Nästa artikel
Årets Bil 2013 – därför vann Volkswagen Golf
Årets Bil

Årets Bil 2013 – därför vann Volkswagen Golf

Publicerad 4 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volkswagen Golf är en komplett bil och den givna vinnaren av titeln Årets Bil 2013, det menar den svenska delen av juryn.

Vinnaren av utmärkelsen Årets Bil 2013 tillkännagavs på måndagen vid en ceremoni på bilsalongen i Genève. När alla röster från juryns 58 medlemmar var räknade stod det klart att Volkswagen Golf vunnit en jordskredsseger.

Volkswagen Golf tilldelades 414 poäng, mer än dubbelt så många som tvåan Toyota GT86/Subaru BRZ, som noterade 202 poäng. Svenska hoppet Volvo V40 placerade sig på tredje plats med 189 poäng.

Var och en av juryns 58 medlemmar – motorjournalister från 22 europeiska länder – fördelade 25 poäng mellan minst fem av de åtta finalisterna.

Vi Bilägares Tommy Wahlström, en av tre svenska representanter i juryn, tycker att rätt bil vann. Golf erbjuds med bensin- och dieselmotor och snart som gasbil, elbil och laddhybrid och dessutom i flera karossvarianter.

– Det är en styrkedemonstration när resten av världen inte har några pengar och knappt har råd att utveckla någonting alls, då kan Volkswagen utveckla en helt ny bil, massor av nya drivlinor, nytt chassi och flera karossformer. Det är ett otroligt styrkebesked, säger Tommy Wahlström, direkt från mässgolvet.

Erbjuder alla sorters drivlinor
Av juryns 58 medlemmar gav 45 flest poäng till Volkswagen Golf. Även Håkan Matson, Dagens Industri, hade den tyska modellen som förstaval.

– Därför att det är en komplett bil som erbjuder alla sorters drivlinor, flera karossversioner, bra kvalitet och bra säkerhet. Volkswagens MQB-teknik gör det också möjligt för fler att köpa mer avancerad teknik, säger Håkan Matson.

Lasse Holmström, Sydsvenskan, fördelade tio poäng till vinnaren Volkswagen Golf, nio till Volvo V40 och fyra till Ford B-Max.

– De övriga fem finalisterna är bra, nya bilar, men inte nydanade och inte bilar som för utvecklingen framåt. Jag tycker att Golf och V40 var i en klass för sig, med B-Max som klar trea, säger Lasse Holmström.

I Vi Bilägare nummer 3/2013, som just nu finns ute i butik, ställer vi Volkswagen Golf mot klassmotståndarna Seat Leon och Toyota Auris.

Missa inte bildspelet med Volkswagen Golf, klicka på bilden en bit ner i spalten till höger.

Läs mer om Årets Bil 2013:
Podcast: Därför vann Volkswagen Golf Årets Bil 2013

"Rätt bil vann!"

Diskutera: Vann rätt bil?

Relaterade bildspel

Poäng:

Var och en av jurymedlemmarna har fördelat 25 poäng mellan minst fem av de åtta finalisterna.

1. Volkswagen Golf, 414
2. Toyota GT86/Subaru BRZ, 202
3. Volvo V40, 189
4. Ford, 148
5. Mercedes A-klass, 138
6. Renault Clio, 128
7. Peugeot 208, 120
8.
Hyundai i30, 111

Tidigare vinnare:

2012: Opel Ampera
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes-Benz 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

 

Mazda Halvljus Helljus
Längd, m 83 183
Bredd, m 27 21
Betyg 3/5 3/5

Spolning: Ja.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2013-03-06 04:46
Roy J

Jag instämmer kanske inte i allt Raphael skriver, men han argumenterar åtminstone. En del av er som inte tycker som han uttrycker mer åsikter än argument, t ex Jes som annars kan komma med roliga reflektioner och bra synpunkter - men alltså inte alltid.
Varför skulle det vara så illa att uttrycka sitt gillande över franska och italienska bilar? Ofta nog får dessa ta stryk här i spalterna utan att det blir en radda sura rektioner som nu.
Jag har för övrigt själv uttalat mitt gillande beträffande Citroën men också uttryckt farhågor beträffande kvaliteten.

Jag vet inte riktigt vad du vill att moderatorer ska tag i, Shogun. Kanske menar du det jag just beskrivit - oförmågan att acceptera en persons synpunkter och när han argumenterar väl för sin sak snarast bli beskylld för att vara enögd - en sån där som bara gillar franska bilar och inte är något att bry sig om.
Det är aldrig roligt att tvingas gå i försvarsställning mot tyckanden hit och dit som läggs fram utan något egentligt underlag. Man kan ju inte argumentera mot tomma ord.

Thomas Möller visar i sina försök till humor (tror jag) att han dessvärre saknar just det.

