Nästa artikel
Bilfrågan: Tillåtna varselljus under dagtid?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tillåtna varselljus under dagtid?

Publicerad 7 februari 2011 (uppdaterad 7 februari 2011)
"Är det tillåtet att köra med varselljus under dagtid eftersom bakljusen inte är tända samtidigt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har köpt en ny Skoda Octavia och den är utrustad med varselljus, det lär ju bli ett EU-krav från nästa år. Varselljuset har separata glödlampor i dimstrålkastarna. Kommer det att vara tillåtet att köra med detta ljus i Sverige under dagtid eftersom bakljusen inte är tända samtidigt?

När varselljuset är tänt är instrumentbelysningen reducerad till att belysa visarna och mätartavlorna är inte belysta, vilket borde informera föraren att tända halvljuset när det mörknar.

Kent Hedbom

SVAR:
Sverige har varit föregångsland när det gäller halvljus eller annan uppmärksamhetshöjande varselbelysning på motorfordon under dagtid. Nu börjar resten av EU komma efter och då blir det gemensamma regler.

Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare.

Man har stannat vid själva varsellyktorna framåt, så bak- eller sidobelysning ska inte vara inkopplade enligt dessa regler, ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19.

Därför har vi ändrat i fordons- och trafikreglerna så bilar som redan idag är utrustade med varselljus installerade enligt de nya reglerna får föras dagtid vid god sikt utan att bak- eller sidolyktor är tända.

I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2011-02-08 22:18
Thommys

Att inte EU krävde dioder på alla varselljus. Energin som alla dessa lampor ska dra när hela EU-bilflottan tänder sina lampor även på dagen är inte försumbar. Ta Watt-talet per bil gånger antalet miljoner rullande bilar i EU och det blir en enorm förbrukning. Man kan kanske förstår varför de inte krävde tända bakljus också. Men inte varför de inte krävde dioder. De flesta biltillverkare har ju redan det till sina dyrare utrustningspaket och modeller.

#m • Uppdaterat: 2011-02-09 07:46
Nick Name (ej verifierad)

@Tommys: Den energin som lamporna drar är försumbar i förhållande till vad bilarna drar.

#n • Uppdaterat: 2011-02-09 11:53
Thommys

Den är inte mer försumbar än våra glödlampor i hemmet. Där regleras numera förbrukningen på lampor och även det kan tyckas försumbart jämfört med uppvärmningen och övriga energislukande enheter av huset.

#o • Uppdaterat: 2011-03-05 20:59
G Ekström (ej verifierad)

Hur är det nu då??? Får jag köra med varselljus "på", på min 9-3 från -00, eller inte.... JA eller NEJ !

#p • Uppdaterat: 2012-07-18 15:21
v8diesel

jag tycker att ändringen är helt riktig! i kanada har man haft denna lösning lagstadgad sedan 1990, jag har det så på min Buick och har fått koppla ur det inför tidigare besiktningar. där är det även en ljussensor som slår över från DRL till huvudljus vid skymning!
Kanada borde ha liknande ljusförhållanden som i sverige, och eftersom de behållt denna lag så verkar det ju som att det fungerar bra!
jag tycker iallafall att jag uppfattar bromsljus/blinkers snabbare på en bil med släckta bakljus!
fram är det dock viktigt att det lyser även på dagen då man ska kunna se att mötande bilar rör sig och inte står parkerade.

#q • Uppdaterat: 2013-06-14 22:34
Tiger68

Nu har det gått en tid sedan reglerna ändrades, och numer ser man alla möjliga konstellationer på bilar ute, som är mer eller mindre bra, och oftast sämre än de originalutföranden som finns.
För det första är det inte dagtidsljus, det är dagljusbelysning det är frågan om.
Skymningssensorerna är inte anpassade för norden heller.
Dagtid får man använda dagljusbelysning om siktförhållandena är dagsljuslika, alltså är det mulet så är det egentligen fel att använda annat än halvljus, trots det kör allt fler runt med sina dagljus, eller alternativ till dessa tända i rena mörkret, i gryning och skumning, i dåligt väder, regn och mulet.
Ytterligare en sak som gäller är när dagljus ersätter halvljuset är att de måste vara inställda så andra bilister inte kan bli bländade, ofta är egna konstellationer felaktiga, och man stänger av sådana vid besiktningen för att slippa få 2or. är dagljuset av xenontyp tex spoilerljus kan vara det, är det så att ljusinställning kontrolleras av bilprovningen om funktionen är kopplad på det viset. är ljusbilden felaktig så blir det en 2a. diodlampor som säljs och eftermonteras kan ofta ersätta varselljusen på äldre bilar, fortfarande gäller de regler för dessa bilar med tänd bakbelysning som man skrev om här ovan, vad jag förstått. nyare bilar som är helfordonsgodkända får man inte alls bygga om på det sättet, inget annat än delar som är typgodkända för bilen får monteras. Men det verkar som att väldigt många tror sig ha rätt att göra som de vill, med både det ena och det andra.
Man vrålsänker bilar som är nyare än 1998 vilket i de flesta fall innebär helfordonsgodkännande, man kör med däck och fälgar som riskerar att ta i i skärmkanter när man svänger, eller vid kraftiga stötar. Hur sedan väghållningen blir på dessa bilar vet ju få av dem som pysslar med bonnamekkande av sådana delar, vad som händer med deras bils väghållning. Det är tragiskt. Och än mer tragiskt att folk sätter sig över regler inom allt fler områden, bara för att det ska se coolt/snyggt ut. Kör med det när det är rätt ljusförhållanden, sätt på halvljuset när det är mulet.

Och lek inte med döden på era bilar.
En kille som jag stötte på, på bilprovningen spelade antingen bara idiotiskt dum eller så var han helt okunnig, när besiktningsmannen talade om vilka 2or bilen hade. Varsegod o åk hem sätt på andra däck och på med höjning så var det ungefär. däcken tog verkligen i, det syntes på dem att de gjort och rejält. inte bara fram. några andra saker försökte han skylla sig undan från med att man skulle kollat på fel sätt, eller att det skall ju låta så...

Man blir så less på sådant. Det tar onödig tid på BP, med polisen på gatan, riskerar andras säkerhet, och värst av allt, det förstör för seriösa bilbyggare, och SFROs arbete.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.