidigare. Längs karossen löper ett profilskapande veck som övergår i motorhuvens spalt mot framskärmarna – det är riktigt snyggt. Helheten blir som en kassler där någon dragit åt nätet och skavt av det som hänger ut, A4 ser mer vältränad ut än tidigare.

Karossen är lite längre, lite bredare och har något större axelavstånd än tidigare. Trots konventionella linjer är A4 ”halare” än det mesta, luftmotståndskoefficienten är bara 0,23 för sedanmodellen och 0,25 för Avant.
 
Aluminium, märkets signum, är det förvånansvärt ont om trots att man lyckats banta vikten 110 kg i sedanversionerna och ytterligare tio i Avant. Det är egentligen bara fjäderbenstornen fram som är av aluminium, övrig kaross och struktur är av olika stålplåtsorter. Man anar kostnadsskäl, A4 är märkets viktigaste modell och har byggts (Audi 80 medräknad) i tolv miljoner exemplar sedan debuten 1972. Mycket aluminium skulle det bli med de volymer A4 representerar.

A4 är märkets andra modell på arkitekturen MLB (Modular Longitudinal Body). Den första var Audi Q7. Receptet med längsgående motor och det egna Quattro-systemet för de fyrhjulsdrivna versionerna är förstås kvar, men precis som VW:s MQB-arkitektur ska MLB kunna härbärgera åtskilliga Audimodeller av alla möjliga storlekar och med allt möjligt teknikinnehåll och olika drivsystem.

I nya A4 uppges 90 procent av alla delar vara nykonstruerade och man ska enligt tekniske projektledaren Burkhard Wiegand få en känsla av ”teknik som syns”.
Samtidigt betonas komforten – vindbruset ska vara lika lågt som i Audi A8 – och ”sportigheten”. Den låga vikten, en nykonstruerad bakvagn, möjligheten att välja ”dynamisk styrning” (liten rattvridning i låg fart, större i högre fart), olika chassisättningar (varav två ganska olika ”sportlägen”) är faktorer bakom det senare.

Kupén är rymligare än förr, framför allt i baksätet. Även bredden fram har ökat märkbart. Inredningsstilen är typisk för Audi, samtidigt med lagom mycket nytt för att kittla sinnena. Mittkonsolens vred och tangenterna för multimediefunktionerna har ny och utmärkt utformning. Mot tillägg kan man förstås få ”Virtual cockpit” – den innehållsrika vyn för exempelvis navigation mellan de båda rundlarna i instrumenthuset framför föraren, samt Head Up-display i vindrutan. En diskret rad med touchtangenter mitt på panelen innehåller ofta använda funktioner, snyggt och prydligt. Utförandet är högklassigt, en estetiskt tilltalande miljö att känna igen sig i och gilla.
 
Jag inleder med en TDI-diesel på två liter, 150 hk och tilläggsbeteckningen ”ultra”, en snålversion som ska klara under ”0,4 liter milen” i blandad körning. Det är en anmärkningsvärd utfästelse för en så här stor bil.

Ett inledande parti på autostradan norr om Venedig bekräftar att ljudnivån verkligen är låg – på detta släta underlag. Vi får se hur det blir i Sverige. Balansen känns ny, på några riktiga kurviga avsnitt rör sig nya A4 verkligt välbalanserat. Bilen går exakt som jag vill, dit jag vill. Det är en ny sensation, redan i förra modellen hade man flyttat drivpaketet en smula bakåt för att få mindre framtung balans men jag tyckte inte då att det blev lika tydligt som nu. Plötsligt, en Audi riktigt rolig att ratta!

Intrycket förstärks i en 252-hästars tvåliters bensinturbo med fyrhjulsdrift och sjuväxlad S tronic växellåda. Den gör 0–100 under sex sekunder och har vilsam, samtidigt urstark karaktär till ett kraftfullt men inte överdrivet motorljud. Min favorit, särskilt med provbilens dynamiska styrning som arbetade mjukt och väl avvägt i låg fart och tillräckligt responsivt i hög.
 
Helheten är att A4 precis som förr är en mogen, nonsensfri bil, men nu har den än mer teknikinnehåll och programmet är så omfattande att varje tänkbart önskemål kan snaras in. Det blir dock långt från instegsprisets 299 000 kronor till den nivå där man till fullo kan åtnjuta allt godis – billig blir A4 inte.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4?
Audi A4 2,0 TDI ultra

Pris, från kr: 299 000.
Modell: Fyradörrars sedan.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 473/B 184/B 143.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 500.
Motor: Längsmonterad 4-cylindrig turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 250–4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 99 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serien, Mercedes-Benz C-klass, Volvo S60, Jaguar XE.

Plus: Köregenskaper, inredningsfinish, åkkomfort, säkerhetssystem.
Minus: Med alla nya finesser blir priset högt.

Vad nytt? Rymligare, snålare och mer körglad Audi A4.
För vem? Förmånsbilförare som gillar åkkomfort och Audi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-11-09 16:53
Peter E

Nuförtiden finns ju det en uppsjö av information att ösa ur genom internet.
Bara att välja det man tror på.