Får läsa vidare senare...

#12a • Uppdaterat: 2013-03-06 09:54
Irvor

Jag tycker V40 är minst lika kompetent som Golf, och hade hellre sett den som årets bil.

#12b • Uppdaterat: 2013-03-06 10:36
Gäst (ej verifierad)

Golf är förvisso en rätt allround bil, bra på det mesta, men har aldrig förstått alla hyllningar. På ett område är den dock klassbäst och det är kvalitetskänslan. I övrigt tycker jag att den i bästa fall är ungefär lika bra som konkurrenterna eller i andra fall medelmåttig.

Och med VAG:s numera allt mer uppmärksammade tveksamma kvalitet så skulle jag aldrig ens överväga en.

Finns bättre och framförallt mer prisvärda alternativ; både tyska och franska.

#12c • Uppdaterat: 2013-03-06 14:04
Raphael

Vännen Al,

Du hänvisar till Svensk Bilprovnings statistik och du påstår att Renault är sämst. Jag har gått igenom statistiken. Bilprovningens statistik sammanfattade år 2011 visar följande:

Det finns två fel som SBP lyfter som vanligast - glapp i styrelser och spindelleder. Tittar vi på styrlederna så listar SBP 10 modeller som är sämre än genomsnittet. En av dessa är Renault Espace bensin, den enda Renault här. Fem är Volvo, två är Chrysler Voyager, övriga är BMW 5 serie sedan och Land Rover Freelander.

Detta årsmodell 2007, tre år gamla.
Tittar vi på Renault Espace så innebär det 7 procent, dvs 93 procent av Espace har inget fel på styrlederna.

Spindelleder:
Renault Espace ligger sämst till med endast 92 procent felfria bilar, alltså 8 procent har fel. Andra bilar som ligger i listan är Hyundai Santa Fé och Nissan X-Trail.

Detta är de fel som kallas för modellrelaterade.
Tittar vi på ägarrelaterade fel, så är vanligaste felet - alla bilmärken och modeller - strålkastare. Lampor som ägaren har glömt byta, eller felaktig ljusinställning.

Här finns också Renault Espace bensin där 14 procent hade felaktig inställning eller lampan inte bytt. Här finns också Mercedes A-klass, Nissan Note, Volvo C70, Land Rover Freelander, Opel Zafira och Ford Ka. Espace är enda Renault i listan över sämst ägare.

Nästa som tas upp av Bilprovningen är felaktig dragkrok, kulkoppling. Här finns inte någon Renault med i listan, däremot finns Audi Q7, Mercedes M-klass, Skoda Roomster och Octavia, Toyota Rav4, Volkswagen Touraeq m fl.

Tittar vi på rost så listar SBP siffror årsmodell 2000. Underkända bilar på grund av rost i bärande konstruktion:

Ingen Renault, däremot många asiater. Hyundai Sonata, Kia Clarus och Sephia, Suzuki Baleno. Även Ford Escort halvkombi.

Rostskadade bromsrör:
Inte heller här någon Renault, däremot Saab 9-3, Opel Zafira, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan, Suzuki Swift och Alto, Kia Clarus kombi och Nissan Terrano II.

Går vi längre tillbaks och tittar på årsmodell 1998 så hittar vi faktiskt både Renault Laguna och Scenic. Detta är första generationen av dessa modeller. Helt klart var rostskyddet bristfälligt då, men på senare generationer är det förbättrat vilket Bilprovningens statistik visar. Kom också ihåg att Vi Bilägare har gett Renault modeller 5 stjärnor i rostbetyg flera år i rad. Min Mégane II Tourer -04 fick beröm varje gång jag var på bilprovningen, de tyckte den var mycket fin undertill. Renaults rostproblem är därför lösta sedan länge.

1998 hittar vi också modeller som Mazda 626, Seat Toledo, Ford Mondeo, Opel Sintra, och den modell som är allra sämst - Ford Escort.

Att påstå att Renault har undermålig kvalitet och dessutom jämföra med Volvo med hänvisning till SBP, det anser jag vara påståenden som inte stämmer med verkligheten. Som vi kan se så är sämsta Renault i listan Espace, en bil som inte har sålts i särskilt många exemplar i Sverige och det handlar egentligen enbart om spindelleder där 92 procent av Espace är felfria. Tittar vi på styrleder så leds sämst-listan av Volvo med hela fem modeller bland 10-sämst-listan - Volvo lägger beslag på 50 procent av platserna där. Volvo som påstås ha ett annat, underförstått "bättre", kvalitetstänk än Renault. Jojo säger jag bara...

Och när det gäller ägarrelaterade fel som att man har glömt byta en lampa, ja den som avstår från att köpa en bil utifrån att tidigare ägaren har glömt byta en lampa - det är inget val som jag anser är rationellt.

