Nästa artikel
Volkswagen går back med flera miljarder
Nyheter

Volkswagen går back med flera miljarder

Publicerad 28 oktober 2015
Vd:n för Volkswagengruppen Matthias Müller brottas med minussiffror.
Under tredje kvartalet 2015 redovisar Volkswagen sin första förlust på mer än 15 år.
Siffrorna för tredje kvartalet 2015 lyser röda för Volkswagen. Under onsdagen  redovisade bilkoncernen ett rörelseresultat på minus 3,48 miljarder euro, motsvarande nära 33 miljarder kronor.

Orsaken till förlusten är – föga förvånande – utsläppsskandalen. Hittills har den kostat 6,7 miljader Euro, alltså mer än de 6,5 miljarder som Volkswagen öronmärkte för att hantera skandalen.

Och kostnaderna för att återvinna förtroendet hos allmänheten lär öka. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att det finns planer på att tyska Volkswagenägare kan få rabatt på nya bilar om de lämnar in sina fordon med felaktig programavara i.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-10-28 18:22
Leif Kavander

Ingen gillar en fuskare, kanhända at den Tyska staten får gå in. Detta kommer att prägla VW under en lååång tid.

#m • Uppdaterat: 2015-10-28 18:34
Pi

...och åter är det mest Toyota-ägare som ojar sig över "kvalitetsbrister" på VAG-bilar. Att t ex min Golf fungerat utmärkt under drygt 4 år är väl knappast möjligt enligt dessa "informatörer". Därmed inte sagt att diesel-fusket är acceptabelt.

#n • Uppdaterat: 2015-10-28 18:37
Swemba

@leifer, hur kan Toyota ta runt 35,000 kr för att byta en dåligt konstruerad display i Prius?

#o • Uppdaterat: 2015-10-28 19:48
Audi A5 SB

snabb95 har naturligtvis rätt. Kostnaderna har inte ännu inte påverkat intjänandegraden i den löpande verksamheten. Man har däremot bokat ca 63 miljarder SEK för kommande kostnader. Utan denna bokning hade man haft ett resultat på ca +30 miljarder för Q3.

#p • Uppdaterat: 2015-10-28 19:55
Granlundii

Skulle faktiskt vara kul om det blev en paus i Japan-Tyskland-kriget här i diskussionerna. Inte för att jag tror att en "fred" skulle hålla i sig länge, men det förstör tyvärr diskussionerna. Skulle gärna delta mera men det är inte så roligt då det alltjämt blir till ändlösa smutskastanden av motparten. Jag tycker att båda sidorna är lika jobbiga.

#q • Uppdaterat: 2015-10-28 19:56
Leif Kavander

Kärnfrågan hur skadat varumärket VW är? Att det finns många här som både hyllar och dissar VW har ingen betydelse, det gjorde de flesta innan skandalen. Goodwill är viktigt för ett företag. Nu visar nyhetsprogram inslag om VW:s fusk. Fortsätter journalister gräva och får fram mer negativa uppgifter så lär VW få svårt. Det spelar ingen roll hur bra bilar de gör. Varumärket är skadat och det lär få konsekvenser.

#r • Uppdaterat: 2015-10-28 20:04
George

Försäljningen är i det närmaste oförändrad. EURO 6 motorerna är ju trots allt inte påverkade av dieselgate.

#s • Uppdaterat: 2015-10-28 20:24
Peter E

Vad gäller varumärkens anseende så verkar det inte påverkas så mycket av sånt här.
Jag menar, se på Toyotas alla återkallelser om både riktiga och mer påhittade fel, inte tusan har Toyotas anseende påverkats?
Mer än kanske i några forum här o där.
Inte försäljningen heller.

#t • Uppdaterat: 2015-10-28 20:25
Peter E

GM körde ju medvetet med felaktiga tändningslås under en lång tid med ett hundratal bekräftat döda pga detta.
Har GM.s anseende påverkats?
Mer än på några forum kanske?

#u • Uppdaterat: 2015-10-28 20:47
Mistro

Inte bra med sådana skenande kostnader och vad blir slutnotan? Förhoppningsvis så har Vw koll men hur blir bilarna efter uppdateringen d.v.s ...hur ser "efterspelet" ut?
Kan det finnas mer fusk bakom fler modeller som ännu inte har uppdagats och är det hela verkligen bara koncentrerat till Vw Group? Tidigare har det pratats om att Opel skulle ha spelat ett liknande spratt men om detta finns nu inget att läsa!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.