Nästa artikel
Audis svar på Tesla
Illustration

Audis svar på Tesla

Publicerad 11 april 2014 (uppdaterad 11 april 2014)
Audis högsta ledning har bestämt sig. Nu ska den framgångsrika lyx-elbilen Tesla utmanas på allvar.

Än så länge går den nya och helt eldrivna Audin internt under namnet ”Teslafighter” och är fortfarande under utveckling. Helt klar beräknas bilen vara först om några år; lanseringen sker sannolikt i början av 2018.

Som teknisk bas för sin nya prestige-elbil har Audi valt samma plattform som också ska användas till nästa generation av märkets stora suvmodell Q7.      

Men karossen på elbilen blir betydligt slankare och kan närmast liknas vid en blandning av suv och fyradörrars coupé. Lite åt samma håll som BMW X6, men nättare och mer personbilslik.

En fördel med att bygga ”Teslafightern” på samma grundstruktur som nya Audi Q7  är att det ger generösa utrymmen för batteripaketen.

Samtidigt som själva bilen utvecklas jobbar Audis tekniker även på att ta fram starkare elmotorer och en ny generation batterier, som ska ge både större räckvidd och längre livslängd.

Målsättningen är att den nya el-Audin kunna köras mellan 60 och 70 mil på en laddning och ha ungefär samma prestanda som märkets stora lyxvagn A8. Fyrhjulsdrivning är en självklarhet, liksom en utrustningsnivå i toppklass. Priset lär också hamna högt, snarare över än under en miljon kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Audis planer på en lyx-elbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2014-04-13 10:50
caterpillar950

Ja men VAG löser ju eventuella problem på ett smidigt sätt om man börjar med högkvalitativa elbilar. DSG låde problemet bör ju inte finnas längre (teslan tex har ju ingen växellåda), hög oljeförbrukning borde ju vara ett minne blott.
korroderande framvagn kanske dom måste titta en gång extra på även med en elbil. dyra kamremsbyten går väl också bort kan jag tro.
Framtiden ser ljus ut för VAG.
Enda problemet är ju att det är lite långt fram i tid 2018, 2015 är ju tesla x ute och samtidigt möjlighet med fyrhjulsdrift på model s också samtidigt som man kan välja till ytterligare större batteri än 85kwh (pga model x drar 10% mer energi(större frontarea) men mr musk lovade att den skulle ha samma räckvidd ändå som model s ).
Heja ändå Audi.

#w • Uppdaterat: 2014-04-13 10:51
Hackenbush

leifer, din senaste kommentar kan jag hålla med om, så är det nog.
När maskinskada går ut får man vara försiktig med vad man äger.
Tyvärr är det bäst att välja manuell växellåda till VW bilar om man vill vara på säkra sidan.

#x • Uppdaterat: 2014-04-15 12:55
Mistro

Den blir säkert "grundligt" byggd "Jes" men frågan är om det inte är lite för långt till 2018?
Hur som helst så är det en bekräftan på att biltillverkarna inte kan sova längre och måste bygga alternativ som inte rullar på flytande bränsle.
Bilar för runt miljonen har inte så många råd med men tekniken i dessa hittar ju snabbt ner i mer vardagliga bilar och Vw har ju redan börjat lanseringen utav billigare alternativ. Övriga marknaden tvingas nu snabbt följa efter med bilar som blir överkomliga för fler.

#y • Uppdaterat: 2014-04-15 20:29
Roy J

Jes, det vore nog lite smartare att kommentera det du vet något om än att bara utgå från en gammal uppfattning och göra vinklade gissningar.
Med andra ord - sluta blockera. Alternativet är förstås att inte alls kommentera dem dem blockerat.

Det har genom teknikhistorien dykt upp produkter som försvunnit mycket snabbt.
Hur många minns L-cassette som skulle bli en högkvalitativ konkurrent till den vanlig ljudkassetten från Philips. Fyrkanals-stero skulle bli stort. Det fanns två konkurrerande system baserade på vinylskivor. Bägge försvann snabbt. 3D-försökte man med lite treva

#z • Uppdaterat: 2014-04-15 20:35
Audi A5 SB

Roy, ska jag gissa, så håller leifer på att traggla om VW:s DSG och TSI. Sannolikt kryddat med "transparens". Rätt?

#110 • Uppdaterat: 2014-04-16 19:56
Roy J

Audi A5 SB, njae, traggla är nog mycket sagt, men visst omnämns DSG-lådorna, men inget om transparens. Föreslår att du läser själv, så slipper du gissa.
Som jag skrivit tidigare så har jag aldrig förstått vilka problem man löser med blockering.

Men vad fanken hände med mitt förra inlägg?
Jag tog där upp några exempel på olika tekniska produkter som blivit kortlivade.
Avslutningen skulle vara att man försökte med 3D på bio och någon gång kring 1980 på tv - i bägge fallen med anaglyfiska filter - men det blev kortlivade försök. Nu verkar den tekniken vara här för att stanna. Nämns just inte, men finns mer som en självklarhet.
Det kan nu åter vara dags för elbilen på riktigt. Att den är här, inte för att stanna, utan för att rulla vidare.

#111 • Uppdaterat: 2014-04-16 20:03
Audi A5 SB

Roy J: när leifer slutat blockera mig, så ska jag göra detsamma. Förslår att du vänder dig till honom i stället. Uppmaningen kan du f.ö. ställa till frankofilen som har blockerat upp mot 10 medlemmar (lite oklart hur många, men det beror på att det - just är så många).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.