Nästa artikel
Bilfrågan: Farliga farthinder?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farliga farthinder?

Publicerad 4 januari 2013 (uppdaterad 4 januari 2013)
"Får farthinder tvinga till fartsänkning under den tillåtna på sträckan? Vems är ansvaret om bilen skadas?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag undrar vad som gäller för utformning av farthinder. Får de se ut precis hur som helst? Får de tvinga till fartsänkning mycket under den tillåtna på sträckan?

I Stockholm kräver många gupp att man kör under 20 km/tim, trots att max hastigheten är 30! Vet jag inte om detta i förväg kan jag ju skada bilen! Och vems ansvar blir det om jag kört lagligt med en standardbil och ändå råkat ut för skada?

JK, Bromma

SVAR:
När det gäller vägbulor och andra farthinder är det upp till föraren att bedöma med vilken hastighet hans eller hennes bil kan passera. Kan farthindret inte köras över i högsta tillåten eller rekommenderad hastighet med en ordinär personbil utan skaderisk bör det finnas varningsmärke för hindret.

Om man kör så fort att bilen skadas och hävdar att väghållaren är vållande kan man kräva ersättning av väghållaren och om ersättning nekas, vilket oftast torde vara fallet, kan man stämma väghållaren.

Om väghållaren visar att denne följt rekommendationerna i VGU, Vägars och Gators Utformning, en handbok som kommunerna och Trafikverket står bakom, är det inte sannolikt att någon domstol skulle döma väghållaren som vållande av bilskadan.
 

Bengt Dieden, Vi Bilägare
 

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-01-08 07:05
1storstark

Gasa - bromsa - gasa - bromsa! Vart tog miljötänket vägen?

#c • Uppdaterat: 2013-01-09 08:52
Meganmannen

Förvånande många kommentarer på en så fånig fråga.
Det är kanske dags att Vi bilägare börjar testa vilken hastighet som bilarna klarar att passera ett standardiserat farthinder, utan att det blir obekvämt eller att bilen riskeras skadas då denna fråga verkar viktig för läsarna?
Även om man tycker att testet skule vara utan värde, så vore det bra med ett test som visar nackdelarna med allt för hård fjädring och dåligt avstämda fjädringskomponenter. Sverige har massvis med usla landsvägar där bilar som klarar farthinder i rimlig hastighet är de som är bekväma när vägen inte är helt slät.

#d • Uppdaterat: 2013-01-19 11:18
sackese

I min kommun så har ansvariga trafikplanerare fått dille på tre olika tokstollerier

Vägbulorna är både höga och av sådan dålig kvalité att det finns gropar i dessa. Om man kör snabbare än 10km/h så slår man i framdelen på bilen, inte beroende på höjden, utan för att gunget när däcket åker ner i hålet får bilen att niga.

Man har överöst hela samhället med cirkulationsplatser, på vissa sträckor så har man 3 CP inom loppet av 200 meter... Kommunen har bestämt sig för att samtliga trafikljus skall försvinna, vilket för med sig att samtliga trafikskolor protesterat, och i förlängning läggas ner...

Alla vägkanter, även i CP, består numera av den berömda granitstenen utan avfasade kanter. Detta innebär att gör man ett litet misstag så får man däck och fälgar i bästa fall skrapade, och i sämsta fall söndertrasade. Har inte dessa individer förstått vad Vägverket arbetar med, en förlåtande trafikmiljö?

#e • Uppdaterat: 2015-02-03 13:33
Brunsås

Det här borde lösa problemet?
https://www.youtube.com/watch?v=KxpvwKiOpag

#f • Uppdaterat: 2016-08-20 11:49
hans.antnas

Farthindren byggs ju därför att vissa bilförarre inte kann visa häsyn och omdöme i trafiken , vissa kör ju 70 knyck inom 30 begränsning och på den gata där man bor det är ju därför vissa föräldrar söker tillstånd och sättter ut blomlådor på gatorna. När mina barn var små hade vi en polis som körde fort och körde på en flicka och sen skällde ut föräldrarna för att barnet cyklade ut på gatan,vissa tror tydligen att gator och vägar är deras egna och att man där kan köra som man själv bestämmer

#g • Uppdaterat: 2016-08-20 12:00
Vidstige

I Stockholm är det galet mycket "gupp" på sina sträckor på småvägar. Sen jag skaffade en hybrid har mitt blodtryck helt klart sjunkit, nu är det inte samma grej att bromsa in och sen gasa iväg längre. Bromskraftsåtervinning, elmotor och automat underlättar oerhört. Det gör då också att man stör omgivningen mindre, för det handlar ju ofta om bostadsområden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.