Nästa artikel
Biltest: Ford Focus Kombi, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW (2012)
Nybilstest

Biltest: Ford Focus Kombi, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW (2012)

Publicerad 14 februari 2012 (uppdaterad 28 april 2021)
Ford Focus Kombi är roligast att köra, Opel Astra Sports Tourer smartast att lasta och Peugeot 308 SW billigast att köpa. Alla tre är rymliga och kompetenta familjefraktare i klassen under Volvo V70. Men vilken är den bästa folkkombin när alla egenskaper vägs samman?

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus Kombi 1.6 TDCi/115 Titanium Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Sport Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Active

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Ford Focus Kombi 1.6 TDCi/115 Titanium

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning, variabel turbogeometri och stopp/startsystem. Två ventiler/cylinder, en överliggande kamaxel, kamrem. Cylindervolym 1 560 cm3. Kompression 16:1.  
EFFEKT/VRIDMOMENT: 115 hk (84 kW) vid 3 600 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns inte i kombination med 1,6-litersdieseln.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.  
HJUL: 215/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,0 m.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms, backstartshjälp.      
PRESTANDA: 0–100 km/tim 11,1 s. Toppfart 193 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 95 till 180 hk. Priser från 188 500 till 265 500 kr.

Grundpris, kr: 204 900
Testbilens pris, kr: 257 500
Förmånsvärde, kr/år: 39 300
Värdeminskning, kr/% (1): 106 500/52
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 4 435
Servicekostnad, kr (3): 10 379
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Kamremsbyte, kr: 5 546
Bytesintervall, mil/år: 20 000/10
Garantier, år (4): 5/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 26:60

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Sport

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: 4-cylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och variabel turbogeometri. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, kamrem. Cylindervolym 1 686 cm3. Kompression 18:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 125 hk (92 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 280 Nm vid 2 000–2 700 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns inte i kombination med 1,7-litersdieseln.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel med wattstag.
HJUL: 215/60 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,9 m.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk handbroms, backstartshjälp, elektronisk släpstabilisering,   
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 11,5 s. Toppfart 195 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 115 till 180 hk. Priser från 191 900 till 250 900 kr.

Grundpris, kr: 222 900
Testbilens pris, kr: 304 300
Förmånsvärde, kr/år: 38 300
Värdeminskning, kr/% (1): 104 800/47
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 3 973
Servicekostnad, kr (3): 8 147
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: 2 499
Bytesintervall, mil/år: 15 000/–
Garantier, år (4): 5/3/12/1
Milkostnad, kr (5): 25:87

Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Active

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.
MOTOR: 4-cylindrig tubodiesel med common rail-insprutning, variabel turbogeometri och stopp/start-system. Två ventiler/cylinder, en överliggande kamaxel, kamrem. Cylindervolym 1 598 cm3. Kompression 16:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 110 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.    
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automatiserad MCP-låda finns som tillval.  
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 205/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,1 m.  
BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 185 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 110 till 156 hk. Priser från 179 900 till 219 900 kr.

Grundpris, kr: 194 900
Testbilens pris, kr: 218 700
Förmånsvärde, kr/år: 35 200
Värdeminskning, kr/% (1): 91 600/47
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 4 214
Servicekostnad, kr (3): 10 172
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: 9 985
Bytesintervall, mil/år: 24 000/10
Garantier, år (4): 5/3/12/2
Milkostnad, kr (5): 24:05

Kommentar: 1 = efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = vid 2 000 mil/år i stad typ Västerås. 3 = t o m 3 år/6 000 mil. 4 = nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 5 = vid 2 000 mil/år under tre år. * = miljöbil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-02-14 18:47
Lars58

Niklas. Visst har du rätt, men faktiskt har Opel tillverkat en hel del snygga/opraktiska bilar även under denna period. Calibra/Astra Coupe/Astra Cabrio/Speedster/GT för att nämna några. Tyvärr under den 20 åriga Saaberan så marknadsfördes Opel väldigt sparsamt i Sverige... därför förknippar många Opel med en kantig/praktisk Astra -95 med rostiga skärmkanter och brusten kamrem...
Att Opel åter slår in på 70-tals spåret med snygga linjer gillar jag skarpt. Fula bilar får någon annan tillverka.
Sen finns ju även nya praktiska Opelbilar för den som vill. Zafira/Meriva tex.
Av dom här tre i testet är Astran fräschast och en värdig vinnare hur ni än vänder och vrider på det.

