Nästa artikel
Tolerans vid ”övermil”
Långtest

Tolerans vid ”övermil”

Publicerad 18 september 2015 (uppdaterad 18 september 2015)
Den här påminnelsen bör inte ignoreras.
”Tid för service överskriden”. Så löd meddelandet som dök upp under långresan. Men på verkstan försäkrar man att det inte är någon fara med några "övermil".
Semestertider, inplanerade långresor och så kommer plötsligt ”tid för service” upp i displayen. Beskedet är inte överraskande i sig, men det blir genast krångligare att finna en verkstad som kan ta hand om bilen vid önskat tillfälle. ”Övermil” är aldrig bra att ha med i bagaget, det har vi sett exempel på tidigare hos vissa tillverkare.

Vi får servcetid hos Bilia i Alvik, Stockholm, men av olika anledningar hinner inte bilen åtgärdas under en och samma dag – och nästföljande dag är en långresa inplanerad.
Med verkstadens goda minne, och efter snabbkoll av oljan, tar vi ut bilen igen. Under resan kommer nästa meddelande, ”Tid för service överskriden”.

Tillbaka på verkstaden har vi 35 ”övermil”, men mekaren försäkrar att det inte är någon fara med tanke på maskinskadeförsäkringen och goodwill i framtiden. ”Taxi kommer nästan alltid in flera hundra mil efter första meddelandet. Oljan håller så pass hög kvalitet i dag att det inte är några problem.”

Volvo hävdar alltså att det finns viss tolerans om bilen inte servas vid exakt rätt tillfälle, men den sista påminnelsen bör inte ignoreras.
Volvo v40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 7 927 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-18 12:49
saabnisse

Naturligtvis har det ingen praktisk betydelse med 35 övermil.
Men jag skulle ändå vilja ha en skriftlig försäkran från företaget.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-18 13:00
saabnisse

Men nu gäller det en Volvo!

#3 • Uppdaterat: 2015-09-18 14:12
Styggavargen

Ingen som reagerar på den uppmätta förbrukningen?

#4 • Uppdaterat: 2015-09-18 14:22
Rikard

Varför skulle man reagera på förbrukningen ?? En dryg halvliter är bra för en sån bil, 0,38 är en skrivbordsprodukt

#5 • Uppdaterat: 2015-09-18 16:08
Gunnar Lindberg

saabnisse - skriftlig försäkran, hur kan du tro att någon skulle ge dig ett sådant papper?

#6 • Uppdaterat: 2015-09-18 17:50
S-E S

Står det inte vad som är godtagbart någonstans? Den Kia jag hade tidigare har jag för mig att upp till 200 övermil och 1 månad för sent accepterades enligt servicehäftet, men efter det var det tvärnit. Serviceintervallet var 1 år 3000 mil.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-19 11:00
Henrik-Andersson

Redan idag körs bilar med av biltillverkarna "godkända" övermil - Det finns inte EN enda bil som klarar 3000 mil på samma olja (oavsett hur man kör) - Detta är ett test, vi konsumenter betalar !!

Jag hävdar att det inte finns några longlifeoljor som klarar detta intervall idag !

1500 mil får ses som ett absolut maximum (oavsett olja) - kör man många kortare sträckor så är 1000 mil rekommenderat av mig och många andra.

De som åker bana med hoj byter olja efter varje race - Själv byter jag olja efter 3 bandagar, då har man bankat skiten ur motorn med 13500 varv/minut och slagit sönder varenda molekyl i oljan. Ett oljebyte kostar så lite att det inte är värt att snåla tycker alla vi som kör hoj.

Men när det gäller bilen (trots att den inte körs som en banhoj såklart) så anser många att DEN oljan ska klara 3000 mil - Vilket den alltså inte gör.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-19 13:48
2fast4you

Henrik-Andersson. På jobbet så har vi 3 stk Mercedes sprinter 316 cdi de har 5 års 30000 mils garanti, og olja skal byttes hver 6000 mil den ene bilen har nå gått ca 24000 mil og hatt oljeskift ca hver 6000 mil. Så jo det er motorer i dag som klarer det doble av hva du sier + bilene har gått klanderfritt ikke noe problemer kun service. Vi er kjempe fornøyd med Sprinter aldri noe strul.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-19 19:31
saabnisse

Gunnar Lindberg, skulle du nöja dig med en muntlig försäkran?
Vad är den värd?

#a • Uppdaterat: 2015-09-19 22:16
Henrik-Andersson

2Fast4You

Hur många liter olja är det i dem ? - Är det som i Mercedes lastbilar, så har de överdimensionerat mängden olja i dem för att få det att se ut som om de klarar fler mil. Alltså oljevolymen är kanske på 10 liter istället för på normala 5 - Då går det också att ta ut dubbelt så många mil. Annars låter 6000 mil helt befängt.....Varför liksom, finns ingen som helst anledning - Oljebyte är en plugg som ska lossas och ett filter som ska skruvas av = 15 minuters arbete och.....ett par hundralappar för den nya oljan (en motor som skär är duktigt mycket större pengar).

Enda alternativet jag kommer på för denna 6000-mila intevall är :

Stor oljemängd i tråget
Väldigt lågt effektuttag i förhållande till motorstorlek (typ 40 hk/liter)
Låga varv (maxvarv högst 3500 rpm)

Annars är det i princip omöjligt att få detta att verka rimligt (därmed inte sagt att du ljuger - Det är säkert dessa intervall). Men det är tokiga intervall !!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.