Nästa artikel
Provkörning: BMW 328iA (2012)
Provkörning

Provkörning: BMW 328iA (2012)

Publicerad 18 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Rättrogna må rysa men BMW:s byte från rak sexa till turboladdad fyra är ett lyckat drag för köregenskaper och bränsleekonomi.

Vafalls, en BMW 328i utan rak sexa under huven?! Det tycks som om puritanerna (i alla fall puritaner som skriver i andra biltidningar)tycker att motorutvecklingen i nya 3-serien är majestätsbrott. En BMW i lyxklass, för en sådan är provkörningsbilen, bara ska ha en rak sexa. För den sköna motorsångens skull, för den vibrationsfria gången … ja, för traditionen. Punkt, slut.

Så varför en 245-hästars tvåliters turbofyra i en bil som heter 328i och dessutom A eftersom provbilen har den nya åttaväxlade automaten från ZF?

För att nya motorn, internt och bland världens talrika BMW-nördar redan känd som N20, kombinerar lika bra fart som förr med betydligt mer angenäma förbrukningssiffror. I valet mellan arv och framtid var det aldrig särskilt svårt för BMW.

Att köra? Alldeles förträfflig, allt annat hade varit sensation. Motorn arbetar mjukt men under press med en lite rå ton som inte är oklädsam, tvärtom. Den som till äventyrs minns hur 1990-talets 318iS med fyrventilmotor lät vet ungefär hur den nya N20 kan låta vid gaspådrag.Det ensamma turboaggregatet spinner i gång ytterst snabbt, automatlådan växlar exakt så som man vill beroende på inställning med knappen intill växelväljaren (sport-, normal- och superekonomiläge). Skiftena kan ske lika snabbt som i en dubbelkopplingslåda men någon sådan är det alltså inte. I det mest sparsamma läget sker växlingarna väldigt mjukt, tidigt och ”gubbigt” – för att inte tala om bekvämt.

En BMW ska ha kvicka körreaktioner och 328iA vansläktas inte. Tack vare fyrans placering långt bakom framaxeln når man samma effekt som i gamla fyr- respektive sexcylindriga Alfa Romeo: mindre tyngd över framvagnen, känsligare styrning och bilen roligare att köra.

Provexemplaret är verkligen välhängt när det gäller lyxutrustning (nästan en kvarts miljon extra för alla grejer!), men trots all förfining, alla sköna material och alla lyxfinesser i kupén är det ändå köregenskaperna som är grejen med bilen. Utsökt balans och en närvaro som inte bara är en klyscha i reklamen och det är nästan som om egenskaperna manifesteras av en gammaldags detalj i inredningen: den hederliga handbromsspaken mellan stolarna. Något mindre fjädringsklonkighet över gupp och gatlock hade dock varit önskvärt.

Med tanke på effekten är den nya motorn klart snål på soppa, inga problem att hålla runt 0,6 l/mil vid sansad körning. Nog kan det vara befriande att lämna inkörda spår? Den som absolut vill ha nya 3-serien sexcylindrig kan välja 335i om nu plånboken ändå inte spelar någon roll.

Relaterade bildspel

BMW 328iA:

Pris, från kr: 330 000, provbilen 575 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Bakhjulsdriven lyxsedan i mellanformat.
Mått, cm: L 462/B 181/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 530.
Motor: 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, enkel twinscroll-turbo. Volym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 250–
4 800 v/min.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,1 s.
Förbrukning: 6,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 147 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 2,0 TFSI, Mercedes-Benz C250.

Vad nytt? Ny 3-seriegeneration, ny fyrcylindrig motor med turbo i stället för sexa.
För vem? För den som har råd att skaffa en ovanligt fin bil.

Plus: Köregenskaper, motor, växellåda, finish.

Minus: Pris.

Vad är Adblue:
Adblue består av urinsyra som är utblandad i avjoniserat vatten. Urinsyran är syntetisk och kallas för urea. Adblue innehåller 32,5 procent urea, resten vatten. Namnet till trots är vätskan helt klar, inte blå. När Adblue torkar bildas små vita kristaller.

Varför Adblue:
Adblue kan minska halten skadliga NOx-partiklar i dieselavgaserna med upp till 90 procent. Därmed är det ett relativt enkelt sätt för dieselbilar att klara allt hårdare avgaskrav – i synnerhet för stora, törstiga dieselmodeller.

Historia:
Adblue är ett registrerat varumärke och övervakas av tyska Verband der Automobilindustri (VDA). Det har främst använts i lastbilar och arbetsmaskiner men 2007 började Mercedes att sälja dieselbilar i USA som tog hjälp av Adblue för att klara de tuffa utsläppskraven i Kalifornien. I takt med skärpta utsläppskrav har personbilar med Adblue blivit allt vanligare även i Europa.

