Nästa artikel
Kräv full garanti!
Ledare

Kräv full garanti!

Publicerad 4 december 2012 (uppdaterad 4 december 2012)

Från tid till annan säger sig bilbranschen vilja göra sig kvitt sitt skamfilade rykte, lämna hästhandlarstämpeln och bli seriös. Men försök med fasta priser, kontrollerade verkstäder och olika typer av garantier verkar inte hjälpa. Fortfarande ter det sig som en stor mängd energi och arbetstid används till att finna nya finurliga lösningar för att öka vinsterna istället för att göra vettiga affärer som är bra för alla inblandade, såväl säljare som köpare.

I nummer 17/2012 av Vi Bilägare (i butik den 4 december) kan läsa om hur bilhandlarna förregistrerar nya bilar och hur garantitiden därmed börjar ticka. Trots det säljs dessa bilar senare som helt nya till intet ont anande kunder.

Förregistreringarna görs på grund av den registreringsbonus som vissa märken nu och då ger sina återförsäljare. Själv jobbade jag inom Volvohandeln på 80-talet och jag vill minnas att vi då fick 7 000 kr i bonus för varje 740 vi registrerade före ett visst månadsskifte. Jag antar att den ersättningen vuxit rejält sedan dess.

Generalagenterna gör den här typen av kampanjer för att trycka upp vissa modeller i registreringsstatistiken och därmed få dem att framstå som mer attraktiva än de är. Men det ligger nära till hands att misstänka att det även finns en annan agenda i bakgrunden. För varje garantimånad som försvinner när bilen står i försäljningshallen blir det naturligtvis mindre kostnader för garantireparationer när bilen väl sålts och hamnat hos kund.

Bilhandeln förnekar att så skulle vara fallet men verkar inte själv vara beredd att ta tag i frågan och sluta med förregistreringarna. Då blir det istället upp till oss konsumenter att se till att vi går skadelösa ur bilhandelns dolda bonussystem.

Kräv ett köpeavtal av vilket det framgår att garantitiden börjar löpa från den dag bilen levererats! Om inte bilhandlaren går med på detta – gå någon annanstans!

Läs mer:
Så luras kunden på nybilsgarantin

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-04 10:40
KaptenOberkommando

Men fortfarande är det enligt Konsumentköplagen datumet på kvittot för betalningen som gäller för garantitidens början.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-04 10:50
Hackenbush

Verkar som om Kapten har rätt om man tittar på vad konsumentköpslagen säger.

"Garanti är ett helt frivilligt åtagande och kan lämnas av säljaren själv eller av t.ex. tillverkaren. Oavsett när funktionaliteten i varan försämras under garantitiden så skyddas köparen. Han behöver inte bevisa att felet har funnits från början men det får heller inte bero på olyckshändelse, vanvård eller liknande som beskrivs i lagtexten. Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det.

Eftersom garantin är frivillig från säljarens sida så påverkas inte köparens rätt att åberopa KKöpL. Om vissa funktioner på varan har uteslutits ur garantiavtalet så har köparen alltid sina rättigheter genom KKöpL i alla fall. "

Det borde alltså inte vara något problem att få garantireparationer utförda under hela garantitiden räknat från kundens inköpsdatum med kvitto oavsett vad bilfirman säger.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-04 11:16
KaptenOberkommando

Dessutom står det i Konsumentköplagen att säljaren inte får göra några inskränkningar som är till nackdel för kunden. Och att försöka "blåsa" kunden genom att dra undan några månaders ansvar för den sålda produkten är ju just att försöka göra inskränkningar som är till nackdel för kunden - och ett sådant agerande från säljarens sida strider då klart mot Konsumentköplagen.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:32
mcregor (ej verifierad)

...och så var det igång igen....
Givetvis vill vi alla ha så lång garanti som möjligt och att man när man köper en okörd bil också får full fabriksgaranti från den dagen jag som köpare hämtar ut bilen - ovanpå KKöpLs reklamationsrätt. Men skilj på reklamationsrätten, för den kommer försäljarna inte ifrån, och det frivilliga åtagandet garanti. Den kan uppenbarligen säljaren/tillverkaren tillåtas räkna från första registreringstillfället som läget är idag - annars hade knappast denna artikel i ViB kommit till.
Sen hoppas jag som alla andra att bilförsäljarna tar sitt ansvar och låter garantin gälla från det bilen har en "verklig" kund och inte bara bilaffären själv..