#m • Uppdaterat: 2015-11-09 17:00
Lars A

Tack för ett snabbt svar Calle! Oaktat det kan jag tycka att ett tillägg i nätupplagan kunde ha varit på sin plats.

#n • Uppdaterat: 2015-11-09 17:01
Peter E

För att återgå till A4.
Har provsuttit och provklämt en sedan och en Avant.
Det mesta känns mycket bra, baksätet har fått de där behövliga cm här o där.
Sittställningen var dessutom bättre(behövdes).
Instrumentpanelen mycket fin....men.....den där skärmen i mitten kunde gott varit nedsänkbar.
Helhetsintrycket på bilen var dock att det här är något nytt.
Vid jämförelse med en gammal A4 så ser man avsevärda skillnader som kanske inte syns så tydligt på bilder.
Ska bli kul att provköra.
Dock stämmer det som står i artikeln angående priset att när man plussat på det man känner sig ha behov av så har priset rusat iväg.
Men det var väntat.

#o • Uppdaterat: 2015-11-09 17:27
Pi

Och framförallt - de som stör sig på att VAG-produkter vinner nybilstester i ViB och gång på gång klagar på detta kanske skall se sig om efter nån annan bilhemsida att "häcka" på. Flera av er prenumererar inte heller vad jag förstått så ni stödjer varken tidningen eller hemsidan - så varför klaga ? Det kan ju faktiskt vara så att VAG prickat väldigt mycket rätt gentemot många människors krav och då kan man väl inte låta en annan modell vinna bara för att vara demokratiska...

#p • Uppdaterat: 2015-11-09 17:34
ENTJ1

Mycket snygg,förutom en stor detalj..
Grillen är fortfarande ful,men inte Lexusanskrämlig som tur är.

#q • Uppdaterat: 2015-11-09 18:27
Vidstige

@Calle Carlquist, ok då är ditt svar att ni kommer fortsätta precis som förut med noll förändring? Då kan ni glömma mig som prenumerant i alla fall. Men förvisso, kvar blir väl då läsare som vill se VAG vinna varje test.

Jag nämnde just långtester, inte bara nybilstester, men att ni ändå utser VAG till vinnare trots fel under testperioden.

Att ni inte bedömer kvalitet i nybilstester stämmer inte heller, ni gör ju prognos om rostskydd och väger in det i testet, eller hur? VAG brukar få pluspoäng där (trots rapporter om dålig lackkvalitet). Skulle ju inte var särskilt svårt att väga in ett märkes historik vad gäller allmän kvalitet även i nybilstester för att på så sätt få Sveriges bästa konsumentupplysning. Det skulle då också möjligen tvinga fram en uttalande om kvalitetsförbättring från tillverkaren om sådan finnes och sånt kan ju då också vägas in, i alla fall om det är ett konkret tekniskt uttalande.

Fundera på detta, jag tror absolut det går att värdera. Men också förbättra objektivitet i testerna så att fler tillverkare kan vinna. Jag tycker ett test också ska vara tydligt med egenskaper och då möjliggöra för läsaren att själv välja en vinnare, beroende på vad man prioriterar, fast har man inte med kvalitetsaspekten så är det ju omöjligt.

En sak som finns är i alla fall märkesförsäkringens villkor för maskinskada, den kan ni i alla fall väga in i testet. Tyska märken har typiskt 8 år medan japanska märken typiskt har 10 år där. Dvs väg in i betyget bilar som har bättre försäkringsvillkor i längden.

#r • Uppdaterat: 2015-11-09 18:56
Diesel

Vidstige eller Leifer jag gillar inte att kasta skit på folk men som du klagar på Vibilägare och uttrycker dig i flera trådar så kan man tro att du har någon dold agenda med dina inlägg. Ibland ger du mig intrycket att du jobbar för en viss konkurrent som försöker sno marknadsandelar från VAG.

Ser fram emot en provkörning så att man kan jämföra A4:an med 3-serien och C-klass,

#s • Uppdaterat: 2015-11-09 18:58
Vidstige

@Calle Carlquist, lägger till två frågor till dig här som du kan fundera på och som jag inte får ihop.

1. Om ett märke underpresterar kvalitetsmässigt år efter år efter år, blir det då inte löjligt att påstå att man inte kan bedöma kvalitet vid nybilstester?

2. Om det är sant som du påstår att man inte alls bryr sig om kvalitet och kvalitetsrykte vid nybilstester, varför vinner nästan aldrig franska eller italienska märken i nybilstesterna?

Vi kanske nån gång kan ha en större diskussion om kvalitet, denna tråd är väl inte rätt plats men tyckte detta var centralt och särskilt som testet av ännu en VAG-bil här vara så ensidigt positivt.

#t • Uppdaterat: 2015-11-09 19:02
Calle Carlquist

Vidstige: Läste du senaste testet?

#u • Uppdaterat: 2015-11-09 19:13
Peter E

" Men också förbättra objektivitet i testerna så att fler tillverkare kan vinna. "

E som att säga till Usain Bolt att springa långsammare så andra får vinna... :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.