#c • Uppdaterat: 2012-02-14 19:25
mcregor (ej verifierad)

"Bästa familjebilen i mellanklassen ?" - ja, de fattas väl några rätt kompetenta utmanare om rubriken skall vara trovärdig. Förutom bilen som är mer eller mindre synonym för denna klass - Golf alltså - så finns ju bl a Kia Ceed, Renault Megane och Hyundai i30 förutom dessa tre. Själv har jag som många av er nog vet gjort mitt val efter en lång provkörnings- och beslutsprocess och vi fastnade definitivt för Golf Variant av många orsaker. Jämfört med t ex Focus så är väl i stort sett det enda argumentet för den sistnämnda att den kan fås med ett intressant säkerhetspaket men tyvärr prioriterar inte återförsäljarna detta. Astra gick liksom Focus bort rätt omgående när sönerna provsatt bilarna både fram och bak. Kia's körställning passade definitivt inte mig så den försvann också. När vi vägde samman våra behov och prioriteringar så blev valet Golf även om den är lite dyrare. Men utrustar man t ex en Focus lite mera än standard, för att t ex matcha Golf Masters, så drar även den iväg prismässigt. Nåja - smaken är som baken men innan man provåkt i både fram- och baksäte så är det nog närapå omöjligt att bedöma bilarna.

#d • Uppdaterat: 2012-02-14 19:32
Juppe (ej verifierad)

@N-iklas
Där har du fel. Opel gjorde roliga bilar som var riktigt uppskattade av många. Monza, Calibra, Manta osv .. och inte att förglömma Kadett GSI som var en riktig tonårsdröm. Hade själv en Kadett GSI 16V som gick som ett skållat troll, men kvaliteten var under all kritik.

Sen blev man för mycket mellanmljölk och lagom. Konkurrensen har hårdnat och Opel har väldigt lite att erbjuda idag. Vad är egentligen Opels USP?

#e • Uppdaterat: 2012-02-14 21:23
PHME

Jag har haft två Opel Astra, en F sedan och en G kombi. Båda var rymliga och (för sin tid) bekväma, om än baksätet i G var i lägsta laget; båda var bränslesnåla, i synnerhet G-kombin hade gott om smarta lösningar. Av två skäl blev det inga fler astror: båda hade tveksam detaljkvalitet - även om jag hade en jättebra märkesverkstad vill man inte behöva köra dit avigt och rätt - och om man köper relativt ny bil men inte kör så långt måste man känna sig trygg med att äga bilen länge: att byta vart femte år är för dyrt.
Glädjande dock att passagerarkrockkudden nu kan kopplas ur. Detta tvärnekade generalagenten 2004, därför tog min opeltid slut.

#f • Uppdaterat: 2012-02-15 00:14
DennisJ

Jag har en Astra Sports Tourer 1.7 ecoflex som har gått 6600 mil nu. Hittills helt felfri. Förarmiljön är snygg och praktisk, och vägegenskaperna påminner mycket om den större Insignia (interiören med för den delen, med samma ratt, instrumentering osv). Har sett att en del testförare klagar på många knappar i mittkonsollen, och där handlar det nog mest om att de måste hitta något att klaga på.

Förbrukningen ligger på runt 0,53, men då kör jag mycket landsväg. Hursomhelst är jag mycket nöjd, och tycker det är lite trist att Opel fortfarande har en tråk-stämpel hos många. Hur roliga/intressanta är konkurrenterna?

#g • Uppdaterat: 2012-02-15 02:00
N-iklas

Gällande rolig kontra praktisk och tråkig.

Så menar jag enbart det som sagts under åren, rykten, åsikter och det motorjournalisterna skrivit.

DET har nu INGENTING att göra med hur verkligheten sett ut.

Verkligheten har varit något helt annat, Opel har haft roliga bilar hela tiden, men det har ingen tillåtits upptäcka därför att de dödats av ”snorkiga motorjournalister” som Opel en gång kommenterade saken.

Ute i Europa var Manta ett stort namn i mitten på 80 talet genom sin dominans i alla nationella rallytävlingar, Audi Quattro lyckades inte vinna över Manta 400 fören man kom med den extrema Sport Quattro S1 på 500 hk.
Men i Sverige var Manta närmast något löjligt.

Och den föga glamorösa Ascona med framhjulsdriften, den har ju ofta utmålats som fruktansvärt skräp och hånats friskt av journalisterna, men jag har ägt en Sprint 1988, den bästa modellen och jag vet att varje kritiskt ord som sagts om denna bil är lögn från början till slut.
Blixtsnabb, supersnål, grotesk kurvtagningsförmåga, 90 gradiga kurvor i 80 km/t var ingen konst, understyrningen som det ojats så över existerar inte, man släpper bara gasen före kurvan.
Och vilken kvalitet, all teknik och mekanik var påkostad och dyr, trots 40 000 mil kunde man torka bort smutsen och finna skinande fabriksnytt under.
En oförglömlig bil.

Det är inte heller sant att dagens bilar inte är praktiska och funktionella längre, just den här Astra S.T. är exempelvis sprängfylld med finesser i lastutrymmet som ingen bil i den här klassen kommer ens i närheten av, man måste ta till Audi A6, BMW 5-serien och E-klass för att finna motsvarande.

Så ser verkligheten ut, men det hjälper inte när alla påstår och hävdar och säger något helt annat.

#h • Uppdaterat: 2012-02-15 08:18
/Nisse Hult

Det finns ett grundläggande konstruktionsfel i de testade bilarna..