Därför ser jag att Als motvilja mot Frankrike i allmänhet och Renault i synnerhet, snarare handlar om känslor än rationellt tänkande. Al lyfter gärna fram Clio som en skitbil, trots att Renault Clio inte ens finns med i SBP:s statistik över de sämsta bilarna. Als påståenden saknar därför rationell grund.

Dessutom Al, så kritiserar du ett företag som inte längre finns. Du kritiserar Renaults produktutveckling och pratar om Volvos 800-serie. Vi snackar alltså början av 90-talet. Renault anno 2013 är ett helt annat företag. Sedan flera år tillbaks leds verksamheten av den Carlos Ghosn, som har strukturerat om verksamheten och förändrat Renault från grunden. Hans förändringar omfattar Renaults hela verksamhet - produktutveckling, marknadsstrategier, personal- och kundvård, management och återförsäljare. Därför är det så grovt fel att klaga på Renault 2013 utifrån vad Renault gjorde för 20 år sedan!

Al, du lever i en gången tid som inte finns längre. Välkommen ut ur tidsmaskinen och kliv in i dagens värld och verklighet!

Mina Renault har gått igenom bilprovningen utan anmärkning, jag har bara gjort vanlig service på dem och båda rullade över 15 000 mil innan jag bytte till något annat. Jag kör närmare 2 500 mil om året.

Fördomar finns det gott om, inte minst mot andra kulturer och människor. Dessa känslomässiga fördomar saknas det stöd för när vi tittar igenom statistik och rationell argumentation.

Jag avslutar detta inlägg genom att önska Hr Al en trevlig dag.

#12d • Uppdaterat: 2013-03-06 16:10
KaptenOberkommando

Kan ViBilägare införa max antal tecken för ett inlägg? Kanske att 1 500 tecken kunde vara lämpligt eller så?! Det kan inte vara meningen att vissa skall få skriva sönder kommentarsfältet med inlägg på upp emot 5 000 tecken.

#12e • Uppdaterat: 2013-03-06 16:11
hultarn

AL: det är intressant att du fortsätter prata om vad som hände på 70-talet, men undviker att kommentera vad jag skrev långt tidigare när det gäller Renaults utveckling på krocksäkerhet och rostskydd i modern tid.
Hur kan det komma sig att de genuint dåliga fransmännen är lika bra som duktiga Volvo, när de inte haft samarbete på så många år?

Självklart tycker inte de på Volvo att Renault kan något. Saab tyckte inte Opel kunde nåt, och Opel tyckte inte att Saab kunde nåt. Listan kan göras lång....

Men tack för listan du länkade till, AL, där ser man att ingen Volvo var bättre än Citroen, att Megane var bättre än kvalitetsbilen Volvo V40, osv.....

Vad är det för fel på Dekras siffror? Bilar ur samma åldersgrupp jämförs, och när det gäller denna storleksklass så lär inte körsträcka skilja så speciellt mycket, eller hur?

Nej, jag tycker att många av kommentarerna här är väldigt fördomsfulla och baserade på andras uttalanden. "Franska bilar är bara skit, det vet man väl."
När någon påpekar att hans franska bil funkat utmärkt i många år, så blir han antingen kallad lögnare eller turgubbe.
Så lät det även när jag hade Fiat Uno, det var väldigt många expertkommentarer om bilen i fråga, fast ingen av dem som sa sig ha så mycket kunskap om den eländiga italienska bilen hade nånsin ägt nån...

#12f • Uppdaterat: 2013-03-06 18:46
IngoS

Besviken på ALs argumentation. Han om någon borde inse farorna med att använda tysk bilprovningstatitik i argumentationen. Det det är naturligtvis inte ur vägen att ha bra spindelleder etc, men de dyraste felen, mest relevanta för köparna kommer inte fram i en bilprovningsstatistik.

#12g • Uppdaterat: 2013-03-06 19:33
Audi A5 SB

IngoS; du blandar möjligen inte ihop AL med Raphael???

#12h • Uppdaterat: 2013-03-06 19:47
IngoS

Förlåt AL, du hade inte hänvisat till Dekra. Pudel! SBPs statistik må vara säkrare rent statistiskt, men är den så relevant att man alls bör hänvisa till den?

#12i • Uppdaterat: 2013-03-06 23:11
hultarn

AL: japp, och Clio ligger även på 106:e plats, hur kommer det sig?

Sen "glömde" du kommentera att Citroen ligger före den helsvenska kvalitetsprodukten Volvo, närmast kommer C70 som endast gått 10724 mil jämför med Xantias 13565.

Hur många fler procent fel det innebär på Volvo orkar jag inte räkna ut, så jag nöjer mig med att den statistik som du hänvisar till visar att bästa Volvo ligger på 48:e plats (trots kort körsträcka)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.