Nästa artikel
Tysta dieslar i Opel
Nyheter

Tysta dieslar i Opel

Publicerad 27 januari 2015
Opel Mokka och Insignia utrustas med nya, tystgående dieselmotorer.
Opel Mokka, som tidigare haft Opels 1,7 liters CDTI kommer att få den nya 1,6 liters CDTI-motorn i stället. Den nya motorn har sex hästkrafter mer än den gamla, nu 136, och ska, enligt tillverkaren, bara dra 4,1 liter per 100 kilometer. Motorn har fått smeknamnet ”whisper diesel”, den viskande dieseln, och ska enligt Opel vara väldigt tystgående.
 
Samtidigt får Opel Insignia en helt ny 2,0 liters CDTI-motor på 170 hästkrafter. Även den ska vara tystare än sin föregångare, fem decibel lägre vid tomgång uppger Opel.
 
Diskutera: Är motorljudet eller vägbullret mer störande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-01-29 21:51
N-iklas

Den är ju en ny Modell som presenterades för bara tre dagar sedan och kommer offentligt först i Geneve.
Likaså är växellådan ny, bara två veckor sedan den visades.
Till Sverige kommer de tidigast i maj.
Men med den satsning svenska agenten har på dessa diesel och ekonomibilar så kommer de troligen att utgöra halva volymen.

#w • Uppdaterat: 2015-01-29 21:55
N-iklas

Sedan så sa vissa tidigare att Adam är ett verkligt fjasko - det är svårt att få stöd för det påståendet...

Adam har just - för andra året i rad - vunnit auto motor und sports läsaromröstning som populäraste bilen i minibilsklassen.

Förra året med 24.2 % av rösterna före UP och Mini.
I år med 30 % före UP och Skoda Citigo.

Detta året röstade 112 471 personer.

Ett verkligt fjasko eller hur…
Sverige är inte världen tycks det.

#x • Uppdaterat: 2015-01-29 22:28
saabnisse

N-iklas, men hur ser försäljningssiffrorna ut?
Ingen biltillverkare klarar sig på en läsaromröstning, det gäller att sälja bilar också!
Som jag skrivit tidigare så gillar jag Adam, men med vissa kända anmärkningar.

#y • Uppdaterat: 2015-01-30 03:10
N-iklas

Ingen bil säljer om den inte är populär.
Är VW ett väldigt impopulärt märke ex?
Finns det något exempel på att en impopulär bil säljer bra?

Som bekant måste Opel övertyga först och sälja sedan.
Denna popularitet bereder vägen för en ökad försäljning i framtiden.
Två nya modeller, två nya växellådor, två nya motorer har tillkommit.
Det kan bara bli bättre.
Hittills har man sålt 130 000 utan hjälp av de nya modellerna och tekniken.
Och Adam är ingen volymbil.

En bil säljer om det sprids många positiva omdömen och nyheter om den och säljer dåligt om det i stället sprids många dåliga åsikter om den, titta bara på resultatet i Sverige.

Popularitet är viktigt.

Auto motor och sport ställde just frågan "jag väljer hellre Opel Astra än VW Golf"
just nu har 132 klickat JA till Astra och 130 till Golf, inget sådant har hänt tidigare.
Detta är ett trendbrott.

#z • Uppdaterat: 2015-01-31 13:18
N-iklas

Ja det måste vara surt att bita i att Adam är så populär när man benhårt hävdar att den är ett fiasko.

Väldigt konstigt påstående eftersom det aldrig varit uppe till fråga vem som var först i världen med det ena eller andra?
På det området har just du ingen kunskap överhuvudtaget.

Dessutom kvarstår faktumet att VW inte kan leverera en automatväxlande låda, som tydligen alla villa ha numera, medan Opel faktiskt kan.
Det borde knappast vara dåligt för försäljningen.

ELLER är det så att det bara är bra för försäljningen när Opel inte kan leverera en automat och när man kan det ja då går det helt plötsligt lika bra med en manuell?

Faktumet är väl snarare att VW DSG inte kan placeras i denna snåla modell för då skulle förbrukningen öka.
Om DSG inte innebar någon nackdel, varför finns den då inte här?
Man kan ju spekulera i att DSG inte duger för uppgiften.

Och det är väl inget smickrande betyg i så fall.

#110 • Uppdaterat: 2015-02-01 13:58
N-iklas

Det finns inget att diskutera.

Det har aldrig funnits något att diskutera.

Hela den s.k. ”diskussionen” bygger helt, fullkomligt och uteslutande på förekomsten av ett antal personer med dålig, nej, med icke existerande kunskap, som baserat på denna grund dels inbillar sig en hel del tokigheter och dels oseriöst baserat på dessa tokigheter ger sig till att tro, anta, förmoda och gissa en hel del som de tycks känna ett ohämmat behov av att sprida ut omkring sig i en ström av innehållslösa och meningslösa ord med föga begriplighet.

Ett sådant agerande innebär att den s.k. ”diskussionen” bygger på rena dumheter, uppfunna och hopfantiserade ur tomma luften.

Det är mycket lätt att spåra varifrån majoriteten av uppgifterna kommer: från Wikipedia…

Och är det allt man kan i ämnet borde man ägna sig åt att samla frimärken i stället.

#111 • Uppdaterat: 2015-02-02 13:34
N-iklas

Jag har ingen tanke på att försvinna, jag tänker fortsätta att irritera och förarga de som förtjänar det i evighet.

Ännu har ni inte lyckats få fram något att diskutera, bara tomma ord och meningslöst strunt.
I er underliga värld är det kanske fina saker, men tomma ord och strunt föraktar jag djupt och kommer alltid att behandla efter förtjänst.

Ni har i hela ert liv fått lära er att man med högljutt pladder, agitation och mobbing kan komma hur långt som helst om man tillhör den stora gruppen - men här tar den leken slut.

#112 • Uppdaterat: 2015-02-02 13:40
trasten

Gör det. Vi andra återgår till våra liv, vi som har ett!

#113 • Uppdaterat: 2015-02-02 13:41
Hackenbush

Skärp er, vi diskuterar inte person här utan artikeln ovan, Var och en har rätt att tycka till och diskutera Opels Dieselmotorer vilket är precis vad N-iklas gjort.
Får jag be er att återgå till ämnet.

#114 • Uppdaterat: 2015-02-02 14:07
Mistro

När man nu inte jämför motorerna mot konkurrenterna så kanske rubriken istället borde lyda: Tystare dieslar i Opel ?
Säkert är motorerna tystare än tidigare och något annat vore väl konstigt att vänta?
Opel har lagt ner mycket pengar på sina nya motorer då de äldre ansågs som förlegade så jag antar att kommande tester kommer att säga sitt om huruvida de har lyckats nå upp/komma förbi sina konkurrenter eller ej.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.