Nästa artikel
Provkörning: Lexus CT 200h (2014)
Provkörning

Provkörning: Lexus CT 200h (2014)

Publicerad 15 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Japanska statusmärkets minsta modell har svårt att övertyga trots föryngringskur för bättre komfort och snabbare reaktioner.

Rom i rusningstrafik en fredageftermiddag prövar förare och fordon. Det regnar buckliga småbilar i alla riktningar, skotrarna svärmar som ilskna getingar, gatorna är guppiga, proppfulla och enkelriktade intill vansinnets gräns. Här trivs den lätt ansiktslyfta versionen av Lexus CT 200h inget vidare, så hybridbil den är. Sådana brukar annars komma till sin rätt just i stan, med mjuka starter, tyst gång bitvis på el/batteri och allmänt låg energiförbrukning.

Icke så denna Lexus minsta modell. Sikten ut ur de små rutorna är skral och fjädringen är, trots löften om att vara mjukare än i förstaupplagan, nästan stenhård. På gatstensbeläggningen, i rikligt förekommande skarvar och tvärs över räls stöter bilen som om vi åker med kapade fjädrar. Inget gott betyg.

Ytterligare ljudisolering i instrumentpanel och hjulhus har tillkommit. Den steglösa växellådans samarbete med motorerna (el och bensin, samma komponenter som i Toyota Prius) ska ha förbättrats för lägre ljudnivå vid acceleration och större kraftflöde vid tidigare varvtal. Varken jag eller min kollega imponeras emellertid, det råmar högljutt under motorhuven när jag trampar på gasen och fartökningen är måttlig, i alla fall jämfört med tuffa konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes. Vägbullret är dessutom alldeles opassande för en ”liten lyxbil”.

Lexus har sålt cirka 40 000 exemplar av CT 200h i Europa på tre år och byggt 200 000 exemplar. Det är ingenting jämfört med de tyska konkurrenterna. Påfallande stor andel av kunderna är kvinnor, i Sverige en dryg tredjedel.

Bland de kosmetiska ändringarna finns den för Lexus numera typiska formen på kylargrillen, nya linjer i baklampor/stötfångare/fälgar, samt nya detaljer och ytmaterial i kupén.

Motorljudet ska alltså ha isolerats ytterligare och runt karossens bakparti har 20 svetspunkter tillkommit för ökad styvhet så att fjädringen kunnat göras mjukare. Finlir som jag tycker varit förgäves. Den här bilen svävar i ett ingemansland: den är ingen ekonomibil även om den är Lexus ”billigaste”, den är ingen körupplevelse som senaste Audi A3 eller BMW 2/3-serie, den är inte särskilt bränsleekonomisk trots hybriddriften och den känns väldigt trång överallt utom på bredden fram.

När provturen är över, huvudsakligen avverkad på stadsgator där drivningen verkligen inte jobbat livet ur sig, läser jag ca 6,5 l/100 km i färddatorn. Det är ljusår från EU-deklarationens löfte om 3,6 l/100 km och 82 g CO2-utsläpp som bäst.

Några korta etapper på släta lands- och motorvägar förbättrar helhetsintrycket något, men Lexuskänslan lyser ändå med sin frånvaro i denna väldigt märkliga bil.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus CT 200h?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus CT 200h F Sport (2014)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus CT 200h F Sport

PRIS, FRÅN KR: 297 900.
MODELL: Kompakt bensin/el-hybrid.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 435/B 177/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 465.
MOTOR: Bensin: Tvärställd 4-cyl rak, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm. El: Synkronmotor, max effekt 82 hk (60 kW). Max vridmoment 207 Nm. Nickel/metallhydridbatteri 202 V.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, steglöst variabel automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 82 g/km.
KONKURRENTER: Audi A3 2,0 TDI.
VAD NYTT? Ansiktslyft och förstärkt kaross.
FÖR VEM? Flärdfulla Priusälskare.
PLUS: Lättkörd, liten vändradie, trivsam och annorlunda förarmiljö.
MINUS: Fjädring, ljudnivå, utrymmen, motorljud, förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-15 16:10
Simon no1

Inte för att denna bilen lockar mig alls, men jag funderar ändå på vilka modeller Calle Carlqvist syftar på "jämfört med tuffa konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes" inte visste jag att de har hybrider i denna storlek ?

