Nästa artikel
Sommartest: Opel Ampera går hela vägen
Långtest

Sommartest: Opel Ampera går hela vägen

Publicerad 15 augusti 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Opel Ampera. Den är tyst och bekväm, men trång och begränsad.

Långresa med eldrift? Det klarar bara en bil. Opel Ampera behöver inga laddstopp och det är tur, för vid hotell och på parkeringar ute i landet är det inte lätt att hitta elkontakter. Under vårt 150-milatest körde vi bara drygt sju mil på el.

Opel Ampera drivs alltid av en elmotor på 150 hk. Den får kraft av ett stort T-format batteri som ligger i mittunneln och under baksätet och som bara kan laddas via elnätet. När batteriet är tomt startar en 1,4-liters bensinmotor som driver en generator, vilken ger ström till elmotorn.

Tekniken fungerar smidigt om än svårbegripligt. Plötsligt kan bensinmotorn varva upp med ett ursinnigt surrande för att en stund senare lugna ned sig och arbeta mer ohörbart.

Elmotorn har ett högt vridmoment – 370 Newtonmeter – som utvecklas direkt från start. Vid rödljusen är det få bilar som är lika startsnabba som Amperan.

Så länge batteriet räcker är det tyst både i och utanför Opel Ampera. Det enda som hörs är fräsandet från däcken. Bilen är utrustad med en extra, vänligt hummande, tuta som kan användas för att varna omgivningen.

När bilen drivs med el från ett vägguttag går den billigt – runt tre kronor per mil.  Men när bensinmotorn arbetar börjar elbilen kosta. Under testet drog Amperan 0,6 l/mil. Genomsnittsförbrukningen efter 1 500 mil är dock bara 0,38 l/mil.

Framstolarna är bekväma för förare av alla storlekar, men det är tråkigare att sitta bak. Sätena är låga, sidorutorna små och sikten riktigt dålig. Att komma in genom de låga bakdörrarna kräver en mjuk rygg.

På en lång resa är Ampera för liten för fyra. Lasten får inte väga mer än 266 kilo, passagerarna inräknade. Det blir inte mycket över till bagage men mycket ryms heller inte i det ynkliga lastutrymmet. Där ska också den stora batteriladdaren förvaras. Lasten måste lyftas över en hög, bred kant.

Opel Ampera får varken ha takbox eller dragkrok. Det är en bil med alltför många begränsningar för de flesta av oss. Men tekniken upphör inte att fascinera.

Plus: Tyst elmotor, sköna framstolar,  underhållande instrument.
Minus: Surrig bensinmotor, instängt baksäte, lågt insteg, litet och svårlastat bagageutrymme, usel bakåtsikt, högt pris.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentar:

Bild borttagen.Nils Svärd, testförare: Det är svårt att hitta något negativt med Superb. Ändå längtade jag alltid efter hybridbilarnas silkeslena gång och startstarka elmotorer. Mest imponerar Camrys drivlina som är snål även i motorvägsfart. Men Toyota visar varför biltillverkare inte ska göra egna menysystem– usch vad krångligt – och vägbullrets vassa frekvenser på grövre asfalt stör friden. Min favorit är Mondeo hybrid. Lättkörd, supersköna stolar, fin komfort och kurvglad. Synd på priset. Begfynd?

Bild borttagen.Anders Helgesson, testledare: Jag uppskattar en mjuk hybriddrivlina, både Mondeo och Camry ger behagligt avspända och bränslesnåla mil. Men. Mondeos ålder går inte att bortse från och Camry får inte ha dragkrok eller takräcke. Samtidigt är Superb något av den ”ultimata” bilen för rikssnittets gemene man. Vettigt prissatt? Check! Kombi med bra utrymmen? Check! Fyrhjulsdriven? Check! Hög säkerhet? Check! Komfortabel? Check! Mitt val är den lite grå, men trots allt käcka tjecken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-08-16 08:14
saabnisse

Det märkligaste med den här bilen är väl ändå prissättningen.
I US kostar Volt från $ 31.465 eller $ 249/månad !
Med de priserna skulle väl den här lilla bilar kunna vara konkurrenskraftig även i Sverige?

#c • Uppdaterat: 2012-08-17 09:35
Mistro

"PREVIA": Du tror inte att tillverkarna kommer att ha några serviceintervaller även på den här typen utav fordon? ...Jasså motorn har bara varit igång en timme på ett år? ....OCH?
Lite på att service blir kostsamt även på elbilar och att verkstaden hittar nya argument för att kunna ta betalt.
Anledningen till att de redan idag anser sig kunna ta skrattretande mycket betalt är ju för att de hävdar att de gör så mycket mer än att bara byta oljan på motorn. ( om de sedan gör allt det där är en annan story )

På sin höjd kan vi framöver bara glädja oss åt att vi slipper macken,..men totalkostnaden lär inte bli lägre för bilisten oavsett hur bilen drivs.

"saabnisse": Samma sak är det med alla andra bilar i USA.....En Prius kostade från 150.000kr såg jag för ett tag sedan och även om det då är fjolårets modell så kan man ju inte klaga på priset.
En fullutrustad Camry kostade drygt 200.000kr o.s.v

Samma prissättning här vore ju inte fel!

#d • Uppdaterat: 2012-08-19 10:20
PREVIA

Jag lämnar inte bilarna till någon verkstad så för mig skulle det gå bra att köra på el hela tiden. Men för många som tror att det är någon nytta med att lämna in bilen så kan säkert biltillverkarna hitta på att bilen behöver någon form av service även om dom bara körs på el. Jag tror att jag sparat någon krona på att serva bilarna själv de senaste fyrtio åren.

#e • Uppdaterat: 2012-08-20 10:23
Fredrik Diits Vikström

N-iklar:
Den här artikeln publicerades för första gången i Vi Bilägare 10/2012 som utkom i juli, inte i maj eller i april.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.