Nästa artikel
Peugeot/Citroën vill tillbaka i racet
Nyheter

Peugeot/Citroën vill tillbaka i racet

Publicerad 15 april 2014 (uppdaterad 15 april 2014)
PSA-gruppens VD Carlos Tavares presenterade idag planen för att få Citroën och Peugeot på banan igen. Lösningen? Tre olika märken.

VD Carlos Tavares fick idag stå som avsnändare för den åtgärdsplan som PSA-gruppen kallar "Back in the race". Planen syftar till att återigen få både Peugeot och Citroën på fötter efter år av nedåtgående försäljningssiffror och tuffa nedskärningar.

Strategin är snarlik den som Volkswagen valt för länge sedan, nämligen tre märken med klara profiler. För PSA kommer en tydlig avgränsning, precis som förr, finnas mellan Peugeot och Citroën men nyheten är premiummärket DS.

Tillsammans med den kinesiska ägaren Dongfeng hoppas ledningen i PSA tredubbla volymen sålda bilar i Kina fram till 2020. En omfattande analys av modellprogrammen ska slutligen leda till endast 26 modeller från samtliga märken, ett led i att anpassa modellutbudet till efterfrågan i de mest lukrativa segmenten.

Detta var några av delarna i koncernens åtgärdsplan som nu ska sättas i verket. Fransk bilindustri står alltså inför relativt omfattande förändringar.

Diskutera: Vad tycker du om introduceringen av premiummärket DS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-04-15 20:57
saabnisse

Talbot var ju från början ett märke som låg i en klass över Peugeot och Citroen.
Simca var ju mer jämställt.
Även om det från början var en sammansättningsfabrik för något modifierade Fiat, utvecklades ju företaget till helt egna produkter och typ 1100 var Frankrikes mest sålda bil under 1970-talet.
Sedan råkade man ut för ett amerikanskt ägande (jmf. Saab!) och hamnade slutligen hos PSA, som fick ta över visserligen bra konstruktioner, men med raserat rykte. (Jag saknar verkligen Murenan!)
Jag förvånas över att inte PSA lyfter just Talbot som lyxmärke och Simca som budgetmärke.
F.ö. anser jag att en Citroen utan gasfjädring är en badgemoddad Peugeot!

#c • Uppdaterat: 2014-04-15 21:30
true believer

saabnisse@ Du, har rätt Alfasud hade vattenkyld boxer-motor, inte ens specialbygge fanns då...:) blandade ihop med boxer-fyran-GS. Saab 9-6x skulle få boxer diesel 6:a från BMW?

Citroen 2cv var också i början vattenkyld boxer-motor men ändrades till luftkyld för produktion ;-) F.ö. handbromsen på Alfasud verkade på framhjulen ett arv från 2CV med bromsskivorna innanför men 2CV:n hade trummor istället ;-)

#d • Uppdaterat: 2014-04-16 10:42
Raphael

"avsnändare" - och detta innebär?

#e • Uppdaterat: 2014-04-16 10:49
Raphael

En Citroën är inriktad på komfort, som det var förr. Citroëns bilar med stålfjädring är väldigt komfortabla, testa en Picasso så får ni se...

Gasfjädringen kommer inte att införlivas igen därför att systemet väger för mycket och drar för mycket bränsle. Citroën arbetar på ett nytt fjädringssystem som inte bara är komfortabelt utan även är mer resurssnålt och bränsleeffektivt än det tidigare, mycket genom att det väger mindre. Det sägs att detta nya fjädringssystem kommer att finnas i den nya större DS-modellen som eventuellt presenteras i slutet av detta år, men mer troligt nästa år.

Peugeot gör ingen särskild satsning på sport, de är ett komfortmärke i klassen premium-light och lite finare, lite mer komfortabel och lite mer exklusiv än Ford, Opel etc. Detta är den nya inriktningen för Peugeot som har stakats ut tidigare och de fortsätter denna inriktning.

Citroëns uppdelning i DS för lyx och Citroën för komfortabla basbilar, det är samma strategi som Citroën hade innan misslyckandet på 70-talet med gasfjädring i allt som blev en ekonomisk ruin som gjorde att Peugeot köpte företaget.

C4 Cactus är en modern inkarnation av 2CV och den visar på Citroëns nya strategi för framtiden genom att erbjuda mer värde för pengarna än konkurrenterna, och detta genom att samtidigt erbjuda mer komfort.

Citroën sparar pengar genom att ingen av modellerna kommer att gå över 200 km/h, utan det blir DS som kommer bli snabbare.

#f • Uppdaterat: 2014-04-16 10:51
Raphael

" Men PSA kommer alltså att ha DS som premiummärke och Peugeot och Citroen som folkmärken. Två konkurrenter i samma segment, och inget budgetmärke."

Nej, det stämmer inte.
DS = premium, konkurrerar med Audi.
Peugeot = premium light, konkurrerar med Volkswagen.
Citroën = budgetmärket, konkurrerar med Skoda.

C4 Cactus är första budgetmodellen från Citroën i den nya serien.

#g • Uppdaterat: 2014-04-16 10:52
Raphael

Detta är ingen ny strategi, denna strategi lanserades för flera år sedan. Det som är nytt är budskapet att trimma dagens modellutbud med hälften, men annars är det inga nyheter.

#h • Uppdaterat: 2014-04-16 18:06
saabnisse

Korkad strategi.
Skapa ett nytt bilmärke av DS som alltid varit en typbeteckning hos Citroen, när man redan har tillgång till flera märken med både respekt och historia.
T. ex Talbot som jag redan nämnt, men varför inte Panhard, som ju köptes av Citroen och som historiskt sett låg i en klass betydligt över både Citroen och Peugeot.
Kan det vara så att man glömt historien?

#i • Uppdaterat: 2014-04-16 18:41
MickeAn

Jag tror det är korrekt av PSA att inte återuppliva gamla varumärken. Om jag förstått det rätt har PSA identifierat att en kritisk parameter är att de måste vända sig till en lite yngre köpargrupp än den de har idag. I denna grupp är det nog inte många som har några associationer till de gamla varumärkena.

#j • Uppdaterat: 2014-04-16 20:14
saabnisse

MickeAn, jag tror du har helt fel. PSA har tillgång till verkligt fina historiska märken, oavsett om de är okända för historielösa yngre, måste det ändå vara enklare att återuppväcka ett av dessa än att försöka skapa ett helt nytt märke.

#k • Uppdaterat: 2014-04-16 21:05
Audi A5 SB

saabnisse, jag tror inte kineserna har någon relation till varken Talbot eller Panhard. Så "over there, the other way around" kommer det att kvitta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.