Nästa artikel
Dödlig motorcykeljakt granskas igen
Nyheter

Dödlig motorcykeljakt granskas igen

Publicerad 17 april 2012 (uppdaterad 18 april 2012)
Den 20 juli 2011 avled en man efter att han med motorcykel kört ifrån polisen i Stockholm. Här är videon som filmades från polisbilen.

 


TV4:s Kalla Fakta kommer att granska polisens agerande i programmet som sänds på onsdag klockan 21:30.

Den 22-årige mannen buskörde med motorcykel i Stockholm med en 17-årig kvinna som passagerare. En civil polisbil körde efter motorcykeln i farter över 200 kilometer i timmen innan motorcykeln körde ifrån den. Händelseförloppet slutade med att mannen avled efter att ha kört in i en bom. Den kvinnliga passageraren överlevde med skrubbsår och svullnader och fick sy tjugo stygn på hakan.

Polisen ansågs ha agerat rätt i situationen och friades i en intern utredning.

Nu har materialet som filmades av polisen kommit ut. Här kan du se den över en timme långa videon.

Diskutera: Vad tycker du om videon och polisens agerande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2012-04-19 14:58
Skogsväg

Det är mkt tragiskt att sånt här händer. Felet kan vändas och vridas åt alla möjliga håll. Min första tanke är hur man som polis tänker när en jakt av denna typ börjar?
Vad kommer att hända innan vi får stopp på ekipaget? Hur många fler människors liv står på spel om jakten fortsätter? Kommer han/hon stanna frivilligt? Och avslutet? Det finns nog bara tre alternativ om jakten fortsätter -Soppatorsk, som nog vore det smidigaste, -han/hon kommer undan, -eller någon form av olycka! Det vet man som mc-förare att även den minsta vurpa kan ha dödlig utgång. Sitter det en bakpå hojen utsätter både föraren och polisen denne för mkt stor risk att förolyckas (ingen kan ju veta om passageraren är med på att bli jagad!) Jag försvarar inte busåkarna på något sätt men det måste finnas sätt att minska det.
En riktig bana här i Stockholm där dessa grabbar/tjejer kan köra av sig under ordnade former.
Det måste gå att filma och spara buset för att sen göra en razzia vid någon samlingsplats.....vad vet jag?
Jag har själv blivit påkörd av en Polisbil som ville stoppa mig på moppen, som tur var bröt jag bara benet! Men hur tänker dom? Jag kunde lika gärna dött!

#12a • Uppdaterat: 2012-04-19 16:10
generalzbynio

Har googlat lite i teman och hittat interessant historia - en kille i Polen fick stanna efter polis började skjuta bakom honom (inte klart om de har skjutit i luften eller riktat vapen mot honom). Han blev slagen av polis trots att han har lagt sig friviligt på marken. Sen han har frågat på ett forum hur kan han bli straffad. Han fick höga böter och 6 månader körförbud. Han försökte köra ifrån bara för MC:n var ny och inte försäkrad ännu (om det är sant igen, men det var vad han sa). I USA torr jag att polisen skall ramma honom med en SUV så fort de får chansen. Kanske svenska polisen kan lära sig lite? Om man skall jaga då skall man göra det effktivt. 30 minuter är mycket för långt. Jag undrar förresten hur är det mojligt att bensinen tog inte slut i MC:n efter en halvtimme buskörning...

#12b • Uppdaterat: 2012-04-19 16:34
Simon no1

@ kapten, så här ser verkligheten ut, detta är bara några få fall...

http://www.expressen.se/nyheter/barn-skadade-i-krock-med-polisbil/

http://eyewitness.se/2012/01/polisbil-krockade-i-tyreso/

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/445432-polisbil-krockade-med-personbil

http://www.sydsvenskan.se/malmo/polisbil-krockade-med-personbil/

http://www.unt.se/uppsala/polisbil-krockade-i-city-1348247.aspx

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4887685

Som svar på din fråga så får de göra på samma sätt som med andra misstänkta, spana och gripa....!

#12c • Uppdaterat: 2012-04-19 17:09
Lelle

@generalzbynio

Ja, kan man inte övningsköra privat kostar nog snart körkortet lika mycket som hojen (i alla fall i sthlm). Och den som är ung och har ett "genuint motorcykelintresse" kanske då inte alltid gör rätt prioriteringar, utan lägger slantarna på en fräck hoj istället och chansar på att inte åka fast.
Det är ett tag sen jag själv var ung nu, men jag kommer ihåg ungefär hur man resonerade: "det händer inte mig" i kombination med att man kände sig både odödlig och oslagbar. Detta försvarar förstås inte att killen tog ett dåligt beslut redan när han valde att ge sig ut på hojen utan körkort, och ett ännu sämre beslut när han valde att inte stanna. Å andra sidan, som någon sa, "det är inte Palmes mördare de jagar". Polisinsatsen står inte riktigt i proportion till brottet i detta fallet, tycker jag.

#12d • Uppdaterat: 2012-04-19 18:04
Audi A5 SB

Simon: "Som svar på din fråga så får de göra på samma sätt som med andra misstänkta, spana och gripa....!"

Jaha, varför grep man inte Ghost Rider? Vem det var, var ju väl känt. Så det var bara då att "spana och gripa", eller hur? Men det skedde inte. Du vet varför.

Googla på Patrik Fürstenhoff....... Jag säger inte att han är GR;-)

"spana och gripa", ja jisses.

#12e • Uppdaterat: 2012-04-19 21:01
GT42

Polisens agerande?

Ja, vad ska dom göra?
Åka och äta korv istället?

Patrik Fürstenhoff....

Han har nog INTE inspirerat någon annan i hela landet att åka lite fort, vara tuff och ball i tight svart skinnställ på en motorvelociped?

Jisses..

#12f • Uppdaterat: 2012-04-20 00:39
Simon no1

@ Audi A5 SB, vad skulle vara så unikt med det...??? Det är så de gör när de tar andra brottslingar, eftersom killen inte hade körkort så är det bara att vänta utanför bostaden..... Det kan ju till och med en 3-åring räkna ut !

Som du skrev, ja jisses.....:)

#12g • Uppdaterat: 2012-04-20 07:28
Mistro

Hörde på radion i morse att ännu en idiot hade kört ihjäl sig på en Mc då han flydde ifrån Polisen.
Vi får nog utgå ifrån att även detta var Polisens fel,..då de ju bara kunde ha tagit en fikapaus utanför mannens bostad.

#12h • Uppdaterat: 2012-04-20 09:43
Hackenbush

Synd att så många unga motorcykelförare tror att de är mästare på att hantera en motorcykel bara för att de (eventuellt) har körkort till det.
Det skulle vara obligatoriskt för alla nyblivna motorcyklister att få gå en kurs i hur man hanterar en motorcykel i högre hastigheter på en lämplig bana.

#12i • Uppdaterat: 2012-04-20 11:06
Lelle

@Hackenbush

"Det skulle vara obligatoriskt för alla nyblivna motorcyklister att få gå en kurs i hur man hanterar en motorcykel i högre hastigheter på en lämplig bana."

Så att de lär sig hur man kör ifrån polisen på ett säkert sätt, eller? ;)

Gillar själv att åka hoj, men har aldrig haft något intresse av att slå några hastighetsrekord. Det räcker ju med att en ekorre råkar korsa vägen vid fel tillfälle för att det ska gå åt h-vete. Mitt förslag är att anlägga fler och mer lättillgängliga banor där de som gillar fart kan åka av sig på ett mindre riskfyllt sätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.