#2 • Uppdaterat: 2014-04-15 20:44
Lason1

Simon no1; med den förbrukningen behövs ingen hybrid för att konkurrera, en normal diesel lär räcka gott...

#3 • Uppdaterat: 2014-04-15 21:01
Thommys

Det var ord och inga visor. Nej tack, säger jag bestämt. Jag håller mig istället till Mercedes. Det vet man vad det är för något. Där står märket för funktion, komfort och säkerhet. Nu har de visst fått ett allergi-sigill från ECARF – European Centre for Allergy Research Foundation som enda biltillverkare också. Inga dunkla inredningsmateriel här inte.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-15 22:54
Roger Skagerström

Thommys: Nog för att just den här Lexusen inte är mycket att hänga i julgranen, men måste nog säga att du är ohälsosamt märkesfanatisk. Noterade dock att du inte nämnde kvalitet ;) Det tar sig med självinsikten ;)

#5 • Uppdaterat: 2014-04-15 23:13
Simon no1

Lason 1 då spyr du ut cancerframkallande micropartiklar så det går fett bort, att få upp förbrukningen så hög är ingen konst, men om man väljer att köra snålt så går den betydlig billigare, körde Auris hybrid under 1 år och hamnade runt halvliter trots 20" fälgar och vinterkörning...

#6 • Uppdaterat: 2014-04-16 08:04
Pi

...och vinterdäck på 20" fälgar dessutom - och på en Auris hybrid.. Orkade den överhuvudtaget...:)

#7 • Uppdaterat: 2014-04-16 08:09
Simon no1

@ Stoor, nej cleant och brutalt var det, däckshandlaren lovade mig pengarna tillbaks om jag mötte en till Aurishybrid med 20" :)

Smaken är som baken men du kan se den här

http://i123.photobucket.com/albums/o293/rakbladet/Mina%20Bilar/Auris2011017kopiera_zps12a2c035.jpg

Nu såldes den för ett par månader sen och i år åker jag lite mer ballongdäck :) 18" på Avensisen som också rullade på 20" förra sommaren, men däremot breda så att det slickar skärmkanten :)

http://i123.photobucket.com/albums/o293/rakbladet/Mina%20Bilar/WP_20140404_001kopia_zps0ee0aeae.jpg

#8 • Uppdaterat: 2014-04-16 08:13
Simon no1

Pi, vinterdäcken var 17" jag skrev kanske lite otydligt, det var sommardäcken som var 20" närmare bestämt 245/30-20 och ja den orkade :)

#9 • Uppdaterat: 2014-04-16 09:10
Simon no1

simon_d he, he, nu har du nog missat att det är tyska bilar dom grabbarna kör :)

#a • Uppdaterat: 2014-04-16 09:35
Hanzzon

När samma skribent hyllade Lexus GS300h så ifrågasatte vissa testet, nu håller man däremot med samma skribent. =)
Jag undrar varför Calle provkörde F-sport-versionen och varför han focuserar på Sportversionens givet sämsta sidor som komfort samt dess högre förbrukning?

Priset för CT200h har Calle/Viilägare tydligen inte alls koll på heller då den nya CT200h är prissänkt och priset börjar på 239 500kr vilket är 60 000kr lägre än vad Vibilägare uppger att priset börjar på, är det inte dags för bättre faktakontroller Vibilägare?
http://www.lexus.se/car-models/ct/ct-200h/index.tmex#/Introduction
http://www.lexus.se/Lexus-In-Business/tjanstebilar/index.tmex#/VaraErbjudanden/CT200hBusiness

Ägarna till CT200h gillar den uppenbarligen då man hade klassens mest nöjda bilägare i Autoindex och jag kan förstå det, dock är utrymmen inte bilen starkaste sida liksom komforten i F-sport versionen vilken jag personligen inte skulle välja då den versionen även är överdrivet dyr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.