Nästa artikel
Krav på tuffare tag mot fortkörare
Nyheter

Krav på tuffare tag mot fortkörare

Publicerad 10 april 2014 (uppdaterad 10 april 2014)
Det är oacceptabelt att mer än hälften av alla bilister kör för fort, anser Trafikverket som vill trappa upp kampen mot fortkörarna.

Förra året omkom 260 personer i trafiken, enligt siffror från Trafikverket. Det är en minskning med nio procent jämfört med 2012 och en historiskt låg nivå.

– Det är ”all time low” sedan andra världskriget, konstaterar Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

Men även om antalet trafikdöda minskar fortsätter hastigheten på vägarna att gäcka Trafikverket. Under 2013 var det bara 47 procent av trafiken på det statliga vägnätet som följde hastighetsgränserna. Målet för 2020 är 80 procent – men dit är det långt.

– Det här är en fråga som vi måste fokusera på. Det går alldeles för långsamt för att komma åt den här delen, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Viktigaste verktyget för att komma åt fortkörarna är fartkameror, bedömer Trafikverket. Mellan 2014 och 2020 ska ytterligare 200-300 kameror sättas upp varje år.

Diskutera: Vad kan göras för att fler ska köra inom hastighetsgränserna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2014-04-13 13:32
ola e

Passar på att sammanfatta:

Det som jag skrivit om i USA och NZ visar att om man ser det på längre sikt så minskar olyckorna mer när man höjer hastigheten. T.o.m. Texas som höjt hastigheten på delar av sina vägar med 48 km/tim, har minskat sina olyckor mer än genomsnittet i USA sedan 1975 då alla delstater hade högsta hastighet 55 mph.

Trafikverket använder potensmodellen och använder den till allt även om man kommit fram till annat i djupstudier av olyckor. Är det något som inte stämmer med potensmodellen så tror man alltid att man själv gjort en felbedömning av hastigheten om det visar för bra siffror att köra fort.
Man behöver inte räkna fram verkliga resultat utan man mäter bara genomsnittshastigheten. Om genomsnittshastigheten höjs med 10 km blir det en ökning av dödsolyckor med 70 %. Om hastigheten minskar med 10 km/tim minskar dödsolyckorna med 40 %(ungefärliga siffror) enligt potensmodellen.

Potensmodellen är att man använt många rapporter om resultat av hastighetsändringar. Dessa rapporter brukar innehålla ett eller ett par år före och efter en hastighetsändring. Man får alltså bara ett resultat på vad som händer på kort sikt. USAs och NZs hastighetsförändringar visar också en förhöjd risk åren närmast efter en höjning av hastigheterna, men sedan kommer man ikapp och förbi så nu har USAs delstater som höjt hastigheterna mest(75 mph) gått förbi de som höjt minst(65 mph).

Skulle Trafikverket vara bara lite misstänksam mot potensmodellen så skull man inte lägga fram dessa beslut om trafikkameror eller försök att sänka hastigheter.

#11g • Uppdaterat: 2014-04-14 12:56
Hackenbush

Trafikverket har helt rätt i att sänka hastighetsbegränsningarna för att minska olyckorna på våra vägar men Trafikverket bör då sänka högsta hastigheten till 0 för att det skall få en verklig effekt.

#11h • Uppdaterat: 2014-04-14 14:31
ola e

Hackenbush, det är naturligtvis lösningen. Men då kommer gång och cykelolyckorna att öka desto mer.

Nollvisionens mål om hastigheten 2020 är att genomsnittshastigheten skall vara 77 km/timmen. Vi har 2013, 78 km/tim i genomsnittshastighet. Men vi har bara 47 % som håller hastigheten, och TV vill upp till 80 %. Man säger inte vilka som skall hålla hastighetsgränsen - är det de som kör 100 km för fort eller 5 km för fort.

TV skriver att utökad ATK är särskilt betydelsefull på 80-sträckor. På dessa omkom 26 personer 2013.

70-sträckorna däremot är man nöjda med - där håller 77 % hastigheten. På 70-sträckorna omkom 77 personer 2013.

Hela rapporten har du i länken:

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7339/2014_068_analys_av_trafiksakerhetsutvecklingen_inom_vagtrafik_2013_malstyrning_av_trafiksakerhetsarbetet_mot_etappmalen_2020.pdf

#11i • Uppdaterat: 2014-04-14 14:54
Hackenbush

jovisst ökar gång och cykelolyckorna då men bilolyckorna minskar till 0 och det är ju Trafikverkets mål. Var det någon som sade "skygglappar"?

#11j • Uppdaterat: 2014-04-14 15:23
ola e

Men hästar brukar springa fortare med skygglappar så det kan de väl inte ha med den visionen.

#11k • Uppdaterat: 2014-04-15 09:53
Leif Kavander

Finns det någon "färsk" undersökning som visar vilka bilar som mest frekvent är inblandad i olyckor, där hastigheten "ställt" till det?

#11l • Uppdaterat: 2014-04-15 11:21
ola e

Leif, jag känner inte till någon. Tycker att det överhuvud tagit finns väldigt lite om olika hastigheter och olyckor.
I USA finns det närmare 40 % fordon som väger 1900 kg eller mer. Om du kör en bil som väger 1200 kg är det som att du krockar med en som väger 1200 kg men kör 20 km för fort(hastighet 90km/tim).

Därför kan länken som bifogas stämma ganska bra för de lättaste bilklasserna. Lite svårläst på grund av formatet. Den första raden i det ljusblå fältet anger risken. Bara de vanligaste bilmärkena finns med.

http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr4605.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.