Framhjulsdriften!
I natt hade det snöat närmare 15cm, och givetvis hade plogbilarna inte hunnit till "vårt" garageområde!!

Vilka bilar är det som har svårt att ens komma iväg!
JEPP!!!! Framhjulsdrivna (Eller bakhjulsdrivna för den delen, men dessa får man leta efter) De står där med sitt ENDA framhjul som driver och spinner, spinner och spinner... och inte kommer de iväg för det!

Det är dessutom ALLTID samma sak när man kommer in till stadsmiljön efter ett snöfall.. I VARENDA vägkorsning så står de med sina enhjulsdrivna bilar och spinner, spinner och spinner... med sitt enda drivhjul!

OBS! Det är DETTA beteende som genererar MASSOR av smutspartiklar i stadsmiljön! 1: Den ökade avgasmängden (Alla gasar ju mer och mer för att hinna över innan någon kör in i sidan på deras odugliga bil!)
2: slirandet med drivhjulet sliter på såväl hjul, underlag (JEPP! partiklar slits upp även från underlaget!)

Så HÄR har ni de största miljöbovarna, vare sig de har dubbdäck eller dessa glorifierade sommardäck (Erkänn! Frisktionsdäck är bara glorifierade sommardäck!) Dessutom bryter de mot trafikens ALLA 3 GRUNDREGLER.
a: De hindrar riktiga bilar b. de stör c: Man är inte särskilt hänsynsfull när man ger sig ut i viterväglag med sin tramsiga enhjulsdrivna lilla bil! som inte ens förmår att utföra en bils främsta egenskap.. TA SIG FRAMÅT!

SVENSK VINTER KRÄVER 4-hjulsDRIFT!
Så är det bara, Det är FAKTA!

Med 4-hjulsdrift så har man inga slirande fritt spinnande (slitande) hjul!
4-hjulsdrift SPARAR miljö, tålamod och LIV!

Att ha FWD eller RWD i Sverige är som att ha en postcykel på sjön!

Det är dags att svenskarna inser att Svensk vinter KRÄVER 4-hjulsdrift..
Efter ett snöfall, Ställ er i en vägkorsning, gärna där merparten av bilarna har motlut... Invänta grönt ljus!... (Var soch var annan bil står och slirar, SPECIELLT de som har motlut!)
Kom sedan inte och säg att man inte behöver 4.hjulsdrivet!!!

#i • Uppdaterat: 2012-02-15 09:25
Juppe (ej verifierad)

@christer_1
Nu misstolkar du (som vanligt, höll jag på att säga).

Då (förr) var Opelbilarna jag räknade upp ganska utmärkande och med förhållandevis liten konkurrens - i princip bara Golf GTI som på riktigt konkurrerade med Kadett GSI.
Idag har säkert Opel också roliga bilar, men de drunknar i konkurrensen. Är Astra/Corsa som du räknar upp, roligare än t.ex VW Golv/Polo GTI/RS, Audi A1 S1, BMW 1M, Mazda 3 MPS, Focus/Fiesta ST/RS, Volvo C30 T5 osv ... listan kan göras hur lång som helst.

#j • Uppdaterat: 2012-02-15 09:43
quatroporte

Det som man önskar från ViB (och det skulle verkligen komplettera tidningen) är de aktuella erbjudanden och rabatter för nya bilar och bilar med mindre än 1 år på nacken (som har rullat upp till ca 500 mil för tillfället). En ny Astra ST 1.7D kunde jag köpa för 179K, en Focus Kbi Hdi för 189K, en 308 SW har jag inte tittat på eftersom bäst före datum har gått ut men bör kosta ca 169K med 1.6 Hdi, en Miljö Mondeo 1.6 Hdi gick på 199K och det blev en Laguna 1.5 D för 159K (finns en svart max utrustad miljöklassad för 179K för tillfället). Detta är priser som en privat person betalar (om man inte är onödigt rik eller kanske lite dum). Att få info om aktuella priskampanjer och erbjudanden skulle hjälpa oss vanliga mäniskor att köpa rätt bil till rätt pris samt dumpa de oroveckande prishöjningar där en vanlig tråkmons bil spränger 200K gränsen och detta accepteras av almenheten! Gå ut och dumpa priserna ;). PS Focus instrument panel glappar på hela vänster sida (ta i lite och rör upp & ner), innertaket verkar vara tillverkad av Pampers blöjor (tryck in lite så för ni se vad jag menar).

#k • Uppdaterat: 2012-02-15 09:57
quatroporte

Glömde skriva, Astra ger mest glamour för pengarna av de 3 men motor är för lastbilslik (gäller också hyr Insignia som jag körde 300 mil med i somras), synd på en så pass lyckad modell. Någon undrar om jag har ångrat Lagunan? Nix är svaret. Enda tråkiga är att den känns lite för mycket som en Audi (ganska hård men väldigt stabil och tyst, mycket hög detalj känsla och riktigt snygga halvskinn stolar, 6 vxl låda är helt kanon).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.