#5 • Uppdaterat: 2012-12-04 14:36
KaptenOberkommando

mcregor, varför envisas du med att blanda in tillverkaren? Det är inte Audi i Ingolstadt som säljer bilen i Sverige - det sköts en svensk näringsidkare, och det är mot denna som den svenska konsumenten har ett avtal reglerat i Konsumentköplagen. Glöm tillverkaren. Och det är faktiskt datumet på köpekvittot som markerar startdatum för garantier/reklamationsrätten. Att ViBilägare tar upp frågan beror på att tidningen har dålig koll på vad lagen säger.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-04 14:52
mcregor (ej verifierad)

Amen Kapten - jag har sagt varför tidigare så jag kommenterar inte detta längre för det är tyvärr fruktlöst. Sen har jag precis samma åsikt som övriga om hur det borde vara så där skiljer inget.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-04 17:30
dogdex

Garantin gäller från den dagen som står på kvitto eller köpekontrakt något
annat har inte jag varit med.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-04 19:03
mcregor (ej verifierad)

Det jag har varit med om är att datumet skrivits in i serviceboken el likn och sen stämplats med företagets namnstämpel. Detta antar jag är för att garantin följer bilen och normalt skickar man inte med sina kvitton eller köpeavtal när man byter in bilen så småningom. Men som Jes_ säger - jag undrar om detta egentligen är ett icke-problem i realiteten.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-04 20:36
Roy J

Det här har vi ju redan tjatat om i en annan tråd!

Mcregor har rätt.
Konsumentköplagen och garanti är två helt skilda saker.
Garantin utfärdas av tillverkaren/importören och återförsäljaren har i princip ingenting med den att göra - men ändå blir det han som man har rätten att vända sig till enligt Konsumentköplagen. Garantin kan gälla lite hur som helst, men som vi sett i en annan artikel så kan branschorganisationer trycka på.

Alltså, garantin gäller normalt från inregistreringsdatumet, men inte för alla bilmärken. Se tidningen.

Konsumentköplagen gäller från försäljningsdagen och funkar som en garanti i sex månader. Allt som händer inom den tiden räknas som ett ursprungligt fel.
Efter dessa sex månader och upp till tre år från inköpsdatum så måste kunden bevisa att det handlar om ett ursprungligt fel.
Konsumenten har alltid rätten att vända sig till försäljningsstället och behöver inte acceptera att bli hänvisad vidare.
Det här gäller alla produkter som säljs till konsument.
Sen finns det ju praktiskt tagit alltid någon form av garanti.

När bilen omfattas av en garanti som är längre än tre år, så gäller den alltså utöver Konsumentköplagen - och den extra tiden räknas då normalt från inregistreringsdatumet vilket kan vara tidigare än försäljningsdatumet.

Fullt skydd har man alltså normalt endast under sex månader från inköpsdatumet.

#a • Uppdaterat: 2012-12-04 22:49
KaptenOberkommando

Nja, alltså, Konsumentköplagen är en sak medan garanti och reklamationsrätt är två helt skilda saker. Detta trodde jag att alla förstod (jag har själv påpekat skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt i en annan tråd för ett tag sedan). Men även Roy missar att det i Konsumentköplagen klart står att en näringsidkare INTE får vidta åtgärder som inskränker det som utlovats vid köpet av en ny produkt. Att sälja en bil som redan är typ fyra månader "begagnad" bara för att återförsäljaren Ruffel och Lur och Bluffstad redan har reggat bilen en gång för statistikens skull fastän bilen är sprillans ny är just ett försök till en sådan inskränkning - och detta är olagligt! Det är och förblir från köpedatumet som garantier/reklamationsrätt börjar gälla. Och detta är ju jäkligt viktigt att förstå, eftersom om en bil redan har sju månader på sig som reggad - fastän den är sprillans ny - skulle ju den allmänna regeln om sex månaders "grundgaranti" (som Konsumentköplagen garanterar) redan vara förbrukad. Men icke, en sådan inskränkning är olagligt enligt Konsumentköplagen.

När Roy skriver "Konsumentköplagen gäller från försäljningsdagen och funkar som en garanti i sex månader. Allt som händer inom den tiden räknas som ett ursprungligt fel.
Efter dessa sex månader och upp till tre år från inköpsdatum så måste kunden bevisa att det handlar om ett ursprungligt fel" glömmer han likväl att utfästelser som till exempel två års lackgaranti börjar gälla just från köpedatumet. I fallet med till exempel "vanliga" produkter som en brödrost finns ju som bekant inga särskilda utfästelser om lackgaranti eller annat. Men om man lovar två års lackgaranti på en bil gäller just exakt två år från köpedatumet - annars är det en inskränkning som inte godtas enligt Konsumentköplagen. Konsumentköplagens "sexmånadersgaranti" gäller de produkter och i de fall då inget annat utlovas - därefter måste kunden mycket riktigt själv bevisa att felet är ursprungligt. Men lovar en biltillverkare att lackens skick garanteras i två år så gäller den utfästelsen också i två år - räknat från försäljningsdatumet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.