Nästa artikel
Bilfrågan: Högre skatt för renare bil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Högre skatt för renare bil?

Publicerad 3 december 2012 (uppdaterad 3 december 2012)
"Man köper ju en nyare bil för att få ett renare fordon, man ska väl inte straffskattas för det?" Transportstyrelsen svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

SVAR:
Ser att det finns en fråga angående bilskatt i Vi Bilägare nummer 12/2012. Hela sanningen har inte kommit fram i svaret från Bo Göingberg på Transportstyrelsen.

Har just köpt en lätt lastbil, en Mitsubishi L200 -11, med utsläpp av 240 g/km. Skatten på denna bil är mellan 7 000 och 7 500 kr per år enligt skattemodellen som visas i tidningen.

Tittar man på liknande fordon, till exempel Nissan King Cab, Toyota Hilux med äldre årsmodell, 2005 till 2008, så är skatten strax över 4 000 kr. De fordonen har betydligt högre utsläpp per km. Vad är det för rim och reson när det är dyrare med en nyare bil än en äldre?

Man köper ju en nyare bil för att få ett renare fordon, tänker på miljön, man ska väl inte straffskattas för det? Vore tacksam att det här kommer upp till ytan, så att det kommer fram hur myndigheterna håller på!

Skogsbonde Claes-Göran Askrud, Matfors

SVAR:
Lätta lastbilar och personbilar klass II (husbilar) som tagits i bruk fram till och med 2010 beskattas enligt en skattetabell som går efter vikt, men om bilen blivit skattepliktig efter utgången av år 2010 ska dessa bilar beskattas utifrån koldioxidutsläpp.

Om Mitsubishin i fråga blivit skattepliktig i Sverige före utgången av år 2010 och beskattats efter vikt skulle fordonsskatten varit 4 653 kr, men med koldioxidbeskattning blir skatten istället 7 288 kronor.

Övergången till koldioxidbeskattning innebär så gott som alltid en skattehöjning för husbilar, pickuper, terrängbilar och andra bilar med hög bränsleförbrukning. Hela skattekonstruktionen går ut på att belöna låg bränsleförbrukning.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycker du om skattereglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-03 13:22
argotik

Att skattereglerna är ett hafsverk är det ju ingen tvekan om! Man försöker av någon outgrundlig anledning att vara först med uttolkning av nya EU-regler. Dessvärre börjar man tillämpa dessa innan de fått sin slutgiltiga utformning.
När jag gick i skolan kallades detta för fjäsk!
Förutom detta tillkommer ständigt nya oövertänkta förslag. Tillämpning av "Likhet inför lagen" har man fullständigt glömt. Två identiska fordon kan ha flera tusen i skatteskillnad. Häpnadsväcknade! Enfald!

#2 • Uppdaterat: 2012-12-03 17:08
S.Sörensen

Det bästa vad gäller utsläpp är väl att begränsa varje år hur mycket en bil får släppa ut, då blir det "självsanering" bland tillverkarna: typ en bil får max släppa ut 250g år 2020 240g nästkommande år osv.
Vad det sen gäller skatten om man vill ha millimeter rättvisa, lägg allt på bränslet! Varför ska jag betala samma vägskatt om jag kör få mil medan en som kör många betalar detsamma?

#3 • Uppdaterat: 2012-12-03 17:48
jom

Märkligt svar från transportstyrelsen.
Högre skatt sker väl med automatik redan idag när koldioxidskatten är 3:10 per liter diesel (2:51 för bensin).
Drar bilen mycket får man hög skatt,
drar den lite får man "låg" skatt.
Tillkommer gör också momsen (puh).
(Gällande koldioxidskatt från 2012-01-01).

