Nästa artikel
Välsedd gäst på verkstaden
Långtest

Välsedd gäst på verkstaden

Publicerad 10 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nykomlingen i långteststallet, Peugeot 308, har under sin första tid varit en frekvent besökare på verkstaden.

Under sina första två månader i långteststallet har vår Peugeot kallats till verkstaden två gånger för olika åtgärder. Första gången gällde det pekskärmen som behövde ny programvara för att inte krångla. Vi hade dock inte märkt att något var fel, men det kunde tydligen drabba en del bilar.

Andra verkstadsbesöket gällde förardörren som har låst sig själv på somliga 308:or. Dock inte på vår bil.

Efter testet i det vintriga Dalarna, då snön packade sig i fälgarna och bakbromsarna frös fast, har vi fått byta till andra fälgar som har lite glesare mellan ekrarna och som ska vara bättre i snöföre. Hur väl de nya fälgarna tål snö har vi tyvärr inte kunna kolla. Vintern har lyst med sin frånvaro i Stockholm och i regnväder fungerar bakhjulen till full belåtenhet.

På de vårliga mellansvenska vägarna sköter sig 308 alldeles utmärkt. Den är pigg, tyst och skön att köra. Bränsletörsten är lite svår, men bilen har körts mycket i stan och långa etapper på motorväg.

Diskutera: Har du haft problem med fälgar där snön fastnar under vintern?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 1,6 Allure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308

Modell: 1,6 Allure
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 229 200 kr
Aktuell körsträcka: 820 mil
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,2 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2014-04-15 10:19
trasten

Nej, sitter man fast i en 20 år gammal cittra så ser man nog inte så mycket annat!

#120 • Uppdaterat: 2014-04-15 10:32
true believer

trasten@ Nej, men vad har det nu med saken att göra,? jag får väl äga och köra vad jag vill? det är fritt ett fritt val, som alla människor har, finns hur många veteranbils ägare som helst, måste de sitta fast för det...och du vet nog ingenting om vad jag har sett eller inte hur kan du veta? det som skrivs här ska man inte utgå ifrån enbart. Det enda du vet verkar iaf är saab 9-5, Jag har gammal bil för att jag har det som min hobby och inte som vardagsbil, skulle aldrig köpa saab som hobby iaf, det är jag säker på, och inte ngn tysk heller, finns det tråkigare saker än, svenskt och tyskt tror inte det.

#121 • Uppdaterat: 2014-04-15 11:01
hultarn

Paddan 21: visst är det så. Det finns väl ingen tillverkare som inte har haft/kommer få problem.'
Varför det är då väldigt kul för somliga att vältra sig i detta förstår jag inte riktigt.

Vi läste ju nyss om felen på Golf som sägs vara en bra bil nu är det inga fel på 308 (än), men ändå är det en kass bil.
När ett fabrikat tar in en bil på koll, så är det bra att de de tar ansvar, när ett annat tar in en bil på koll, så är det för att kvaliteten är så låg.

Det är fortfarande gott om bilar som har plåtfälgar till vinterdäcken, har noterat VW, Audi, Volvo, Seat och Opel av de senaste modellerna.
Har generalagenten valt en olämplig fälg, så kan det väl inte vara bilens fel. Funkar de nya fälgarna så är problemet ur världen och inget att älta om.

#122 • Uppdaterat: 2014-04-15 11:15
trasten

true beliver. Du kritiserar alla andra för deras bilval, men när du själv blir påhoppad surar du ihop som en 5-åring! Intressant!

#123 • Uppdaterat: 2014-04-15 12:48
Mistro

Det är väl ännu så att vinterhjul inte normalt "ingår" vid ett nybilsköp? De bilar som jag har köpt nya har jag fått köpa till vinterhjul till rabatterat pris och det har då alltid rört sig om plåtfälgar och lite billigare däck.
En del VILL sedan ha alufälgar och köper det men är det fortfarande inte vanligast med plåt?
Sen handlar det nog om kostnader också då en alufälg inte alltid kostar mer. Att Vib skulle lägga till några tusen för att få alufälg till vinterdäcken ser jag dock som mindre troligt?

Mängden snö har ju sen också en hel del att säga och säkert innebär det vanligtvis inga problem med dessa fälgar i övriga landet? ...( Typ "Norrlandskörning"..välj fälgar som lämpar sig för detta )

#124 • Uppdaterat: 2014-04-15 13:17
Audi A5 SB

Plåtfälgar till vinterdäcken? Det har jag inte haft de senaste 10 åren. Jag kör min bil i Norrland på vintern (några gånger i "snöstorm") och har då aldrig, verkligen aldrig råkat ut för fastfrusna bakhjul eller ens hört talas om någon som haft problem med det. Nu pratar vi inte fastfrusen handbroms, det är en annan sak....

Mina kollegor slutade med plåtfälgar för 10 år sedan. Sedan dess har de kört både Fordar, Peugeoter och Passater. Låsta bakhjul? Nej.

#125 • Uppdaterat: 2014-04-15 15:42
Pi

Ibland ingår vinterhjul när man köper nybil - ibland inte. Det beror bl a på under vilken årstid man köper bilen och handlarens paketering.
Jag har dock alltid krav på bra vinterdäck - typ Nokian eller Conti - och det brukar lösa sig - t o m hos Kia-handlaren som normalt körde med Hankook-däck men fick glädjen att leverera Nokian-däck på vår lilla bil...:)

#126 • Uppdaterat: 2014-04-15 17:46
trasten

Jag skulle nog säga att det är ovanligt med plåtfälgar överhuvudtaget på nyare bilar, i alla fall i Stockholmsområdet!

#127 • Uppdaterat: 2014-04-15 23:02
Roger Skagerström

De fälgar som säljs i paket med vinterdäck hos däckhandlare och bilhandlare är speciellt utvalda fälgar som är mer lämpade för vinterbruk än övriga designer. De har ofta rätt "tråkig" design. Minimalt med vinklar och kanter, och nästan alltid platta ekrar. Just för att minimera risken att snö och is byggs upp. Vanliga fälgar är inte sällan designade för att ordna lite vinddrag åt bromsarna dessutom, vilket betyder att de "suger" in skit. Och snö.

Har för mig om att vissa modeller under åren med varit uttalat tåliga mot salt etc. Troligen tjockare färg bara ifs, inget mer avancerat än så. Men jag tror inte man ska förvänta sig att tex fälgar med plankpolerade detaljer ska klara sig speciellt bra i saltslaket. Lacksläpp och ärgskador lär uppstå och det är knappast konstigt.

#128 • Uppdaterat: 2014-04-16 19:44
Audi A5 SB

Roger skrev: "Vanliga fälgar är inte sällan designade för att ordna lite vinddrag åt bromsarna dessutom, vilket betyder att de "suger" in skit. Och snö. "

I detta fallet (Peogeot 308) så stämmer det möjligen på bilens ena sida. Men eftersom fälgarna är symmetriska, så skulle det betyda att det "blåser" ut skiten på andra sidan bilen. Men nu var det ju inte så. Bilmodellen kommer, enligt mitt förmenande, att modifieras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.