Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken diesel tål Volvo S60?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken diesel tål Volvo S60?

Publicerad 30 juni 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Ok att tanka diesel utan RME i Volvo S60?
”Jag har en Volvo S60 2,4 D -09. Kan man köra den på blankdiesel även kallad MK1 (alltså utan RME).” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag har en Volvo S60 2,4 D -09. Kan man köra den på blankdiesel även kallad MK1 (alltså utan RME). Den dieseln används i fritidsbåtar och även utryckningsfordon som inte går så många mil för att inte få avlagringar i pumpar och filter och rekommenderas till motorer som inte används regelbundet. Min fråga är: kan jag köra min bil på diesel utan RME utan negativa effekter?
Lars-Erik Svensson
 
Svar:
Uppfyller dieseln den europeiska standarden EN-590 är det okej att köra på den.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-30 09:47
Gunnar Lindberg

Men var hittar man uppgiften om EN-590? På pumpen kanske?

#2 • Uppdaterat: 2015-06-30 10:20
Puggento

Du kan tanka din S60 med den diesel som säljs hos någon av de etablerade kedjorna då dieseln uppfyller kraven från biltillverkaren.

Ang MK1 dieseln. Majoriteten av all diesel ansedd för drift av fordon, som säljs här är väl fortfarande MK1 diesel. Statoil kör med sin europadiesel, den som de påstår att man kommer längre på varje tank men samtidigt anses vara lite smutsigare än MK1 dieseln och därmed straffbeskattas extra.
Preem, OKQ8, ST1, Ingo, Shell m.fl kör med vanlig MK1 diesel fast numera med olika tillsatser och med större andel vegetabiliskt framställd diesel, s k Biodiesel eller FAME. Oavsett vad så uppfyller alla sorter biltillverkarnas krav.

RME kan dock vara ett undantag. Vet att förut var det fordon anpassade för ren RME som kunde tanka detta biobränsle. Nu är väl ren RME inte så vanligt längre utan allt vanligare som tillsats i vanlig diesel.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-30 10:24
Puggento

Gunnar Lindberg. Jag har för mig att all diesel som säljs inom EU sen ett antal år tillbaka måste uppfylla kraven för EN-590 så oavsett vems diesel man tankar så uppfyller den kraven.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-30 22:50
John2008

Puggento #2: "Statoil kör med sin europadiesel, den som de påstår att man kommer längre på varje tank men samtidigt anses vara lite smutsigare än MK1 dieseln och därmed straffbeskattas extra."

Det var senast under sommaren 2012 som Statoil sålde s. k. Europadiesel (MK3). Det står i Säkerhetsdatabladet för de tre dieselsorterna med "vanlig" diesel i (miles diesel, miles diesel bio, milesPLUS diesel), som säljs nu i juni 2015, att de är i Miljöklass 1 (MK1). Någon diesel i MK3 säljs alltså inte för närvarande av Statoil.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-01 11:55
S-E S

Puggento, du är ute och cyklar. Mk1 betyder miljöklass 1 och är den renaste kommersiella dieseln. Statoil hade europadiesel tillfälligt under förre sommaren därför att det var ont om Mk1 diesel.
Det är Miles diesel som Statoil påstår att du kommer upp till 2,7 % längre på per tankning även om Europadieseln har samma effekt på grund av högt energiinnehåll. Statoils standarddiesel uppfyller liksom Miles diesel kraven för att klassas som Mk1 och är inte smutsigare än de andra dieselkvaliteterna.
Ingo, som du nämner är Statoils standardiesel Mk1!
Biodiesel är vad jag har förstått vanlig diesel med olika tillsatser av biologisk ursprung. Preem sätter till bland annat behandlad tallolja, andra sätter till olika vegetabiliska oljor i halter upp emot 30 %.
Mk1, miljöklass 1, säger däremot inget om innehållet av lösa föroreningar, oxider, alger mm. vilket många fick erfara då oljefiltren satte igen sig när de tankade OK/Q8 med 7 % RME.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-02 01:16
John2008

Gäsp #7: "Jag tror inte ni tankar Evolution på vanliga macken .."
Jo, privatbilister har kunnat tanka Preem Evolution Diesel sedan några år tillbaka och den finns nu på mängder av Preem-stationer. Att köra på så hög andel förnybart bränsle som möjligt, är det bästa ur miljösynpunkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.