Beskattningen på bilismen urartar fullständigt!
För att försörja det mesta uppfinner man hela tiden nya skattevägar för att plåga bilisterna.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-03 18:10
dogdex

Det är väl lätt för dom att höja skatt på bränsle och utsläpp när dom har hög lön och åker taxi fritt dom bryr sig inte om oss vanliga.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-03 18:13
S-E S

Ni har alldeles rätt S. Sörensen och jom. Ni använder huvudet och ser de fullständigt efterblivna tankegångar och resonemang som Transportstyrelsen har. Inte nog med moms på koldioxidskatt utan ytterligare en skatt på det som redan har beskattats. Först koldioxidskatt på bränslet, sedan koldioxidskatt på det bränsle som kommer till användning i fordon när koldioxiden kommer ut genom avgasröret! Var inte bränslet avsett att användas i fordon från början?

Hur fasen orkar du Göingberg att sitta så här och tramsa och förmedla Transportstyrelsens utspel? Någon kan tro att du inte sitter och skrattar i njugg eller skakar på huvudet när du kommer hem.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-03 20:59
timerbeltkiller

The fairest and simplest taxation of auto owners is to add the tax to the fuel price.

Then everybody pays according to what he drives, how he drives and how much he drives.

A pity common sense is a handicap most politicians successfully keep away from!

#7 • Uppdaterat: 2012-12-04 11:09
S-E S

Men, timerbeltkiller då missar staten det viktigaste i sammanhangen: Det blir svårare att beskatta skatten.
Annars har du helt rätt. Skatt och trafikförsäkring på pumppriset.
Då betalar alla vad de ska efter utnyttjande och friställda byråkrater kan jobba inom sjukvården.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-04 14:37
Mistro

Vägskatten har aldrig varit begriplig.
Titta på en Pajero sport -01 (Bensin) så kostar den ca 2800Kr i skatt medan en identisk bil utav årsmodell -02 kostar över 4300Kr !!

Tittar man sen på dieselsidan så har det varit än märkligare genom åren.
Ett tag kostade en Dieselbil ifrån -94 drygt dubbelt så mycket i skatt som en -93:a. ( varpå så klart många importerade äldre bilar istället )
Köpte en Volvo 765Td vars enda fel egentligen var att skatten låg på drygt 3000kr men Dieseln var billig så det var den värd,...tyvärr höll detta bara några månader tills staten kom på den geniala iden att höja skatten till samma nivå som de nyare Dieselbilarna ... :( Alltså SAMMA nivå ...inte dyrare ( mer "rättvist" kanske men surt ändå )
Med en årsskatt på 6300kr var det inte lika roligt längre men jag behöll ändå bilen länge.

Ett par bilar lastbilsreggade jag för att komma undan med ett par tusen då jag ändå alltid satt ensam i bilen.
Även detta "kryphål" skulle täppas till så at tdet istället skulle drabba alla andra också som t.e.x körde runt i "riktiga" lätta lastbilar. ( t.e.x Caddy mfl ) Det vore ju rent förfärligt om staten missade dessa skattekronor!

Då det så tydligt var möjligt att tidigare öka skatten som det har passat staten så varför inte ändra skatten nu till ETT system?
Ett sådant system skulle tagit bort alla tvivel.
Jodå min 740 ifrån -85 kostar 3000kr i skatt men så är det också en smutsgris....skrota eller betala? ( rimlig logik hur som helst )

Med tanke på hur snedvriden denna fordonsskatt alltid har varit vore det skönt med en förenklad version som ALLA förstår utan en massa krångligheter.
Det är bra att man även börjar att bry sig om transportfordons miljösvineri och lägger lite fokus på åkkomfort m.m men i fallet enligt artiklen så är det ju "käpp rätt åt ....fel håll"

#9 • Uppdaterat: 2012-12-05 15:03
S-E S

Du har rätt Mistro, man behöver inte vara speciellt intelligent för att kunna inse att fordons-och bränsleskatten bestäms av några som har stora tomrum att fylla "ovan där".

#a • Uppdaterat: 2015-01-05 20:57
JOCA_1

Jag tycker att skatteregler som grundar sig på en chimär (nämligen att koldioxiden skulle vara "ensamt ansvarig" för allt ont i världen) är fel. Då var det betydligt bättre att ha vägskatt baserat på vikt, eftersom tyngre bilar "sliter mer" på vägarna än lättare bilar - om man nu måste vara så pass enkelspårig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.