Så fungerar det:
Adblue-vätskan arbetar tillsammans med en katalysator kallad SCR (Selective Catalytic Reduction). Först blandas Adblue med motorns avgaser. Avgastemperaturen får urea-blandningen att förångas och blir till ammoniak och koldioxid. I SCR-katalysatorn reagerar NOx-partiklarna med ammoniaken och omvandlas till kväve och vattenånga.

Handhavande:
Vid påfyllning bör man använda en tratt och se till att all utrustning är smutsfri. Använd gärna skyddshandskar och se till att skydda kläderna. Vid hudkontakt skölj genast med vatten. Om Adblue kommer i kontakt med kläderna lämnar de vita fläckar och de kan få en ammoniakdoft som inte går att bli av med. Om du spiller Adblue på marken, eller på fordonet, ska du skölja noga med vatten.

Adblue ska skyddas mot extrema temperaturer och får inte utsättas för direkt solljus. Över 30 grader riskerar Adblue att förlora sina egenskaper då det avjoniserade vattnet riskerar att avdunsta. Adblue fryser vid minus elva grader men kan tinas upp utan att förstöras. Bilarnas Adblue-tank och rör är elektriskt uppvärmda för att tina frusen Adblue. Euro 6-reglementet säger att det får gå maximalt 20 minuter innan Adblue-tillförseln sätter igång vid kallstart.

När Adblue tar slut:
Utan Adblue går inte motorn att starta. Detta då den inte klarar gällande miljökrav och får inte användas i trafik. Därför får föraren en varning om att fylla på vätska i god tid. Många tillverkare låter också motorn går ner i effekt som en sista förmaning om att fylla på Adblue-tanken. Det går att lura systemet genom att fylla på med vanligt vatten, men det kan ge dyra skador på SCR-katalysatorn.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-04-20 09:23
Skodaägare

"Det är meningen att en BMW 1 serie (d) ska göra och vara så .. Skodaägare, det är bara du som inte riktigt uppskattar det!"

Nu är säkert nya 3-serien en riktigt kompetent bil, men jag kan ta ett exempel som visar vad jag menar att betala för en känsla. BMW 130i ur förra generationen kostar ny 329000:- . En Skoda Octavia RS kostar 248000. Vilken bil är rymligast i kupé och bagage? Skodan. Vilken bil är snabbast i Automobils konbanetest A-sprint? Skodan. (http://www.automobil.se/sites/default/files/A-sprint.pdf) Så för nästan 100000 kronor mer, så får jag en bil som är mycket mindre och opraktisk och dessutom har sämre vägegenskaper. Då undrar man verkligen vad man betalar för. Ändå sålde 1-serien ganska bra. Men det är nog på grund av design, mer än något annat.

#m • Uppdaterat: 2012-04-20 16:06
A_q

Finish, design och status?
Mindre däcksbuller har du redan nämnt...

#n • Uppdaterat: 2012-04-22 18:12
Roger Skagerström

Skodaägare : Vetefan om 1-serien sålde på design :P Inte träffat nån som tyckt den är snygg :p Allra minst gamla BMW-rävar :p

#o • Uppdaterat: 2012-04-23 11:40
Skodaägare

"Men så är också 1-serie en BMW,det är det du betalar för. Premiumstämpeln bla det är det du betalar för och det är därför märken strävar efter att få premiumstämpel så de kan ta ut högre priser på varje bil"

Väldigt trist om det är så ärligt talat. Är helt ointresserad av att betala för ett märke. I Sverige känns det ju snarast som det är en nackdel att ha en "fin" bil. BMW påpekar ju oavbrutet i sin reklam hur roliga bilarna är att köra och att man har 50/50 viktfördelning för bästa körglädje. Tittar man på tider i automobils A-sprint så ser man dock att "framtunga" bilar som Audi TT och Mitsubishi Lancer Evolution presterar minst lika bra om inte bättre än BMW:s bilar. Jag menar inte att BMW har dåliga vägegenskaper, men man tycker ju att de borde prestera bättre än de gör med tanke på att hela märkets image är uppbyggt kring körglädje.

#p • Uppdaterat: 2012-04-24 02:15
robotize

BMW är ju sjukt duktiga på att göra bilar som vi bilälskare vill ha!
Ni andra kan fortsätta sova! ;)

#q • Uppdaterat: 2012-04-18 10:35
milkylainen

575 tusen för en standard tre-serie...

#r • Uppdaterat: 2012-04-18 13:09
milkylainen

hultarn & filips:

Ja. Men provbilen kostade 575 tusen... och det är fortfarande bara en turbo-fyra. En kvarts miljon! Precis som författaren anger. Vafan har man gjort då?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.