Nästa artikel
Kia byter däck på bromssvag Rio
Nyheter

Kia byter däck på bromssvag Rio

Publicerad 30 oktober 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Efter kritik mot bilens långa bromssträcka har Kias svenska generalagent beslutat att byta sommardäcken på Rio.

Den som äger en Kia Rio av årsmodell 2012 eller framåt kommer att få en ny uppsättning sommardäck. Inom kort ska bilägarna kontaktas via brev. Däckbytet genomförs efter kritik mot bilens bromsar i svensk motorpress.

När Vi Bilägare testade Kia Rio förra hösten (nummer 15/2011) noterade småbilen ett svagt bromsresultat. Från hastigheten 100 km/tim blev bromssträckan hela 43 meter, jämfört med testkonkurrenten Chevrolet Aveo som stannade på 38 meter.

"När Chevrolet Aveo står stilla rullar Kia Rio vidare i fem meter. Det är klasskillnad! Kians bromssystem arbetar dessutom omodernt slamrigt och med överraskande långa pulser", skrev Vi Bilägares testförare Mikael Schultz.
 
Åtgärden omfattar omkring 3 000 bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Kias däckbyte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-30 13:12
KaptenOberkommando

Tja, det skall vara billigt. Var det budgetdäck från Kina som satt på - sådana som kostar bara en tredjedel jämfört med märkesdäcken? Och dessutom ett omodernt bromssystem ... Visst, det går att tillverka jättebilliga bilar, men det behövs onekligen transparens i massor.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-30 15:15
OpelTobbe

Nej Kapten, det sitter Hankook original på Kia Rio (årsmodell 2012) alltså koreanska däck. Finns ingen biltillverkare i västeuropa som skulle våga kränga på kinesiska däck från fabrik.

Chevrolet Aveo (Troligtvis Kumho däck, som Hankook är dottermärke till, alltså koreanska) är i stort lika billig som Rio men fick ändå betydligt bättre bromssträcka. Detta har med andra ord inget om tillverkningskostnader att göra utan Kia råkade göra en miss helt enkelt.

Två koreanska bilar med koreanska däck till nästan precis samma kostnad och den ena stannar fortare än den andra, nej som sagt bortse från prisbilden.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-30 16:18
KaptenOberkommando

OpelTobbe, det där "troligtvis" förtog hela ditt inlägg. Är det Kumho eller är det inte?

#4 • Uppdaterat: 2012-10-30 16:43
OpelTobbe

Kapten, min bil (Cruze) levererades med Kumho däck så då antar jag att nya Aveo levereras med Kumho likväl. Min sambo köpte en 12'ans Rio nyss och på den satt det Hankook

#5 • Uppdaterat: 2012-10-30 17:47
Raphael

Ni menar att koreanska tillverkare köper däck enbart från en däcktillverkare och sätter dessa däck på alla modeller? Det gör inte ens europeiska biltillverkare, så nej bara för att en modell är levererad med Kumho så innebär inte det att alla andra är levererade med Kuhmo.

Europeiska tillverkare köper in från flera olika leverantörer och de gör en upphandling och så monterar de det som de får bäst pris på för tillfället. Det gäller märken som Continental, Dunlop, Michelin, Pirelli och Goodyear som originalmonteras. Exempelvis så kan Fiat och Lancia levereras med Pirelli eller Continental eller Goodyear. Peugeot köper gärna in från Michelin, Continental och Dunlop. Citroën kör däremot helst med Michelin, men Continental kan förekomma.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-30 20:56
Mistro

Renault kör med Michelin och Goodyear beroende på "vad som finns till hands".
Peugeot/Citroen som sagt b.la Michelin men jag blev lite fundersam nu när jag fick vinterdäck utav märket Hankook.
Vet inte hur bra de är eller vad de kostar i förhållande till Michelin men jag antar att de är billigare och betydligt sämre?

De skall läggas på i morgon så vi får väl se ....

#7 • Uppdaterat: 2012-10-30 21:34
Raphael

Ja europeiska biltillverkare har avtal med de stora leverantörerna och har testat flera modeller som de godkänner och sedan köper in det som är billigast. Det händer även, ja är rätt vanligt faktiskt, att de stora tillverkarna gör däck speciellt efter vissa kravspecifikationer så de däck som köps i handeln är inte identiska med de däck som sitter på bilen. Mönstret är samma men gummiblandningen kan vara speciellt framtagen i samarbete med bilfabrikatören.

Gällande vinterdäck så har återförsäljarna avtal med olika leverantörer, och även generalagenten för ett märke kan ha avtal. Jag vet att Peugeot har Kuhmo som de billigare däcken och Michelin som de dyrare som de erbjuder för sina kunder som vill ha vinterdäck. Volvo butikerna kör med Good Year som premiummärke, även Pirelli brukar förekomma, och så kan de ha Klébér som billigmärke.

Hankooks vinterdäck brukar hamna medel i tester. Inte usla men inte jättebra heller. Kuhmo rankas vanligtvis lite högre än Hankook som vinterdäck, men det skiljer lite år från år för de utvecklar ju däcken hela tiden.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-30 22:02
OpelTobbe

Nej jag menar inte att alla Aveo's där ute rullar på Kumho från fabrik. Jag kunde bara anta att det satt det, därav att jag skrev "troligtvis" i mitt första inlägg. Det var ett antagande och inte ett påstående. Har sett Chevor som rullat på Fulda med vilket är ett tyskt däck i klass med nämnda koreanska.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-31 03:01
Roy J

Raphael, lite kul att du korrigerade dig själv - så slapp jag.
Det handlar alltså inte enbart om låga däckspriser.

#a • Uppdaterat: 2012-10-31 08:55
FLAC

Mistro, på de 2 Renault jag köpt nya har det suttit continental monterat från fabrik. Vad gäller vinterdäck kunde jag välja fritt bland de stora märkena och valde då Nokian. Vad den som inte bryr sig får vet jag iofs inte, det kanske den lokala handlaren bestämmer?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.