Nästa artikel
BMW i3 blir polisbil
Nyheter

BMW i3 blir polisbil

Publicerad 13 maj 2015 (uppdaterad 13 maj 2015)
BMW i3 i polisuniform.
Det står nu klart att ordningen under världsutställningen i Milano ska upprätthållas med hjälp av fyra stycken BMW i3 i polisuniform.
Inför världsutställningen i Milano i år utlystes en tävling där biltillverkare kunde tävla om att förse utställningen med sina fordon.

BMW i Italien tog hem vinsten, detta innebär bland annat att poliskåren i Milano fått nya arbetsfordon.
 
Bilarna är fyra stycken blåvita elbilar av modellen i3 med blåljus på taket. Med bilarna kommer också två fasta laddstationer.
 
De nätta och startsnabba elbilarna kan kanske passa sig i den italienska stadstrafiken, men varar polisjakten längre än 10–14 mil är strömmen snart slut i batteriet.
 
Diskutera: Vad tror du om BMW i3 som polisbil?
BMW i3

Pris, från kr: Cirka 339 900.
Modell: 5-dörrars, 4-sitsig halvkombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 399/B 178/H 158
Tjänstevikt, kg: Från 1 270.
Motor: Elmotor. Max effekt 170 hk. Max vridmoment 250 Nm.
Batteri: 360 V litium jon-batteri. Kapacitet: 22 kWh. Laddtid: Cirka 8 tim med 230V/ 10 A
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Antisladdsystem. Fast utväxling.
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Räckvidd: 190 km EU-körscykeln, 130–160 km normal körning.
Konkurrenter: Nissan Leaf, VW E-Up, Citroën C-Zero.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-15 16:54
Roy J

Jaha, joho, om nu batterierna räcker till så undrar åtminstone ändå jag - vad ska man ha dem till? De rymmer ju inget och har ett svårtillgängligt baksäte. Det lilla som finns.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-17 09:30
Bortom

Under en biljakt plockas det för det mesta maxeffekt ur motorn... räckviddssiffrorna gäller vid maxad ECO driving och INTE vid sportig körning. 22kWh energi motsvarar för ca. 2 liter bensin/diesel, men eftersom elmotorn är ca. 3 ggr mer effektiv än en kolvmotor så motsvarar den (lagrade energin) då ca. 6 liter soppa. Under en biljakt sticker förburkningen till 4-5 liter/mil för en 170 hästars motor. Således räcker elen i ca. 0,12 timmar, alltså ca. 7 minuter, en dryg mil (blåljuset drar också ström :)
Dessutom bör de tekniska specifikationerna vara korrekta. Det sägs att "Kapacitet: 22 kWh. Laddtid: Cirka 8 tim med 230V/ 10 A". Det är FEL. 230x10=2300Watt, 2,3kW; 22/2,3=9,56. Dessutom finns det förluster i laddaren (ca.5%) och i batterierna (ca.10%). Även en vanlig mobilladdare och -batteri blir en aning varma. Så 9,56 / 0,95 / 0,9 =11,18. Alltså 11,2 timmar, och inte 8! (40% längre laddtid än det som påstås)

#3 • Uppdaterat: 2015-05-17 10:01
Pi

Bortom - den angivna 22 kWh i batteri,kapacitet kan troligen vara batteriets nominella kapacitet och inte den kapacitet man har till förfogande. Har batteriet en nominell kapacitet på säg 22 kWh så lär man inte ta ur mera än ca: 80 % - alltså ca: 17,6 kWh. Så med den utgångspunkten så vill jag nog påstå att ca: 8 tim laddtid från ett "urladdat" batteri är fullt rimlig. Sen är nog din beräkning på 0.12 t drifttid inte alls med sanningen överensstämmande - och den urladdningstiden kan jag med säkerhet säga att batteriet inte heller tål och troligen inte heller motor och fartreglage.
Nä - orsaken till dessa polisbilar är nog bara att BMW vill köpa reklamplatser och inget annat.Och de är knappast tänkta att delta i biljakter i hög hastighet - till det har nog den aktuella polisorganisationen lämpligare bilar.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-19 13:58
Hackenbush

Då behöver bara buset köra på tills den jagande polisbilens ström tar slut och polisbilen stannar. De hinner långt innan polisen får kopplat en förlängningssladd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.