Nästa artikel
Bilfrågan: Skadligt med starthjälp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadligt med starthjälp?

Publicerad 17 januari 2014 (uppdaterad 28 april 2021)
"Kan man ge eller ta emot starthjälp via kablar mellan batterierna utan att skada bilens elektronik?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi Q3 2.0 TFSI quattro S-Tronic -13. Har hört att man inte ska ge starthjälp då elektroniken i bilen förstörs. Kan man ge eller ta emot starthjälp via kablar mellan batterierna på respektive bilar utan att skada elektroniken i bilen?

Crister U

SVAR:
För att ge eller ta emot starthjälp ska man följa den beskrivning och anvisningar/varningar som finns i bilens instruktionsbok, vilken bland annat anger att man på Q3 ska ansluta plus- respektive minuskabel till de anslutningar i motorutrymmet som anges. I detta fallet plus till batteriets pluspol och minuskabel till starthjälpsbulten på karossen bredvid batteriet.

Om man följer instruktionerna är det ingen fara för elektroniken.

Irene Bernald, Audi Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-17 10:30
saabnisse

Jag har ju jobbat mycket åt försvaret och inom vissa militära kretsar anses det i vissa fall, trots avancerad utrustning, att kan man inte utföra en riktig handling med hjälp av förutfattade meningar är apparaten felkonstruerad.

Nu finns det som väl är instruktioner som ansvarigt befäl är skyldiga att se till att brukarna förstår innan utrustningen används.

Att inte läsa en instruktionsbok till en ny bil som man betalat mycket pengar för tycker jag tyder på ett monumentalt ointresse.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-17 13:13
joja

"starthjälpsbulten"
Det var nytt
Irene nämner det som om det var något helt självklart.
Men hon har nog bara läst instruktionsboken.
Bättre än instruktionsbok är att veta vad man gör!
Mycket kan hända/inte hända när man skall få igång ett urladdat batteri.
Ex V Går inte att starta p gr a att man har bildörren öppen! En larmfunktion spärrar start.
Men ofta går det enkelt nog. T o m genom att koppla minus till minus och plus till plus.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-17 13:27
JOCA_1

Eftersom jag också jobbat inom försvaret så kan jag säga att den rådande åsikten när jag gjorde det var att man inte skulle handha utrustning man inte var utbildad för. D.v.s. läs instruktionsboken, självklart. Min Merca har t.ex. en skydds-mode där elektriska förbrukare stängs av till dess batteriet blivit ordentligt laddat. Plus till plus och minus till jordpunkt på bilen.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-17 13:59
saabnisse

@JOCA det var just det jag skrev!

#5 • Uppdaterat: 2014-01-17 16:02
joja

KaptenO verkar vara en riktig hetsporre! Fatter lite långsamt också. Noterade inte att jag skrev går "t.o.m". att koppla pol till pol. Menar däremed inte att det är rätt. Det avråds från detta i alla sammanhang. MEN många gör så har jag sett och det funkar. (Jag har aldrig själv gjort det).

Sen finns det saker som man fortfarande kan förstå i bilar mer än just detta med kopplingarna.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-17 18:54
Eric H

Riktiga Män läser inte instruktionsböcker - och rakar sig med vinkelslipen....
Det som inte är självklart hur det ska användas är felkonstruerat..

#7 • Uppdaterat: 2014-01-18 05:29
John2008

Jag har alltid kopplat direkt från batteri till batteri utan att det varit några problem. Det finns startkablar med någon form av överspänningsskydd, så det kanske vore något om man behöver investera i nya.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-18 13:42
benny72_1

Själv fick jag information från en verkstad att generatorn riskerar att brännas sönder om man ger starthjälp (det hade enligt honom hänt flera gånger). Detta eftersom strömförbrukningen då startmotorn går i den hjälpta bilen blir så hög att generatorn i den hjälpande bilen kan komma att överbelastas. Därför rekommenderades att alltid ha bilen avstängd när starthjälp ges.

Självklart blir det ju dock problem om bilen man hjälper är svårstartad och tömmer hjälpbatteriet. Då får man be en tredje bil att ge starthjälp till de båda andra bilarna efter en stund :-).

#9 • Uppdaterat: 2014-01-18 14:19
duccedriver

Audi har haft starthjälpsbult i 25 år, pga att man på 100 med ac hade batteriet under baksätet.
Då hade man både plus och minusbult.
Jordbulten idag är bra, då man aldrig ska koppla jord i batteriet, gnistbildningen är inte bra varken för generator eller elektronik.
Med tanke på all plast i motorrummen, är det inte alltid lätt att komma åt omålad yta att fästa jordskon i.
En omtänksam detalj, för en gångs skull har man tänkt till.
Kopplar man in kablarna på en motor som är igång, kan generatorn ta skada av strömspiken, knappast om man stänger av hjälpbilens motor medan man kopplar!

#a • Uppdaterat: 2014-01-18 17:09
JOCA_1

@Saabnisse: Det är riktigt att du skrev det. Det var jag som inte läste andra stycket... hahah... "Gör om - gör rätt". :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.