Nästa artikel
Kvalitetsproblem i Model S
Nyheter

Kvalitetsproblem i Model S

Publicerad 12 augusti 2014 (uppdaterad 12 augusti 2014)
Teslas Model S har förändrat synen på elbilar. Men allt fler kvalitetsproblem börjar nu synas.
Amerikanska bilprovaren edmunds.com var från början lyriska över Model S och köpte en för att långtesta. Efter en grundlig utvärdering så ser de en del problem med bilen.
 
Även om Tesla har fixat alla fel som uppstått utan kostnad, antingen som garantiärende eller goodwill, så har det varit många fel. Edmund.com skriver att de är inne på sin fjärde drivlina och deras läsarkommentarer indikerar att det är fler som har liknande upplevelser. Den vanligaste anledning till drivlinebyten är ett missljud. Om det beror på ett allvarligt fel är oklart, men Tesla byter drivlinan när det uppstår.
 
Den populära amerikanska konsumenttidskriften Consumer Reports rapporterar liknande problem. De gav också Tesla Model S extremt höga betyg från början men har nu backat något efter längre utvärdering. Bland annat så slocknade skärmen, som styr fera nödvändiga funktioner, och fick återställas på verkstad.
 
Tesla säger att de prioriterar service och därför byter delar även om de inte tror att det är nödvändigt för att inte riskera framtida problem.

Källor: Edmunds.com, Green Car Reports, Reuters.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-08-13 09:32
Hanzzon

trasten, Jag håller helt med dig att det är mer eller mindre vanligt med mycket barnsjukdomar på nya modeller på i stort sett alla märken. Men tar vi min Prius 3 som exempel så var det en helt ny modell när den kom 2009 där min bil är tillverkad första halvåret tillverkningen startade. Den har hitintills drabbats av 2st fel på dryga 21 000mil varav det första (vattenpump) inträffade vid 17 000mil och det andra som var en givare i hybridsystemet inträffade vid 20 000mil.
Toyota har förbättrat båda dessa komponenter senare i tillverkningen och för felet som inträffade vid 20 000mil har man nu även återkallat tidigt tillverkade bilar för att det inte ska inträffa.
Men jämför man dessa två fel under 21 000mil med Teslan i testet eller många andra helt nya modeller så ligger detta på en helt annan nivå i felfrekvens.
Så Tesla har ett otroligt jobb framför sig med risk för väldigt höga garantikostnader/alternativt missnöjda kunder i längden som jag tyvärr tror kan bli väldigt tufft för märket vilket är synd då jag gillar bilarna skarpt i övrigt!

#c • Uppdaterat: 2014-08-15 23:38
Tobo

Nu införs en ny väldigt generös garanti på drivlinan:

http://www.teslamotors.com/blog/infinite-mile-warranty

#d • Uppdaterat: 2015-01-07 21:10
Bompe

Jag har kört några BMW dieslar senaste 9 åren. Totalt har jag tillryggalagt över 60 000 mil. Under de milen har en enda bromsskiva bytts. Inga lampor, eller andra saker. INGA problem någonsin. De bara går och går.
Nu har jag köpt en Tesla S och hunnit köra ett antal mil. Mina intryck är följande. Med avancerad teknik och genomtänkt koncept och egna laddstationer har man gjort något unikt. En mycket bra produkt. Utmärkta köregenskaper och antisladd/traction control i världsklass. Vad jag däremot inte gillar är att man byggt världens mest innovativa produkt utan att tänka på att det är en bil. En bil färdas man i och Musk utlovar upp till 50 mil. Då skall man sitta där en stund och kanske ha passagerare som vill ha med sig lite grejor. En bil i miljonklassen skall inte ha en kupe med stolar i nissan micra klass. Avsaknad av förvaringsfack, bristfällig innerbelysning eller backsensorer som reagerar för sent. Det skall heller inte dra kalluft från dörrarna eller bli kondens i taket.
Det är detaljmissar som inte anstår en bil i miljonklassen och måste åtgärdas. Så Musk måste nu koncentrera sig på att bli en Must på engleska.
Jag vill fortsätta köra Tesla och håller tummarna för att det här verkligen håller hela vägen ut och att konceptet utvecklas och får en ordentlig kvalitetsstämpel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.