Nästa artikel
Bilfråga: Varför är det olika batterityper i Toyota?
Bilfrågan

Bilfråga: Varför är det olika batterityper i Toyota?

Publicerad 30 september 2014 (uppdaterad 15 september 2022)
Toyota Auris har mer utrymme mellan bakhjulen än Prius+, därav billigare och större batterityp.
"Vilken är orsaken till att Toyota återgått till nickelmetallhydrid-batterier. Är det livslängd som orsakat förändringen?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När Toyota Prius+ introducerades gjordes en del reklam för den nya sortens batteri (litiumjon) som satt i bilen. När sedan Auris hybrid kom hade Toyota gått tillbaka till den gamla batteritypen (nickelmetallhydrid) som fanns i den vanliga Priusen. Då jag är taxiföretagare och kan tänka mig en Prius+ som taxibil vill jag veta orsaken till att Toyota återgått till nickelmetallhydrid. Är det batteriernas livslängd som orsakat förändringen?
Lars Almqvist
 
Svar:
Det finns en vanlig missuppfattning att nickelmetallhydrid och litiumjon är batterier av olika generationer. Litiumjon blev kommersiellt tillgängligt i mitten av 1980-talet och nickelmetallhydrid först i slutet av 80-talet. När man kör en Toyota fullhybrid i stadstrafik är förbränningsmotorn avstängd cirka 35 procent av körsträckan. Detta med ett batteri, oavsett typ, som är mindre än två vanliga 12 volts startbatterier. Toyota tillverkar både batteri-typerna. Dessa har till viss del olika egenskaper men båda uppfyller Toyotas krav på livslängd och säkerhet.
 
Energitätheten skiljer sig emellertid mellan de två batterityperna. Litiumjonbatteriet har något högre energitäthet jämfört med nickelmetallhydrid. I samtliga fullhybrider från Toyota, utom i Prius+, har vi gott om plats för att placera batteriet mellan hjulhusen bak, utan att det inkräktar på utrymmet i kupén eller i bagaget. Men i Prius+ finns plats för sju personer i tre sätesrader.

Det har inte varit möjligt att placera ett batteri mellan de bakre hjulhusen eftersom utrymmet behövs för den tredje stolsraden. Därför sitter batteriet under mittkonsolen fram där utrymmet är begränsat. Eftersom litiumjonbatteriet med sin högre energitäthet kan göras mer kompakt är det bäst lämpat att använda i Prius+. Båda batterityperna i Toyotas hybrider är konstruerade för att hålla hela bilens livslängd.
Bengt Dalström, Toyota Swe
           

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-10-06 21:34
Audi A5 SB

Nej, jag tar ut en bil efter 2 år. Nu närmast gäller det en A6 Allroad 3,0TDI för uttag i februari. Fin utrustning och motor;-) 420.00:- efter rabatt (gäller endast juridiska personer). Listpris långt över 500.000:-. Jag tror jag blir nöjd.

#c • Uppdaterat: 2014-10-06 21:34
Hanzzon

Jes och Kapten verkar inte vilja tro på Toyotas långtidskvalitet på hybriderna trots att det bekräftas från taxibolag världen över som tagit till sig tekniken i allt högre grad ju mer man testat dom.
Några snabba exempel: http://www.carscoops.com/2013/12/toyota-prius-hybrid-taxi-clocks-1.html
http://www.motorauthority.com/news/1023454_toyota-prius-taxi-tops-340000mi-dispels-battery-myth
http://www.zercustoms.com/news/Toyota-Prius-Taxi-Cracks-550,000-km.html
http://mintoyota.24hr.se/artiklar/bilkvalitet/70-000-felfria-taximil/
http://www.motormagasinet.se/alla/import-6358/

#d • Uppdaterat: 2014-10-06 21:47
trasten

A6 Allroad, nice!!

#e • Uppdaterat: 2014-12-19 11:48
Klarsyn

Min Lexus GS 450h med nickelmetallhydridbatterier accelererade från 0 till 263 km/h (på mätaren) på 30,3 sekund när den var ny år 2006, och det gör den även nu 2014 efter 27000 mil. Den här bilen är fortfarande i så bra skick så att den lär följa mig tills det är dags att lämna in körkortet om 20 till 25 år, och då troligen fortfarande med originalbatteripacket i sittande i bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.